דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי מדיני

מדיני / נתניהו: "לא תהיה יותר עקירה של יישובים"

בצל הסערה הפוליטית שעוררה נשיאת העליון, ובנוכחות דלה מהמתוכנן, התקיים אמש (ד') הטקס לציון יובל להתיישבות בשטחים | ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ושר החינוך התחייבו שלא לפנות יישובים | בהפגנת מחאה של תושבי מגרון טענו כי אלו דיבורים בלבד

טקס חגיגות היובל לשחרור יהודה ושומרון בקעת הירדן ורמת הגולן . גוש עציון 
(צילום: רון שלף).
טקס חגיגות היובל לשחרור יהודה ושומרון בקעת הירדן ורמת הגולן . גוש עציון (צילום: רון שלף).
שי ניר

בצל הסערה הפוליטית שעוררה החלטת נשיא בית המשפט העליון לבטל את השתתפות נציג הרשות השופטת, ובנוכחות דלה מהצפוי, התקיים אמש (רביעי), בכפר עציון, הטקס לציון 50 שנים להתיישבות ביהודה ושומרון, רמת הגולן והבקעה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חזר על הבטחתו שלא לפנות יישובים בארץ ישראל והוסיף: "לא נעקור – לא יהודים ולא ערבים". בזמן נאומו, מחו תושבי נתיב האבות ומפוני מגרון, על כך שהממשלה בראשותו לא פועלת להסדרת מגורי קבע עבורם.

"חידשנו את הרצף ההיסטורי ונבטיח שלעולם לא ינותק עוד" הכריז נתניהו שהבהיר כי לא תתבצע עקירה של יישובים, "זו לא השאלה של הקשר למולדת, אבל זו לא הדרך לעשות שלום".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בטקס חגיגות היובל לשחרור יהודה ושומרון בקעת הירדן ורמת הגולן . גוש עציון(צילום: חיים צח / לע"מ).
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בטקס חגיגות היובל לשחרור יהודה ושומרון בקעת הירדן ורמת הגולן . גוש עציון
(צילום: חיים צח / לע"מ).

"לא לעקור – לא יהודים ולא ערבים. לא קיבלנו שלום כשעקרנו ישובים אלא טרור ועל כך לא נחזור יותר" הוסיף, "זה היה רק הפרומו למה שמתחולל במזרח התיכון. כל מקום שבו נמצא האסלאם הקיצוני הופך לבסיס של אלימות והרס. לא נפקיר את ביתנו הלאומי לסכנה אלא נחזק את הבית בתנופה".

נתניהו המשיך לסקור את תולדות ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. "במלחמת המגן המופלאה לפני יובל שנים, שבנו לגוש, שבנו לירושלים העתיקה, שבנו ליהודה ושומרון, לבקעת הירדן ולגולן" אמר, "אני אומר שבנו, פרוש הדבר, חזרנו הביתה לנחלת אבות. פרוש הדבר שחידשנו את הרצף ההיסטורי, זה הרצף ההיסטורי של העם שלנו. פה נצרבה הזהות שלנו, האמונה שלנו, ההיסטוריה שלנו. חידשנו את הרצף ההיסטורי ונבטיח שלא ננותק עוד".

לתושבי נתיב האבות, שפסק דין חלוט של בית המשפט העליון קבע כי יש לפנות בו שכונה, והניפו שלטים בגנותו בזמן הדברים, אמר נתניהו כי "אנחנו דואגים למשפחות נתיב האבות. מה שביכולתנו".

טקס חגיגות היובל לשחרור יהודה ושומרון בקעת הירדן ורמת הגולן . גוש עציון(צילום: רון שלף).
טקס חגיגות היובל לשחרור יהודה ושומרון בקעת הירדן ורמת הגולן . גוש עציון
(צילום: רון שלף).

בנאום מוקלט, ששודר בזמן הטקס, קרא שר החינוך נפתלי בנט להחיל את הריבונות הישראלית על שטחי יהודה ושומרון. "אינני מקל ראש בצעד כזה, כדי להחיל ריבונות צריך תזמון ואומץ לב, כאמור אין זמן טוב מזה כשברור לכולם שאנחנו כאן בזכות ולא בחסד. כבנים ששבים אל אדמתם ולא ככובשים זרים. אין זמן טוב מזה, גם אם תהיה התנגדות בעולם אנחנו נתגבר, גם הוא מבין את כל מה שהציבור הישראלי מבין – ארץ ישראל לא תחולק שוב".

"אומץ יש לנו למכביר" הוסיף, "ואנחנו, אדוני ראש הממשלה, כולנו כאן מאחורייך לתמוך ולסייע, כי אנחנו מאמינים בכל ליבנו שעכשיו הגיעה העת לריבונות אמיתית בארץ ישראל. לכם מתיישבים גיבורים אין לי מה להוסיף אלא זאת – אנחנו כולנו מצדיעים לכם ואוהבים אתכם".

יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, שמילא את מקומו של נשיא המדינה באירוע, אמר כי "לא הצהרות דרמטיות החזירו אותנו לארץ ישראל, לירושלים וליהודה ושומרון. חזרנו לכאן מכוח החלום וחזרנו בכוח האמונה. חמישים שנים שבנפשינו אנחנו מביאים את חלומנו, שנים שלא היו כמותם בהיסטוריה של ימינו, שנים שצברנו ניסיון ועברנו בדרך הקשה ביותר, לא עקירת ישובים תביא את השלום, לא הקפאה היא הדרך להסכם".

"ישנם אנשי-רוח ואנשי-ציבור, שבחמישים השנים האחרונות פיתחו יכולת הבחנה מדוקדקת בין חלום לחלום. הם מתמחים בשיסוי של אוכלוסיות, ומעמידים בפני החברה הישראלית התלבטות כוזבת: או אנחנו, או אתם" הוסיף אדלשטיין, "או עמונה, או דימונה. או קריית-ארבע, או קריית-שמונה. או השקעה בחבלי המולדת אליהם חזרנו ב-48', או באלו אליהם חזרנו ב-67'. אין שקר גדול מזה, אלפי שנות קיום יהודי, ושבעים שנותיה של מדינת ישראל, הוכיחו שוב ושוב שיש רק נוסחת ניצחון אחת, שלעולם לא מאכזבת: נוסחת האחדות והחיבור. חיבור בין ציבורים שונים; אחדות בין חלומות שונים; זה סוד ההצלחה שלנו, שבא לידי ביטוי מיוחד כאן, ביהודה ובשומרון".

יו"ר הכנסת חזר, אף הוא, על הקריאה שלא לפנות יישובים במסגרת תהליך מדיני. "לא עקירת יישובים תביא את השלום" טען, "לא הקפאה היא הדרך להסכם". גם בזמן נאומו הרימו מפגינים שלטים עליהם נכתב "ביבי, היום מבטיחים ומחר הורסים?".

"לא מעניין מה ידברו, מעניין התכל'ס"

הכיסאות הריקים ברחבת הטקס רמזו שלא רק הרשות השופטת נעדרה ממנו. מארגני האירוע הציבו במקום 4,000 כיסאות למשתתפים, אולם גורם בהפקת הטקס מסר לדבר ראשון כי כשהתברר שלא יבוא די קהל, נעשה גיוס חירום של חיילים ובני נוער. בסופו של דבר, דיווחו מארגני הטקס על 1,600 משתתפים.

יונה רוסמן, תושב אפרת בן 24, עלה מניו יורק לפני ארבע שנים וסיים לאחרונה שירות בצה"ל כחייל בודד. לפני תחילת האירוע, אמר לדבר ראשון כי "לא מעניין מה ידברו, מעניין התכל'ס  – וזה התושבים והמעשים שלהם. זה שעושים את הטקס בגוש עציון זה יפה, אבל הבניה ביצהר ועמונה לא פחות חשובה.

בתשובה לשאלת דבר ראשון על מהות המסר של קיום הטקס בזמן שהממשלה מתקשה לקדם החלטות הנוגעות לבנייה בשטחים, אמר שר החקלאות אורי אריאל כי "מבחינתי זה שלב בדרך. שלב נוסף בהתיישבות שהתחילה במפא"י. אנחנו בגוש עציון אזור לגביו יש הסכמה לאומית והדרך עוד לפנינו. ונגיע למיליון תושבים".

גם יעקב טאובה, בן 69, תושב כפר עציון מאז 1971, התייחס למדיניות ההססנית של הממשלה ביחס לבנייה חדשה ביישובים. לשאלת דבר ראשון על הפער בין מדיניות הממשלה לרטוריקה שקדמה לטקס, אמר כי "נתניהו חייב להבין איפה הוא חי. זה עניין של זמן עד שישחרר את הרסן. הוא רוצה גם לפתור את בעיית הבנייה ולפתור את בעיית הדיור בצד 'השני' (תחומי הקו הירוק, ש.נ.). אני לא יודע למה לא מיישמים את זה. אולי הוא בא עם בשורות. אין לו ברירה. הוא חייב לשנות את המצב. בכפר עציון לקח חמישים שנה להסדיר את התב"ע. זה קרה לפני שבועיים".

יעקב טאובה, בן 69, תושב כפר עציון מאז 1971
יעקב טאובה, בן 69, תושב כפר עציון מאז 1971

תושבי נתיב האבות ומפוני מגרון, הפגינו גם מחוץ לטקס, בצומת גוש עציון. לטענתם, מזניחה הממשלה את התחייבויותיה כלפיהם. טליה בר-לב, תושבת נתיב האבות, אמרה כי "אני יודעת כמה האירוע לציון 50 שנה לשחרור יו"ש חשוב, אך אנו נאלצים להפריע לו. אנו קוראים מכאן לנתניהו ואומרים לו 'די להריסות אנחנו רוצים להמשיך לחיות בבתים שלנו עם ילדינו. לא נסוג מטר אחד'".

נעמה מושקוביץ, תושבת מגרון אמרה כי "נאומים זה דבר חשוב אבל הגיע הזמן למעשים תושבי מגרון מחכים לבניית היישוב כבר חמש שנים. הגיע הזמן לעשות. ממשלת הימין נבחרה כדי לבנות ולא להרוס אנו תושבי מגרון ונתיב האבות קוראים לחברי הממשלה לעשות מעשים של התיישבות ולא להפך".

עוד אמרו המפגינים כי "החרמת הטקס ע"י גורמי שמאל היא סערה בכוס מים. היא משחקת לידי הממשלה שלמראית עין נראית ימנית אך מנהיגה מדיניות חיסול שקט של הבנייה ביו"ש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!