דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

קצבת הנכות / 5 עצורים בהפגנת הנכים שחסמה את התנועה במחלף אשדוד

המפגינים מחו נגד מתווה שמחון, לפיו יעלו הקצבאות באופן סלקטיבי ובסכום נמוך יחסית | הנכים: "הפגנת כוח בלתי סבירה מצד השוטרים" | המשטרה: "לא נאפשר פגיעה במרקם חיי השגרה וסיכון חיי אדם בנתיב תחבורה"

נכים חוסמים את כביש 4 במחאה על קבצאות הנכות (צילום: מטה מאבק הנכים)
נכים חוסמים את כביש 4 במחאה על קבצאות הנכות (צילום: מטה מאבק הנכים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חמישה מפגינים נעצרו אתמול (ראשון) במהלך הפגנת מחאה של המאבק להעלאת קצבאות הנכות בסמוך לאשדוד. כחמישה עשר מפגינים חסמו את צומת בני דרום שעל כביש 4 צפון במשך כשעתיים וגרמו לעומסי תנועה. למקום הגיעו כוחות גדולים של משטרה ומג"ב, אשר עשו בין היתר שימוש בדוקרנים למניעת התקדמותם של הנכים הנעים בכסאות גלגלים.

מארגון "נכה לא חצי בן אדם" נמסר כי מדובר ב"הפגנת כוח בלתי סבירה מצד השוטרים". עוד נמסר כי נציגי הארגון הגיעו לתחנת המשטרה באשדוד והם פועלים לשחרורם המיידי של העצורים ולטיפול רפואי במידה ויידרש, זאת לאחר שנמנעה מהם במשך שעות ארוכות הזכות לתרופות ולייעוץ משפטי.

נכים חוסמים את כביש 4 במחאה על קצבאות הנכות (צילום: מטה מאבק הנכים)
נכים חוסמים את כביש 4 במחאה על קצבאות הנכות (צילום: מטה מאבק הנכים)

אלכס פרידמן, יו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם", גינה את אלימות המשטרה: "אנו מגנים אלימות מכל סוג שהיא, בפרט אלימות כלפי אנשים נכים שהגיעו לסף ייאוש עקב הזנחה מתמשכת מצד הממשלה. עצוב שאירוע כזה קורה ביום שראש הממשלה מבקר במקום (נתניהו ביקר באשדוד בשעות אחר הצהריים – נ.כ.), ואולי בגלל זה".

המפגינים מוחים כנגד מתווה שמחון-נתניהו הקובע העלאה של קצבת הנכות ל-4,000 ש"ח לנכים קשים בלבד, עם למעלה מ-90% נכות. הנכים דורשים שלא יבצעו בהם 'הפרד ומשול', ויעלו את כלל קצבאות הנכות, תוך הצמדתן לשכר המינימום. השבוע השיבה הכנסת לבג"צ שהוגש בנושא ודרשה מהנכים להוכיח כי לא ניתן להתקיים בכבוד מ-2239 ש"ח בחודש.

תגובת המשטרה היתה שונה מהפגנות קודמות בהן חסמו הנכים כבישים, והמשטרה התאמצה להכיל את המחאה ולהימנע מעימותים פיזיים עמם, כך לפי טענות ארגוני הנכים. בסרטונים שהעלו לרשתות נראים השוטרים מתעמתים עם נכים בכסאות גלגלים, ואף אוזקים את אחד המפגינים.

המשטרה הובילה אותנו למלכודת בצורת מכלאה ובאלימות שלא תאומן עצרה את האנשים עם מוגבלות תוך הפעלת כוח ברוטאלי ללא שום צורך.

Posted by Nomi Moravia on Sunday, August 13, 2017

בהודעת המשטרה על האירוע נכתב כי "במהלך שלוש שעות המחאה שמרו השוטרים על איפוק ניכר, והכילו את האירוע ואת התנהגותם האלימה של קומץ ממשתתפי המחאה שמשתתפיה כלל לא הגישו בקשה לקיומה. במהלך מחאה זאת התבטאו מובילי המחאה כי בכוונתם להגיע אל ראש הממשלה בכל מחיר כולל עלייה על דוקרנים. בהמשך למחאה זאת, ולאחר שנעתרה המשטרה לבקשתם להמשיך בנסיעה, ירדו שיירת רכביהם של משתתפי המחאה אל כביש 41 לכיוון הכניסה הצפונית לעיר אשדוד, שם המתינו כוחות משטרה נוספים שהיו ערוכים לקליטתם במקרה שכזה".

במשטרה נימקו את התגובה המוגברת בנסיון למנוע מאחד המפגינים להצית את עצמו. "במהלך הימצאות המשתתפים במחלף, ציין אחד המשתתפים כי בכוונת מוביל המחאה להצית עצמו במקום", נאמר בהודעת המשטרה, "צוות בלשי המשטרה, שברשותו היו מטפי כיבוי, הבחין בשניים מהמשתתפים המוציאים צמיגים אותם הביאו עימם וברשותם אף חומר דליק. ניסיונות להניא את אלו מכוונתם לא נענו בחיוב תוך שהחלו תוקפים את השוטרים, שהחלו בביצוע מעצרם של החשודים מחשש להפרת הסדר וסיכון חיי אדם". חמשת החשודים שנעצרו באירוע הועברו לחקירה בתחנת המשטרה.

במשטרה הדגישו כי ״זכות המחאה הינה זכות דמוקרטית, אך מנגד לא נאפשר פגיעה במרקם חיי השגרה וסיכון חיי אדם בנתיב תחבורה״, עוד ציינו במשטרה כי ״עם כל הרגישות בה נוקטים השוטרים בזירות מחאה אלו, נפעל בנחישות כנגד כל מקרה אלימות שיופעל כלפי אנשי החוק״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!