דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בג"צ

רווחה / המדינה לבג"ץ: יש לדחות על הסף את העתירה להעלאת קצבאות הנכות

ע"פ תגובת המדינה לעתירה הנושא "נשקל בחיוב" על ידי גורמי הממשלה וכי הדבר ייעשה "בכפוף למציאת מקור תקציבי מתאים", וכי אין מקום להתערבות שיפוטית בסוגיה | הנכים ממשיכים למחות: אמש מול בית יו"ר ההסתדרות ניסנקורן

הפגנת הנכים בחיפה (צילום: יאיר ויטמן)
הפגנת הנכים בחיפה (צילום: יאיר ויטמן)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שתי דחיות, הגישה הבוקר (שלישי) המדינה את תגובתה המקדמית לעתירה שהוגשה בנושא השוואת קצבת הנכות לשכר המינימום. המדינה ביקשה מבית המשפט לבטל את העתירה, מכיוון שתוכנה עוסק בחקיקה, וכי היא תקדם חקיקה בכנסת בנושא גובה קצבאות הנכות.

העתירה הוגשה ע"י עו"ד יהודה רסלר ועו"ד עמית חלמיש, בשם שופטות בית המשפט המחוזי בדימוס ציפורה ברון וברכה אופיר-תום, ויו"ר ארגון "נכה, לא חצי בן אדם", אלכס פרידמן, על רקע דרישתם להשוואת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום  במרכז העתירה עומדת טענת ארגוני הנכים כי סעיף 200 לחוק הביטוח הלאומי, הקובע "כי נכה יחיד, ללא ילדים, אשר הכנסתו אינה עולה על 29% מהשכר הממוצע ונקבעה לו דרגת אי כושר השתכרות של 100%, זכאי לקבל קצבת נכות בשיעור 2,342 ש"ח לחודש", הוא בלתי חוקתי, מפלה ודינו להתבטל, וכי יש להכפיל את קצבת הנכות כדי להשוותה לשכר המינימום במשק.

שלט בהפגנה (צילום: דף הפייסבוק 'מטה מאבק הנכים').
שלט בהפגנה (צילום: דף הפייסבוק 'מטה מאבק הנכים').

בתגובה שהוגשה ציינה המדינה כי "במהלך החודשים האחרונים ערכו המשיבים בדיקה יסודית ומקצועית בנוגע לגובה קצבאות הנכות בישראל, תוך בחינת האפשרות להגדיל את גובה הקצבאות המשולמות ולהעביר תקציבים נוספים לציבור האנשים עם מוגבלות. עוד ציינה המדינה כי היא רואה "חשיבות רבה בבירור הסוגיה דנן לעומקה, ברגישות הנדרשת נוכח ייחודיותו של ציבור האנשים עם מוגבלות – בשר מבשרה של מדינת ישראל – ובשים לב לאילוצים הקיימים".

בנוסף,  טענה המדינה כי בתקופה האחרונה "נבחנים בחיוב" מספר כיווני פעולה אפשריים שישפרו את רמת חייהם של ציבור האנשים עם מוגבלות בישראל, אך הדגישה כי הדבר ייעשה "בכפוף למציאת מקור תקציבי מתאים כחלק מדיוני חלוקת תקציב ההתאמות וסדרי העדיפויות לשנת 2018, על פי חוק תקציב המדינה לשנים 2018-2017".

בהתאם לכך, עמדת המדינה הינה כי "מדובר בעתירה מוקדמת, אשר אינה מגלה עילה להתערבותו של בית המשפט הנכבד, וזאת מאחר שסוגיית העלאת קצבאות הנכות עודה מצויה על המדוכה, וכי מכל מקום העלאת קצבת הנכות תצריך תיקון חקיקה. המדינה הבהירה כי, מעבר לכך שבעת הזו אין מקום להתערבות שיפוטית בעניין, הדרך המתאימה לבירור סוגיה חשובה וכבדת משקל זו היא באמצעות קיום דיון ציבורי בכנסת ישראל, ולא במסגרת התערבות שיפוטית".

הפגנת הנכים בחיפה (צילום: יאיר ויטמן)
הפגנת הנכים בחיפה (צילום: יאיר ויטמן)

מבחינת טענות העותרים ביחס לגובה הקצבה, ועל כך שלא התעדכנה ועלתה רק בשיעור זעום טוענת המדינה כי בשנת 2000 הקצבה הבסיסית לנכה יחיד עמדה על 1,698 שקלים לחודש ובשנת 2003 הוגדרה קצבה נוספת (קח"ן) למקבלי קצבת נכות עם אי כושר עבודה מלא ו-50% לפחות נכות רפואית. בשנת 2017 הועלתה הקח"ן וכיום עומדת על 151-451 שקלים בהתאם לאחוזי הנכות. לפיכך, טוענת המדינה, הקצבה הבסיסית עלתה משנת 2000 ועד היום בכ-38% מדובר בעליה הגבוהה בכ-6% מעלות מדד המחירים לצרכן בתקופה זו.

בנוסף טוענת המדינה, הקצבה הכוללת (בסיס בתוספת קח"ן) ליחיד שאינו יכול לעבוד ושנקבעה לו 40% נכות לפחות עלתה משנת 2000 ועד היום בשיעור שנע בין כ-47% לכ-64% בהתאם לכך מדובר בעליה הגבוהה בכ-15%-32% מעלות מדד המחירים לצרכן לתקופה זו.

עוד טוענת המדינה, שבעקבות שינויים טכניים שנעשו בשנת 2012 באופן מדידת וקביעת קו העוני קיים קושי להפריד בין עליה בקו העוני שנובעת משיפור במצב  כלכלי חברתי לבין עליה הנובעת משינויים טכניים.

חבר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), על תשובת המדינה כי "הממשלה מתעללת בנכים וגוררת אותם למאבק ברחובות באופן מביש. כל ההתחייבויות להעלות את הקצבה התפוגגו אחרי שקיבלו את הכותרות החגיגיות. תשובת המדינה כאילו הממשלה מטפלת בעניין היא לא אמתית ולא רצינית ואם אכן מסתתרים מאחורי הנימוק התקציבי, אני מזכיר לבית המשפט שרק לפני כמה שבועות עמד שר האוצר והצהיר שיש עודפי גביה בקופת האוצר של מיליארדי שקלים. אני לא רואה מטרה חשובה יותר להפנות אליה את אותם העודפים במקום לצרכים הפוליטיים של חברי כנסת ושרים מהקואליציה".

מחאה מול ביתו של יו"ר ההסתדרות

במהלך שעות הבוקר המאוחרות אתמול נערכה הפגנת מחאה של קבוצת נכים, כ-15 במספר, מול ביתו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, בהוד השרון. ההפגנה הביאה לחסימת התנועה בשכונת המגורים. על פי דיווח אחד מן השטח, של דף פייסבוק בשם "ביקורת בונה", נחסמה יציאתן מהרחוב של שתי מכוניות. כוח של מספר שוטרים מתחנת כפר סבא, שהוקפץ למקום דן עם המפגינים בניסיון לשכנע אותם לאפשר לשתי המכוניות לצאת את השכונה. כעבור כשעה התפזרה ההפגנה ללא אירועים מיוחדים.

ככל הידוע, ההפגנה מול ביתו של ניסנקורן נערכה בדרישה כי ההסתדרות תמנע מלפעול להעלאה נוספת של שכר המינימום בטרם יועלו קצבאות הנכות. על פי אחד מדוברי ארגוני הנכים העלאת שכר המינימום משפיעה באופן שלילי על הנכים הדרושים בסיעוד, כיוון שהם מחויבים לשלם למטפלים שלהם שכר מינימום ומעלה, בעוד קצבתם נותרת זהה.

ניסנקורן לא שהה בביתו בעת ההפגנה, וככל הנראה היה בתחילתו של מפגש המשא ומתן המרתוני מול הנהלת חברת "טבע". על פי מקורות "דבר ראשון" ההסתדרות פעילה במאבק להעלאת קצבאות הנכות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!