דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

קצבאות הנכות / בפעם השנייה: הממשלה דחתה תשובתה לעתירה להעלאת קצבאות הנכות

הסיבה - אחד מעורכי הדין נמצא בחו"ל | אלכס פרידמן, ממובילי המאבק: "מקווה שבג''ץ מבין שהזכות לחיות גוברת על הזכות למות מרעב" | פעילי המאבק חסמו את כביש 1 וכביש 4

הפגנת הנכים בכביש 1 (צילום: ארי דמוך).
הפגנת הנכים בכביש 1 (צילום: ארי דמוך).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בפעם השנייה ביקשה הממשלה לדחות את תשובתה לעתירת הנכים לבג"ץ, בה הם דורשים להעלות את קצבאות הנכות. תשובת המדינה היתה אמורה להינתן אתמול (חמישי), לאחר דחייה של שבועיים שביקשה המדינה. ברגע האחרון ביקשה הממשלה לדחות את תשובתה לעתירה ליום שלישי הבא, וזאת מאחר שאחד המצהירים מטעמה נמצא בחו"ל. טרם ההודעה על הדחייה חסמו פעילי מטה מאבק הנכים את כביש 4 וכביש 1, שבו נעצרו כשהיו בדרכם להפגין בירושלים.

במרכז העתירה עומדת טענת ארגוני הנכים כי סעיף 200 לחוק הביטוח הלאומי, הקובע "כי נכה יחיד, ללא ילדים, אשר הכנסתו אינה עולה על 29% מהשכר הממוצע ונקבעה לו דרגת אי כושר השתכרות של 100%, זכאי לקבל קצבת נכות בשיעור 2,342 ש"ח לחודש", הוא בלתי חוקתי, מפלה ודינו להתבטל, וכי יש להכפיל את קצבת הנכות כדי להשוותה לשכר המינימום במשק.

את העתירה הגישו עו"ד יהודה רסלר ועו"ד עמית חלמיש, בשם שופטות בית המשפט המחוזי בדימוס ציפורה ברון וברכה אופיר-תום, ואחד ממובילי מאבק הנכים, אלכס פרידמן, על רקע דרישתם להשוואת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום ומינוי ועדת שמחון, שלטענתם נועדה למסמס את המאבק.

"הממשלה בוחרת לדחות את הקץ ולהימנע מתשובה רצינית"

העותרים וארגוני הנכים זעמו על התנהלות המדינה. לדברי אלכס פרידמן, יוזם המאבק ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם": "בג"ץ קבע היום בעניין אחר כי הזכות להפגין גוברת על הזכות לשקט. כולנו תקווה שבג"ץ מבין שהזכות לחיות גוברת על הזכות למות מרעב."

עו"ד יהודה רסלר פנה לבג"ץ והגיב בהתנגדות חריפה: "זו הפעם השנייה בעתירה זו שהפרקליטות מזלזלת בעותרים הנאנקים תחת עולם וסבלם הבלתי נתפס. המדינה מחכה לדקה ה-90 ואז מעמידה את כולם בפני מצב בלתי אפשרי, תגיש הפרקליטות את תגובתה היום ותצרף את התצהיר החסר בתוך 3 ימי עבודה. אף משיב אחר שאינו הפרקליטות, לא היה מעז להגיש בקשה כזו במועד כזה. האם לא ידעו הפרקליטים המלומדים כי המצהיר נמצא בחו"ל? בית המשפט הנכבד מתבקש שלא להיעתר."

עו"ד עמית חלמיש המייצג את ארגון "נכה לא חצי בן אדם" אמר כי "בעוד נציגי ממשלת ישראל שוהים בחו"ל ופרופסור שמחון מטעם הממשלה מתראיין תחת כל עץ רענן ומוסר שפע של נתונים לעניין הנכים וקצבת הנכות, לא מצאה זמן ממשלת ישראל להגיש תגובה לעתירת הנכים וביקשה פעם נוספת ארכה, בצורה מביכה והמלמדת יותר מכל כי אין בכוונתה של ממשלת ישראל להתייחס ברצינות למצוקת הנכים". חלמיש ביקש להדגיש כי "הן ראש הממשלה והן שר האוצר הכריזו על הצורך בהעלאת קצבת הנכות והבטיחו להעלות את הקצבה בצורה משמעותית אך ברגע בו הם נדרשים לקיים את התחייביותיהם לפתע נדרשת להם פעם אחר פעם תוספת זמן. נראה כי הממשלה בוחרת לדחות את הקץ, ולהימנע מתשובה רצינית מדוע קצבת הנכות לא עלתה במשך 16 שנים, ומדוע היא לא עולה כעת."

בישראל חיים 235 אלף נכים, המתקיימים כיום מקצבה שלא התעדכנה ב-16 השנים האחרונות. לעתירה צורפו נתונים לפיהם בשנת 2000 עמדה קצבת הנכות החודשית על 2,239 שקלים. לפי הנתונים, כעבור 17 שנה הגיעה הקצבה ל-2,342 שקלים. זאת, כאשר מדדי המשק עלו בעשרות אחוזים. לפי העתירה, קצבת הנכים נשחקה בשיעור של 42 אחוזים מול השכר הממוצע במשק, ב-70 אחוזים ביחס למדד יוקר השכירות וב-50 אחוזים ביחס לקו העוני.

בתגובת הכנסת לעתירה, שהוגשה לפני כשבועיים, נטען כי ארגוני הנכים לא הוכיחו מחסור בשירותי רווחה אחרים שתפקידם לאפשר חיים בכבוד ואמרו כי טענה ששכר מינימום הוא הרף המינימלי לקיום בכבוד היא "מרחיקת לכת". עוד הוסיפו כי הנתונים שהציגו העותרים לא מוכיחים שהנכים לא חיים בכבוד. "אין בנתונים הכלליים שצורפו לעתירה בדבר שיעורי העוני כדי לעמוד בנטל המוטל על העותרים לעניין זה", נכתב בתשובה. הכנסת הוסיפה בתגובתה כי יהיה זה לא נכון לבחון רק את גובה קצבת הנכות בשאלת הקיום בכבוד. לטענתה, יש לבחון אם הנכים חיים בכבוד מקצבת הנכות בצירוף שאר שירותי הרווחה".

מאוחר יותר, ובתגובה לזעם שעוררו דברים אלה, ביקשו להבהיר בכנסת כי  "התגובה לבג"ץ טוענת טענה משפטית – שאל לו לבית המשפט להתערב בנושא שצריך להיות מוכרע בכנסת ולא בערכאות. אך באותה נשימה מדגישה תגובת הכנסת  את חשיבות נושא קצבת הנכים ואת כוונת הכנסת להמשיך לדון בהסדרתו. מתוך תגובת הכנסת: 'מצוקתם של הנכים גדולה ואיננו מבקשים להקל בה ראש.. שיעור קצבת הנכות מצוי על סדר היום הציבורי ומתקיימים בו דיונים הן בממשלה והן בכנסת.. יש לקוות שהליכים אלה יבשילו לכדי מציאת פתרונות ראויים'".

הנכים חסמו את כביש 4 ו-1

מוקדם יותר חסמו פעילי מטה מאבק הנכים את כביש 1, בקטע שבין מחלף ענבה לשער הגיא. שוטרי אגף התנועה הגיעו למקום והחלו להכווין את התנועה לצירים חלופיים, בהם כביש 431. בהמשך נפתח הכביש לתנועה מחודשת. מוקדם יותר היום, חסמו פעילי המאבק את כביש 4, באזור צומת מורשה היום צפויה המדינה להגיש את תגובתו לעתירה שהוגשה לבג"ץ בנושא. מארגון "נכה לא חצי בן-אדם" נמסר כי המשטרה היא זו שחסמה את כביש מספר 1,  ובכך מנעה את המשך דרכם של הפעילים לכיוון ירושלים, לקראת ההגשה המתוכננת של תשובת המדינה לבג"ץ.

הפגנת הנכים בכביש 1 (צילום: ארי דמוך).
הפגנת הנכים בכביש 1 (צילום: ארי דמוך).

פמא שחר, פעילת מאבק הנכים למינימום, אמרה כי "אני גאה בכל נכה שיוצא מהבית לעמוד על זכותו הבסיסית לחיים בכבוד ב-16 השנה האחרונות, כשהקצבה הוקפאה והשירותים הציבוריים והבריאותיים מיובשים. דבר זה מעביר לכל נכה ומוחלש בישראל את המסר שהוא לא זכאי לחיות כאדם. מדובר בהתעללות כלכלית רגשית ופסיכולוגית שגרמה להרבה אנשים לאבד מהביטחון העצמי ולהיות מודרים מהחברה. הנכים והציבור צריכים להפנים כי כל אדם הוא בעל משמעות גם אם הוא חולה מוגבל או לא יכול להשתלב בשוק העבודה".

מוקדם יותר נחסם לתנועה כביש 4, לכיוון דרום, על ידי פעילי המחאה. דרומה משם, חסמה המשטרה את כביש 4 ממחלף גהה ועד מחלף גבעת שמואל, מצפון לדרום, סמוך לבני ברק, אחרי ששלושים מפגינים ירדו לכביש סמוך למפעל קוקה קולה.

שלשום, חסמו כ-20 מוחים את כביש החוף למשך כשעה, באזור מחלף חבצלת לכיוון צפון, וגרמו לעומסי תנועה כבדים. ביום שני, נחסם לסירוגין כביש 4 בצומת אור עקיבא. אליעזר רוטמן, שהשתתף באותה הפגנה, אמר אז לדבר ראשון כי "אנחנו עושים את זה כמחאה על האטימות של הממשלה נגד הנכים. אנחנו דורשים את המינימום וגם לזה הם אטומים. אין לנו מה לעשות, נשאר לנו רק הגוף שלנו. אנחנו מתנצלים בפני הציבור, תמיד אחרי חסימה אנחנו כעוסים על עצמנו שפגענו בציבור אבל זה הדבר היחיד שנשאר לנו".

שוטרים עוצרים נכים ופעילים במאבק להעלאת קצבאות הנכות לאחר שחסמו את כביש 2, אתמול (צילום: פלאש 90)
שוטרים עוצרים נכים ופעילים במאבק להעלאת קצבאות הנכות לאחר שחסמו את כביש 2, אתמול (צילום: פלאש 90)

בשבוע שעבר הפגינו הנכים בכביש 4 באזור אשדוד. במהלך ההפגנה נעצרו חמישה נכים, כמה מהם מרותקים לכיסא גלגלים, נעצרו על ידי השוטרים שהותקפו מילולית ופיזית על ידי כמה מפגינים. יום למחרת, חסמו הפעילים את מחלף כפר שמריהו שעל כביש החוף, ואת כביש 531 באזור רעננה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!