דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סעודיה

בשכונה / חומות חימר - הנשים הסעודיות יורשו לנהוג, אך סובלות עדיין מדיכוי רב

היסטוריה: כעת, לאחר שהמלך הסעודי ביטל את האיסור על נשים מלנהוג, אין מדינה בעולם האוסרת פעולה טריוויאלית ויומיומית זו מנשים | "חופש זה כל מה שאני יכולה לחשוב עליו כרגע", אמרה ראיוף אל-מוהייה, סטודנטית בת 20 מריאד

אישה סעודית נוהגת ברכב, אילוסטרציה (צילום: shutterstock).
אישה סעודית נוהגת ברכב, אילוסטרציה (צילום: shutterstock).
אוריאל לוי

מלך סעודיה בהכרזה היסטורית: 87 שנים לאחר ייסוד הממלכה נשים יורשו לנהוג. הצו המלכותי שפורסם אמש (שלישי) יותיר לנשים להוציא רישיון נהיגה ויחליף מדיניות שמרנית שנהוגה הייתה מאז ייסוד הממלכה, והפכה לסמל של דיכוי נשי. סעודיה תיהיה המדינה האחרונה בעולם לבטל את האיסור על נשים לנהוג. בישראל לעומתה, ובעשרות מדינות נוספות, מעולם לא נאסר על נשים לנהוג.

היסטוריה של דיכוי

נשים בסעודיה סובלות מיחס מפלה ומדיכוי שנים רבות – בשנת 1990 נעצרו 50 נשים בגין העובדה שאחזו בהגה, ואיבדו בשל כך דרכוניהן ואת עבודתן. יותר מ-20 שנה מאוחר יותר, בשנת 2011 נידונה אישה ל-10 מלקות משום שנהגה, אולם המלך המנוח עבדאללה, נהג במידת הרחמים והפך את גזר הדין.

ביקור טראמפ בסעודיה, טקס קבלת הפנים (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
ביקור טראמפ בסעודיה, טקס קבלת הפנים (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

בשנת 2013 הצהיר איש דת במדינה כי נהיגה עלולה להשפיע על השחלות של האישה ולפגוע בפוריות שלה. באותה שנה, כ -150 אנשי דת קיימו מחאה נדירה מחוץ לארמון המלך הסעודי נגד מאמצי נשים המבקשות להכיר בזכותן לנהוג. לאחרונה, בסוף שנת 2014, נעצרו שתי נשים סעודיות במשך יותר מחודשיים בשל התנגדותן לאיסור על נהיגה, כאשר אחת מהן ניסתה לחצות את הגבול הסעודי עם רישיון של איחוד האמירויות הערביות השכנה.

צעד גדול בכיוון הנכון

המלך הסתמך בהוראה שלו על גדולי חכמי הדת בממלכה, שקבעו כי אין מניעה הלכתית לנהיגת נשים. "המדינה תשמור על הערכים של השריעה האסלאמית, כדי להגן על ביטחון החברה", הדגיש המלך. הצו הנשיאותי החדש לווה בסרטוני הסברה ומודעות בתריסר שפות שונות – המעידות על כך שמטרתו העיקרית של המהלך היא שיפור יחסיה של סעודיה עם העולם המערבי, ורק אז טובת הנשים. מחלקת המדינה של ארצות הברית מיהרה לברך על ההחלטה של המלך סלמאן וכינתה אותה "צעד גדול בכיוון הנכון". נשים יוכלו להוציא רשיון נהיגה החל מיוני 2018, ועל פי סוכנות הידיעות הממשלתית, ועדות מטעם כמה משרדי ממשלה בוחנות את יישום התקנה המחודשת ועליהן לדווח על ממצאיהן בתום תקופה בת 30 יום.

נשות סעודיה חגגו הלילה את השינוי, אך בצניעות ולפי הכללים הנוקשים אשר הממלכה כופה עליהן. "זה מדהים", אמרה ראיוף אל-מוהייה, סטודנטית בת 20 מריאד, לרשת בלומברג, "ייתכן שאפילו בכיתי קצת. זה מרגיש טוב. זה מרגיש חופשי. חופש זה כל מה שאני יכולה לחשוב עליו כרגע".

 

הפורום הכלכלי העולמי דרג ב-2016 את סעודיה במקום 141 מבין 144 מדינות ביחסה לנשים. נשים ממלאות רק 13% ממשק העבודה הסעודי. לפי הנורמה המקובלת ברחבי המדינה, אסור לנשים לצאת מהבית ללא ליווי של בן משפחה. רק לפני ארבע שנים היא התירה לנשים להשתתף בסוג כלשהו של בחירות ארציות – הבחירות לרשויות המקומיות. סרטון שהופץ רק לפני חודשיים בממלכה בו נראתה צעירה הלובשת חצאית הוביל למעצרה של הצעירה.

https://twitter.com/InvestingLatest/status/908790803199352832

מנאל אל-שאריף, הפעילה החברתית שהובילה את מחאת Women2Drive ב-2011 – מחאה נשית שהתרכזה בזכות לנהוג, ברכה על המהלך ואמרה שזהו רק הצעד הראשון בדרך לסיום האפוטרופוסות הגברית על נשים בסעודיה. אל-שאריף נעצרה בעבר בגין נהיגה ברכב, ושוחררה רק לאחר שהתחייבה שלא לנהוג בשנית ולא להשתתף במחאות עתידיות.

https://twitter.com/DaddyAdd/status/912954159925575680

על פי ארגון זכויות האדם העולמי Human Rights Watch, בין הפעולות היומיומיות שנשים בסעודיה לא יכולות לעשות ללא אישור הן יציאה מגבולות המדינה והגשת בקשה לדרכון, נישואין, להשתחרר מהכלא, לשכור דירה או להגיש בקשה לבית משפט. במקביל, הסעודיות צריכות להתכסות בשמלה מסורתית ארוכה וברעלה כשהן מחוץ לביתן. הזכות החוקית לנהוג בהחלט תשפר את מצבן של הנשים, אך המאבק לשוויון עוד ארוך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!