דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דרום ת"א

דרום תל אביב / "כאב ומצוקה נוראית": ראש הממשלה סייר בדרום ת"א, התושבים תמכו ומחו

לאחר פסיקת בג"ץ השבוע, הגיע אתמול בפעם הראשונה נתניהו לדרום ת"א, בכדי לעמוד מקרוב על חיי התושבים | תושבים רבים שמחו והתרגשו מהגעתו, אך חלק מהם ראו בכך שימוש ציני במצוקות האמיתיות של יושבי השכונה

ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרום תל אביב (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
ביקור ראש הממשלה בנימין נתניהו בדרום תל אביב (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)

כשברקע החלטת בג"ץ מהשבוע האחרון, המתירה למדינה להרחיק מסתננים למדינה שלישית בהסכמה, וקובעת כי אין להחזיקם במתקן 'חולות' מעל ל-60 ימים, הגיעו אתמול (חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שרת התרבות והספורט מירי רגב וח"כ אמיר אוחנה, כולם ממפלגת הליכוד, לסיור מתוקשר באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב.

בנימין נתניהו וגלעד ארדן בסיור בתחנת המשטרה בדרום תל אביב (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
בנימין נתניהו וגלעד ארדן בסיור בתחנת המשטרה בדרום תל אביב (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)

ראש הממשלה והשרים ביקרו בתחנת המשטרה 'שרת' בשכונה, סיירו במדרחוב נווה שאנן ונפגשו עם תושבי דרום תל אביב. מפקד מחוז תל אביב ניצב משה אדרי העביר סקירה על מצב השכונה ביחס למסתננים השוהים בדרום תל אביב. יצויין כי על פי נתוני רשות ההגירה והאוכלוסין, ביוני 2017  היו בישראל 40,274 מסתננים, מתוכם 11,986 מבקשי מקלט אשר בקשתם טרם נבחנה (מרבית מבקשי המקלט נמצאים בישראל מספר שנים).

"מה שאני שומע זה כאב ומצוקה נוראית," אמר ראש הממשלה מול התושבים והתושבות ששמחו על הגעתו, לראשונה מאז בחירתו לראשות הממשלה, לאיזור. "אנשים מפחדים לצאת מהבית, לא יכולים לצאת מהבית. סופיה כאן לא יכולה לצאת מהבית. היא צריכה ליווי משטרתי כדי לרדת לחדר המדרגות שלה, וזה בלתי אפשרי." נתניהו מנה פעולות שעשה ויעשה שתכליתן מניעת הגעתם של מליוני אפריקאים לישראל והשבת הסדר לדרום תל אביב  – הקמת הגדר בגבול מצרים, אכיפה בכל הנוגע לאי העסקת האפריקאים ו"שולחן עגול" בו יפגשו התושבים עם הגורמים הרלוונטיים.

"אנחנו פה במשימה, המשימה היא להחזיר את דרום תל אביב לאזרחי ישראל" אמר נתניהו. "יש לנו מדיניות מאוד ברורה, אנחנו עוסקים במסתננים בלתי חוקיים, לא בפליטים, מסתננים בלתי חוקיים, והזכות של מדינת ישראל לשמור על גבולותיה ולהרחיק מתוכה מסתננים בלתי חוקיים – זה מה שאנחנו עושים פה."

מספר הנתינים הזרים בישראל נכון ליוני 2017. נתונים: רשות האוכלוסין וההגירה (גרפיקה: אידאה)
מספר הנתינים הזרים בישראל נכון ליוני 2017. נתונים: רשות האוכלוסין וההגירה (גרפיקה: אידאה)

נתניהו זוקף לזכותו את הקמת הגדר בגבול מצרים ככזו שעצרה את זרם המסתננים לישראל ויש בכך מידה של צדק. הפרצה בדרום אפשרה מעבר לא מבוקר של זרים מאפריקה כמו גם סחר בבני-אדם וסמים. הקמת הגדר חסמה פרצה זו והורידה את זרם המסתננים מאלפים בשנה לפחות מ-20 בשנה. אולם, נתניהו לא פטור מן העובדה כי הימשכות התהליכים להקמת הגדר תחת ממשלתו (בין 2009 ל-2013) אפשרה את המשך זרם ההסתננות, וגם לא מהעובדה שממשלתו כשלה מלייצר מדיניות לטיפול במסתננים הנמצאים בישראל – לא ביחס לבדיקת אלפי בקשות המקלט שהוגשו לישראל (מרביתן של יוצאי סודן, מדינה בה מתרחש רצח-עם), ולא ביחס לנוכחותם בישראל של כ-30,000 אריתריאים, מדינה שלישראל יחסים דיפלומטיים עמה.

מתוך אתר רשות האוכלוסין וההגירה
מתוך אתר רשות האוכלוסין וההגירה

התושבים בעד ונגד

התושבים שהקיפו את ראש הממשלה נראו נרגשים מביקורו, וניכר היה שעבור רבים ורבות מהם, אשר עבורם השתנו החיים לרעה עם הגעת האפריקאים, רק עצם הגעתו של ראש ממשלה מכהן, אל המקום האהוב והכואב שלהם, גורמת לזקיפת הגו. אולם לא כל התושבים התרגשו מהגעתו של נתניהו, וקבוצה לא גדולה מהם צעדה במחאה, על מה שהם כינו "מסע הסתה". בינהם היתה שולה קשת, ממקימות 'בית אחותי' בדרום ת"א. "מה שהוא עושה זה להשתמש במצוקה שלנו" כתבה קשת בדף הפייסבוק שלה, "להסית אוכלוסיות מוחלשות זו בזו – תושבות/ים ותיקות/ים נגד מבקשי המקלט, ולקרוא ״לגרש לגרש לגרש״. לא ניתן למצוקה הקשה שלנו להיות כלי לשימוש ציני ולשנאה נגד זרים. אנו דורשות מראש הממשלה ומהממשלה פתרון אמיתי למצוקות שלנו, לכלל המצוקות, פתרון שהוא חף מהסתה וחף מאחיזת עיניים שמאחוריה אינטרסים פוליטיים."


במהלך הסיור, גינה ראש הממשלה את הצבת הפסל של נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור אתמול בירושלים. בין מציבי הפסל, פעילה בולטת נגד המסתננים בדרום ת"א, מאי גולן, שאמה רימונה נפגשה עם נתניהו ושיתפה אותו במצוקות התושבים בשכונה.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!