דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / משרד הבריאות מקפיא את 'רפורמת התמרוקים': "צריכים פסק זמן"

משרד הבריאות הודיע כי הוא מושך את הרפורמה שאמורה הייתה להביא לירידת מחירים בענף הטואלטיקה על ידי פתיחת השוק ליבוא מקביל | המהלך נמנע (כרגע) בלחץ היבואנים הגדולים | ומדוע לא מעודדים ייצור מקומי?

מוצרי טואלטיקה. (צילום: דבר ראשון)
מוצרי טואלטיקה. (צילום: דבר ראשון)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות הודיע אתמול כי הוא מושך את "רפורמת התמרוקים" שהייתה אמורה להיכנס לתוקפה החודש.

מטרת הרפורמה הייתה להביא להורדת מחירים בענף על ידי שינוי רגולציה של ייבוא מקביל של מוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה, ופתיחת השוק כך שיעבוד על פי הרגולציה באירופה.

הרקע לדחייה הוא חילוקי דעות במשרד הבריאות בנוגע לרפורמה והתנגדות יבואנים ומדינות שהייבוא מהם הוגבל.

הרפורמה, שעיקרה היא הקלה על יבוא מוצרי קוסמטיקה, איפור, טואלטיקה והיגיינה אישית, עברה בחקיקה ראשונית בדצמבר 2016 ונוסחה בתקנות, שעדיין לא עברו את אישור הכנסת, והייתה אמורה להיכנס לתוקף בסוף ספטמבר. עם זאת, הרפורמה הערימה קשיים ומגבלות על ייבוא מקביל של מוצרים מסוימים כמו משחות שיניים וקרם הגנה תחת הטענה של שמירה על בריאות הציבור.

אתמול (חמישי) בוועדת הבריאות של הכנסת הודיע מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב כי המשרד מושך בחזרה את תקנות "רפורמת התמרוקים" שהוגשו לדיון ולאישור הועדה. "אנחנו צריכים לקחת פסק זמן מהתהליך. נוצר מצב שאנחנו מתקשים לעשות את הקפיצה בין המצב הקיים לעתידי, שאליו אנחנו רוצים להגיע."

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) המשיך בהצהרותיו כי החוק שמעודדת מפלגת כולנו חייב לעבור ואמר כי "החוק הזה מאוד חשוב. הוא מבטא את ההתמודדות האמיתית עם יוקר המחיה. יש אוכלוסיה שלמה שלא נהנית משימוש בתמרוקים, מפני שיוקר המחיה לא מאפשר להם לקנות את זה."

חה"כ מירב בן ארי (כולנו) חברת ועדת העבודה והרווחה שנכחה בדיון על תקנות הרוקחים: "אני שמחה שדחינו את התקנות היום בדיון. יש להביא את התקנות מחדש באיזון ראוי בין שמירה על בריאות הציבור לבין הוזלת המחירים ומלחמה ביוקר המחייה".

הורדת המחירים מבוססת על ייבוא מקביל – אבל איפה היצרנים?

בבסיסה של האסטרטגיה של הממשלה להורדת יוקר המחיה בתחום הטואלטיקה עומדת המחשבה על איך מייבאים מוצרים שימכרו לצרכן בזול יותר. בכל זאת, זהו מצב בלתי נסבל שמוצר שנמכר בארץ הייצור שלו, כמו דאורדורנט, במחיר של יורו בודד ימכר בארץ המייבאת את אותו מוצר בכמעט כפול 3 ממחירו. הרפורמה, שעיקרה היא פתיחת התחרות לייבוא מקביל והורדת זמן המשלוחים מחו"ל לארץ, היא אכן משמעותית אך היא איננה מתייחסת לייצור ישראלי בתחום התמרוקים.

כמו שאמר ראש מטה שר האוצר, נדב שינברגר, בועדת הבריאות אתמול: "מה שקרה פה היום, זה שמי שרצו למנוע תחרות, ניצחו".

ואכן כוחם של היבואנים הוא גדול בקביעת המחירים בתחום זה.

אך הם אינם נלחמים מול יצרנים מקומיים כי משרד האוצר הוציא את אלו מהמשוואה.

אילו הרפורמה הייתה משלבת הורדת יוקר המחייה כביכול עם הגדלת והרחבת הייצור הישראלי, עידוד מקומות עבודה ישראלים, עידוד מותגים מקומיים שווה ערך למוצרים בחו"ל ואת כל כספי עידוד הייבוא המקביל הייתה מפנה להטבות אשר יוצרות תחרות של מותגים מקומיים מול מותגים בינלאומיים היה יכול להיווצר ציבור ייצרני במאבק על הייבוא. אך במקום זה כוחם של היבואנים אכן גבר לפחות בסבב הנוכחי ומשרד הבריאות למרות הצהרות מפלגת כולנו משך את הרפורמה נכון לעכשיו.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב דיווח בועדה אתמול כי בימים הקרובים תצא משלחת מסודרת של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים לאירופה כדי לבחון את התכנון והיישום של הרפורמה. עד שהדברים יתקדמו הצהיר כי  "אנחנו כבר מתחייבים שנקצר ככל הניתן את משך תקופת האישור לייבוא מקביל, והוא יעמוד לכל היותר על 96 שעות, ונעשה את זה גם בפחות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!