דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חברה ועבודה / ממלכת הגברים החילונים: כ-74% מההייטקיסטים גברים, יהודים, לא חרדים

רק 1.3% מהעובדים בהייטק הישראלי הם גברים ערבים | שיעורן העסקתן של נשים ערביות, גברים חרדים ונשים חרדיות נמוך עוד יותר | יתכן שהסיבה לפערים נעוצה בשיטת ה"חבר מביא חבר" הנהוגה בתעשייה

משרדי חברת הייטק ישראלית (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90)
משרדי חברת הייטק ישראלית (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90)

אומת ההייטק? תלוי למי. ממחקר של הכלכלן הראשי באוצר שפורסם אתמול (ראשון) עולה כי 74.2% מהעובדים בהייטק הם גברים יהודים ולא חרדים. מהמחקר, המתבסס על מאגר נתונים של 1.4 מיליון עובדים ועובדות, עולה כי שיעור הנשים היהודיות הלא חרדיות בקרב עובדי ההייטק הוא 23.8% (לעומת שיעור של 40.2% מכלל העובדים), ורק 1.3% גברים ערבים (10.6% מכלל העובדים) 0.1% מהעובדים בהייטק הן נשים ערביות, 0.3% גברים חרדים ו-0.4% נשים חרדיות. הכלכלן הראשי מתמקד בשיעורם הנמוך של ערבים בהייטק, והניתוח שעשה לנתונים עולה כי גם בקרב עובדים ערבים שלמדו תארים רלוונטיים באקדמיה, רק מעטים משתלבים בהייטק בהשוואה ליהודים לא חרדים.

פילוח העובדים בישראל - למעלה כלל העובדים (על בסיס מאגר נתונים של 1.4 מיליון עובדים בגילאי 42-32) ולמטה הפילוח הדמוגרפי של העובדים בהייטק (בשכר גבוה - כלומר מועסקים במקצועות התכנות וכיו"ב, לא כלל המועסקים על ידי חברת הייטק). נתונים מסקירת הכלכלן הראשי אוגוסט 2017, גרפיקה: אידאה.
פילוח העובדים בישראל – למעלה כלל העובדים (על בסיס מאגר נתונים של 1.4 מיליון עובדים בגילאי 42-32) ולמטה הפילוח הדמוגרפי של העובדים בהייטק (בשכר גבוה – כלומר מועסקים במקצועות התכנות וכיו"ב, לא כלל המועסקים על ידי חברת הייטק). נתונים מסקירת הכלכלן הראשי אוגוסט 2017, גרפיקה: אידאה.

על פי נתוני האוצר, שיעור העובדים בתעשיית ההייטק מכלל העובדים במשק נותר יציב בשנים האחרונות, עובדה שגורמים בממשלה ובתעשייה מצביעים עלייה כחסם עיקרי להתפתחות הענף. בשנים האחרונות חלה התפתחות חיובית כששיעור אזרחי ישראל הערבים מקרב לומדי מקצועות ההייטק גדל פי 4, והגיע לשיא ב-2016 בה הם היוו 9.5% מכלל הלומדים (2,222 סטודנטים). עם זאת, שיעור הנשירה בקרב ערבים גבוה במיוחד, כשרק 51% מאלה שמתחילים ללמוד משלימים את התואר (לעומת 68% מכלל הסטודנטים), ורק 58% מקרב מסיימי התואר משתלבים בתעשייה (לעומת 75% מהסטודנטים היהודים).

גם במקצועות שאינם מקצועות ליבה, נראה ששיעורם של הערבים בהייטק נמוך מאד. בעוד 1 מכל 6.5 אקדמאים יהודים שלא למדו מקצועות בתחומי ההייטק השתלבו בתעשייה (לרוב בתפקידי מעטפת שאינם תכנות ומחשוב), בקרב אזרחי ישראל הערבים עומד השיעור על 1 מתוך 50 בלבד.

לצד הפערים הקיימים בין המגזרים השונים ותקפים גם לכל ענפי תעסוקה אחרים, מציין הדו"ח פער משמעותי נוסף שאולי מסביר מדוע הפער בין ערבים ליהודים תקף בתחום ההייטק ביתר שאת: היעדר קשרים חברתיים שיובילו עובדים ערביים לתוך התעשייה. "קושי נוסף שעשוי להסביר את הפער בשיעור ההשתלבות", כתוב בדו"ח, "טמון במיעוט קשרים לעובדים בתעשייה שבמקרים רבים שיטת הגיוס בה מבוססת על 'חבר מביא חבר'. בהתחשב ש-2% בלבד מהעובדים בתעשיית ההייטק הם ערבים, אין זה מפתיע כי שיטת גיוס המבוססת על היכרות מוקדמת של עובדים בתוך התעשייה תייצר מגבלה על מגוון המשרות הפתוחות בפני מועמד ערבי". לראייה מביא המחקר כתבה מכלכליסט, לפיה כ-25% עד 50% מהגיוסים בהייטק מבוססים על הכרות אישית באופן מוצהר, וזאת עוד לפני גיוס עובדים על בסיס הכרות אישית באופן שאינו מוצהר או פורמלי.

בשבוע שעבר הכריז משרד העבודה והרווחה על השקת תכנית לשילוב אזרחי ישראל ערבי במקצועות ההיי טק בהשקעה (זעומה, יש לציין) של 15 מיליון ש"ח.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!