דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הוריקן אירמה

סופה אימתנית / אחרי שזרעה חורבן באיים הקאריבים - ״אירמה״ בדרכה לארה״ב

הסופה המוגדרת מהגדולות והחזקות בהיסטוריה תגיע ככל הנראה לחופי פלורידה ביום ראשון | בפורטו ריקו נותרו 900 אלף איש ללא חשמל ובאי בארבודה נחרבו 95% מהמבנים | 4 ישראלים מנותקי קשר | מושל פלורידה: ״התכוננו להתפנות, רכוש אפשר להחליף, משפחות לא״

הוריקן אירמה פוגע בבתים על קו החוף באי סנט מארין,(צילום: Gerben Van Es/Dutch Defense Ministry via AP)
הוריקן אירמה פוגע בבתים על קו החוף באי סנט מארין,(צילום: Gerben Van Es/Dutch Defense Ministry via AP)

הסופה אירמה, הוריקן בדרגה 5 הנע במהירות של כ-298 קמ"ש, הרגה כבר לפחות עשרה בני אדם ופצעה 23 נוספים בשטחים הצרפתיים של האיים הקאריבים. עתה היא עושה את דרכה לחופי פלורידה שבארה״ב ועלי פי מרכז החיזוי האמריקאי עתידה הסופה לפגוע במיאמי ביום ראשון בבוקר.

בדרך לארה״ב צפויה הסופה האימתנית לפגוע באיי טורקס וקייקוס הבריטיים, בהם מתגוררים כ-35 אלף איש. גם קובה עשויה להימצא בדרכה של הסופה. נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, אמר אמש ״פלורידה הכי מוכנה שאפשר. אנחנו עובדים מאוד קשה יחד עם אנשים מוכשרים. הסופה מתקדמת היישר לפלורידה. אנו מקווים שהסופה תתפוס תפנית לכיוון מזרח, אבל כרגע זה לא קורה.״

מושל פלורידה, ריק סקוט, אמר ״כל תושבי פלורידה צריכים להיות מוכנים להתפנות, בלי קשר למקום המגורים. איננו יודעים איפה הסופה תפגע. רכוש אפשר להחליף, משפחות לא. זה רציני, אי אפשר לקחת פה סיכונים. זו לא סופה שאפשר לשבת ולחכות שתעבור״.

האיים הקאריבים

לדברי שר הפנים הצרפתי, ז'ראר קולומב, מספר ההרוגים והפצועים בשטחים הצרפתיים של האיים הקאריבים צפוי לעלות ככל שצוותי ההצלה ימשיכו במאמצי החיפוש והאיתור שלהם. קולומב אמר גם כי 100 אלף מנות מזון, המקבילה של אספקה הנחוצה ל-4 ימים, נשלחו לאיים. לדבריו "זו טרגדיה, נצטרך לבנות מחדש את שני האיים" וכן כי "רוב בתי הספר נהרסו בסופה". נשיא צרפת עמנואל מקרון צפוי להגיע לביקור באזור ברגע שתנאי מזג האוויר יאפשרו זאת.

מסוק הולנדי (חלק מהאי נתון בשליטה הולנדית) שריחף מעל האי דיווח על חורבן נרחב. התמונות המגיעות מהאיים מראות נזק אדיר למלונות – בסיס הכלכלה באיים, עצי דקל תלושי ענפים ומרפסות חוף מכוסות בחול. נמל התעופה באי ספג גם הוא נזק כבד. יאכטות הפוכות במי הנמל ומכולות ציוד לידן, פזורות כאילו היו קוביות משחק שנזרקו על ידי ילדים.

משרד החוץ הישראלי דיווח על 4 ישראלים השוהים באי שנותק עמם הקשר. כאמור בשל קריסת קווי התקשורת באי אין לדעת מתי יתחדש הקשר עם ויוברר מצבם של הישראלים.

בפורטו ריקו הפילה 'אירמה' את רשת החשמל, והציפה את האי בגשם כבד וברוחות חזקות, אולם עין הסערה עברה בים ובכך נמנע נזק כבד יותר. יותר ממחצית משטח פורטו ריקו נותר ללא חשמל, מה שהסתכם ב-900 אלף איש שנשארו בעלטה ו-50 אלף איש ללא אספקת מים. פורטו ריקו נכללת בשטחה של ארצות הברית, ורשויות החירום עדכנו כי 14 בתי חולים פועלים על גנרטורים והכבישים מלאים עצים ועמודי חשמל שנפלו.

חברת החשמל של פורטו ריקו הודיע כי חלק מהשטחים יישארו ללא חשמל במשך ארבעה עד שישה חודשים, כיוון שהתשתיות וכח האדם של החברה הופחתו שוב ושוב כחלק ממשבר כלכלי שנמשך כבר עשור. חואן טוסאדו, תושב האי, סיפר שלאחר הוריקן הוגו ב-1989 הוא נותר ללא חשמל במשך שלושה חודשים. "אני מניח כי המצב יהיה דומה בסופה הזו. זה הולך להיות קשה" הוא אמר.

פולין ג'קסון, אחות בת 59 שבאה לבקר בפורטו ריקו, ניסתה לחזור לביתה שבפלורידה לפני הסופה – אך כל הטיסות היו מלאות. היא הביעה חשש למצב ביתה בטמפה. "כשאת מפלורידה, את מבינה מה זה הוריקן בדרגה 5", אמרה.

במקביל מנסות הרשויות להגיע לאיים קטנים בהם פגעה הסופה ישירות. בבארבודה קרסו מרבית הבתים ו-60% מהתושבים נשארו חסרי בית. בנוסף נהרסו מרבית התשתיות באי – חשמל, כבישים ותקשורת. ילד בן שנתיים מבארבודה נהרג בעת שמשפחתו ניסתה להימלט מביתם הממוטט.

באיי הבתולה האמריקאיים הצטופפה לורה סטריקלינג עם בעלה וילדה בן השנה במשך 12 שעות בתוך דירת מרתף ממוגנת, בעוד מסביב הסופה עושה שמות. סטריקלינג סיפרה כי בבואם לצאת הם גילו כי מרבית הבתים של שכניהם התמוטטו, וכל העצים והשיחים נקיים מעלים. "אין עלים. זה מטורף. אחד הדברים שאהבנו בלגור בסנט תומאס היה הירוק שהקיף אותנו. ייקח שנים לקהילה הזו לחזור לעמוד על הרגליים".

עוד בנתיב הסופה הצפויה: הרפובליקה הדומניקנית, האיטי, בהאמה ופאתי קובה. ביום ראשון צפויה אירמה להגיע למיאמי, פלורידה, ואז להמשיך לאורך חופי ארצות הברית לג'ורג'יה, ושתי הקרוליינות. כל אלו שטחים מפותחים ומיושבים בצפיפות.

חוקר ההוריקנים בריאן מקנולדי מאוניברסיטת מיאמי העריך כי "זו עלולה להיות הסופה הכי יקרה בתולדות ארה"ב, שזו אמירה קשה בהתחשב במה שקרה לפני שבועיים", בהתייחסו לעלויות הכבדות של תיקון הנזקים שנגרמו מהוריקן הארווי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!