דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועד עובדי נמל אשדוד

חברה ועבודה / בית הדין הארצי: ההסתדרות הכללית היא הארגון היציג בנמל אשדוד

ביה"ד הארצי קבע היום (ב') כי אין תוקף להכרזת ההסתדרות הלאומית, בחודש ינואר האחרון כי היא הארגון היציג בנמל | עוד הדגישו השופטים כי ההצטרפות להסתדרות הלאומית הייתה מטעמים טקטיים ולא הצטרפות אותנטית ובתום לב

נמל אשדוד (צילום: מתוך Flickr דובר צה"ל).
נמל אשדוד (צילום: מתוך Flickr דובר צה"ל).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה הכריע, באופן סופי, במאבק בין ארגוני העובדים בנמל אשדוד וקבע באופן כי ההסתדרות הכללית היא הארגון היציג בקרב עובדי הנמל. בפסק הדין שניתן היום (שני) קבע הרכב השופטים, בראשות הנשיא יגאל פליטמן, כי הכרזת ההסתדרות הלאומית בחודש ינואר השנה על יציגות בקרב עובדי הנמל היא חסרת תוקף והדגיש כי הצטרפות העובדים אליה הייתה מטעמים טקטיים ולא הצטרפות אותנטית ובתום לב.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך על החלטת בית הדין, ואמר כי "לאחר שקיימנו את הבטחתנו לעובדי הנמל בסוגיית הביטחון התעסוקתי, נמשיך לעמוד לצדם כדי להבטיח את עתידם באתגרים שנכונו לנו בעתיד".

מסיבת עיתונאים בבית ההסתדרות בנושא הנמלים, פברואר 2017 (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)
מסיבת עיתונאים בבית ההסתדרות בנושא הנמלים, פברואר 2017 (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוסיף כי "אנחנו שמחים שבית הדין קיבל את עמדתנו ועשה צדק למאבק הארוך שההסתדרות עשתה למען עובדי נמל אשדוד. בהזדמנות זו אני קורא לכלל העובדים בנמל אשדוד לחזור לבית האמיתי שלכם – ההסתדרות הכללית".

פסק הדין הצביע על כך שלטענת ההסתדרות הכללית, שגובתה על ידי היועץ המשפטי שלה ולא נסתרה על ידי ההסתדרות הלאומית, ההסתדרות הלאומית מעולם לא העבירה לה טופסי ביטול חברות של עובדי נמל, וכ-70% מעובדי הנמל אף הצביעו בבחירות למוסדות ההסתדרות במאי האחרון. "התנהלות זו של העובדים מעידה כי בפועל לא ביטלו את חברותם בהסתדרות הכללית, שכן עובד לא אמור להצביע בבחירות של ארגון עובדים שאינו חבר בו ועל כן הצטרפותם של עובדים אלה ללאומית אינה בגדר הצטרפות אותנטית", כתבו השופטים.

עוד הצביעו השופטים על כך שאחד ממובילי מהלך המעבר להסתדרות הלאומית, מישל ביטון, ביקש להתמודד כמועמדת לוועידת ההסתדרות הכללית ולמועצת העובדים במרחב אשדוד, ואף העיד בעצמו בפני רשות השיפוט שדנה במועמדותו כי מהלך המעבר ללאומית היה מהלך טקטי בלבד.

כמו כן קבע בית הדין כי חלה "תקופת מניעות הלכתית" להחלפת ארגון עובדים יציג בנמל, בשל המשא ומתן המתקיים בין ההסתדרות, הנהלת הנמל והאוצר בנושא הרפורמה, ביטחונם התעסוקתי של העובדים עם הקמת הנמלים החדשים, ותהליכי התייעלות בנמל.

עם זאת, בשולי הדברים ציינו השופטים כי בית הדין לא שולל הכרזה על בחירות בין ארגונים בסכסוכים בין ארגוניים בעתיד, בהם קיים ויכוח על כמות החותמים בקרב כל אחד מהארגונים וצורך בהכרעה מהירה. השופטים הבהירו כי "אין הכוונה לבחירות חשאיות שבהן עובד שם במעטפה לא מזוהה פתק ובו שם הארגון שבו הוא בוחר, אלא בדרך שבה כל עובד המעוניין להיות חבר בארגון עובדים יחתום על טופס הצטרפות לארגון שהוא מבקש להיות חבר בו וביטול חברותו בארגון אחר שבו היה חבר, ככל שהעובד אינו חפץ בחברות נוגדת".

נציגי ועדי העובדים בנמל אשדוד (צילום: דבר ראשון)
נציגי ועדי העובדים בנמל אשדוד (צילום: דבר ראשון)

ראשיתו של הסכסוך בסוף ינואר, אז התפטרו קבוצת חברי ועדים בנמל מתפקידם, ושבוע לאחר מכן טענה ההסתדרות הלאומית כי החתימה את הרוב הדרוש ליציגות – כלומר על מנת להחליף את ההסתדרות הכללית בניהול יחסי העבודה הקיבוציים עם הנהלת הנמל. ההסתדרות הכללית טענה כי אותם חברי ועדים החלו בפעולת ההחתמה להסתדרות הלאומית עוד בשעה שהיו חברי ועד מטעם ההסתדרות הכללית, שלא בתום לב.

את ההסתדרות הכללית ייצגו בהליך עו"ד ארנה לין ועורכי הדין איריס ורדי, אלעד מורג, מאיה צחור-אבירם וסיון רדיאן מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות.

מההסתדרות הלאומית נמסר, בתגובה להחלטת בית הדין, כי "במדינה דמוקרטית, לכל עובד יש את הזכות לבחור את ארגון העובדים שיאבק למענו ולמען זכויותיו. רב גדול של עובדי נמל אשדוד אמר לדברו ורצה להצטרף להסתדרות הלאומית. לצערנו, בית הדין הארצי שגה בהחלטתו והוא מסייע להסתדרות הכללית להנציח את המונופול רב השנים שהיא מבקשת להנציח. ההסתדרות הלאומית לא תוותר על המאבק, ותערער על ההחלטה לבית המשפט העליון".

עוד הוסיפו כי "אנו מאמינים בדרך ובצדקת המטרות. המאבק רק החל, והלאומית רצה למרחקים ארוכים. אנו מחזקים את ידי העובדים שלא מוותרים על זכותם לבחור באופן חופשי בארגון עובדים יציג, העובדים שממשיכים להילחם על זכויות העובדים ועל עתידו של נמל אשדוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!