דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / לקראת החג: פערי המחיר בין הרשת היקרה ביותר לזולה ביותר - 42%

סקר של המועצה לצרכנות השווה בין מחירי המוצרים ברשתות המזון השונות | מנכ"ל המועצה: "תכנון נבון עשוי להוזיל את הקניות לחגים במאות שקלים" | היכן תמצאו את סל הקניות הזול ביותר? ומי הרשת היקרה ביותר? | הפרטים בכתבה

ישראלים קונים בסופרמרקט (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
ישראלים קונים בסופרמרקט (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

החגים מתקרבים בצעדי ענק ועמם המבצעים המיוחדים עליהם מצהירות רשתות השיווק, על מנת להתמודד עם התחרות ולהפיק רווח מירבי. סקר של המועצה הישראלית לצרכנות בדק את עלויות סל קניות בין הרשתות השונות והשווה מחירים של 55 מוצרים תחת ההגדרה של סל חג מורחב. בין המוצרים שנבדקו: ירקות ופירות, דגנים, קטניות, שמן, משקאות, מוצרי חלב ובשר, ועוד. השוואה שנערכה עסקה בפערים בין מחירי הרשתות השונות, כמו גם בהשוואה בין מחירי החג בשנים עברו.

עלות הסל הממוצעת בכלל הרשתות עמדה על 804 ש"ח, כאשר ברשת הקניות של רמי לוי, שכזכור, נקנס השנה בגין פגיעה בהתארגנות עובדיו, וברשת 'אושר עד' היו מחירי הסלים הזולים ביותר, וזאת לעומת מחירי הסלים ב'מגה בעיר' וב'טיב טעם' שכיכבו במחירים היקרים ביותר. הפער בין הרשת היקרה ביותר לזולה ביותר עמד על 42%. כמו כן, באופן מפתיע מרבית הרשתות רשמו ירידה במחירים שמגיעה עד ל-13%.

גפילטע פיש (צילום: Mushki Brichta מתוך ויקימדיה)
גפילטע פיש (צילום: Mushki Brichta מתוך ויקימדיה)

בבדיקת ארבעה מוצרים סמליים לחג שהצריכה שלהם עולה בתקופה זו נבחנו הגפילטעפיש, הדבש, תפוחי העץ והיינות. אמנם הדג המתוק עם הגזר מגיע בצורות שונות לצרכן, אך הפערים במחיריו מגיעים עד 91% לאותו מוצר.

הגפילטעפיש הנפוץ ביותר ברשתות הוא בצנצנת דלידג 520 גרם. באושר עד ניתן היה למצוא אותו במחיר של 8.35 ש"ח, לעומת מגה בעיר שמוכרת את אותו המוצר ב-15.9 ש"ח – פער של 90%.

דבש טהור מפרחי בר יד מרדכי 350 גרם, ברשת אושר עד ניתן למצוא במחיר של 6.80 ש"ח לעומת רשת טיב טעם שמוכרת אותו במחיר של 24.25 ש"ח – פער עצום של 257%.

דבש (צילום: Marcobeltrametti מיתוך ויקימדיה)
דבש (צילום: Marcobeltrametti מיתוך ויקימדיה)

גם בתחום היינות נרשמו פערים ענקיים. יין אדום יבש סגל 750 מ"ל נמצא ברשת ויקטורי במחיר של 9.90 לעומת 20.90 ב'סאלח דאבח' – פער של 111%. יין אדום קברנה סובניון רקנאטי 750 מ"ל נמצא ברשת אושר עד ב-33.23 ש"ח לעומת רשת 'פרש מרקט' בו הוא נמצא במחיר של 59.90 ש"ח – פער של 80%. יין מרלו ברקן קלאסיק יקבי ברקן 750 מ"ל יימכר ברשת טיב טעם במחיר של 32.01 ש"ח לעומת 21.71 ביינות ביתן – פער של 47%. יין קברנה סוביניון פרייבט קולקשן יקבי כרמל 750 מ"ל ימכר בטיב טעם במחיר של 37.93 ש"ח לעומת 32.23 ש"ח ברשת יוחחנוף – פער של 18%.

גם תפוחי העץ ימכרו בפערים משמעותיים. תפוח עץ סמיט במשקל ימכר ב-7.94 ש"ח ברשת ויקטורי לעומת 16.78 ברשת טיב טעם – פער ענק של 111%. תפוח עץ יונתן אדום במשקל ימכר ביינות ביתן במחיר של 7.41 ש"ח לעומת ב-16.08 ש"ח בטיב טעם.

תפוחים בשוק מחנה יהודה. ארכיון. (צילום: אורי לנץ/ פלאש 90)
תפוחים בשוק מחנה יהודה. ארכיון. (צילום: אורי לנץ/ פלאש 90)

צרכנות נבונה תביא להוזלה מירבית

מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, ג'וש גולדשמיד התייחס לנתונים ואמר כי "תכנון נבון של הקניות לחגים עשוי להוזיל את הקניות לחגים במאות שקלים".

אז נכון, אי אפשר לחלק את הקניות לחג בשמונה סופרמרקטים שונים על מנת להשיג את המחיר הנמוך היותר. אך עם פערים כאלו משמעותיים כדאי לתכנן מראש היכן לבצע את הקניות. גולדשמיד הדגיש את החופש של הצרכן לבחור היכן לקנות והמליץ על קניה נבונה. "החופש שלנו לבחור מתחיל מבחירה מושכלת של הסניף המתאים לנו (לאו דווקא הסניף הקרוב לביתנו, אשר לעיתים מתגלה כיקר יותר); ממשיך דרך שימוש באפליקציות עדכניות המשקפות ונותנות מידע רב על מחירי המזון ברשתות השונות; עובר לבחירת המוצרים והאריזות המשתלמים לנו ביותר; השוואת מחיר המוצר על-גבי המדף לעומת מחירו בפועל בקופה וכמובן בדיקת חשבוניות הקניה – כל אלה עשויים להוזיל באופן משמעותי את העלויות שלנו".

מדף בקבוקי יין בשוק מחנה יהודה ארכיון (צילום: סופי גורדון/ פלאש 90)
מדף בקבוקי יין בשוק מחנה יהודה ארכיון (צילום: סופי גורדון/ פלאש 90)

גולדשמיד התייחס גם לפערים בין הרשתות ואמר כי "על אותו סל מוצרים בדיוק, אנו מגלים במועצה לצרכנות מידי שבוע פערים של עשרות אחוזים בין רשתות שונות ואף בין סניפים שונים של אותה רשת. על ידי מעט מחשבה מקדימה, ואולי גם גמילה מהרגלים ישנים, תחסכו מאות שקלים בקניות לחגים".

סקר המחירים אינו מייצג את כלל הרשתות בארץ והמחירים שנקבעו אכן לוקחים בחשבון מבצעים אך לא משקללים מבצעי חבר מועדון וכרטיסי אשראי שיכולים להשפיע על המחיר הסופי בקופה.

כמו כן, סניפי האינטרנט ואילת אינם נכללים בדו"ח.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!