דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מרים נאור

הסערה הציבורית / בג"ץ דחה את העתירה נגד החלטת נאור: "אירוע שנוי במחלוקת"

בית המשפט דחה את העתירה עקב "היעדר עילה להתערבות של בית המשפט" | השופט אורי שוהם: "ההחלטה שלא ליטול חלק באירוע שעשוי להתפרש כבעל אופי פוליטי נחוצה גם למען הגנה על מעמדה העצמאי של הרשות השופטת"

מרים נאור ואיילת שקד, ארכיון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
מרים נאור ואיילת שקד, ארכיון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

בג"ץ דחה הערב (רביעי) את עתירת תנועת רגבים נגד החלטת נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, לבטל את השתתפות נציג הרשות השופטת באירוע לציון 50 שנה להתיישבות ביהודה ושומרון. התביעה נדחתה כשעה לפני תחילת הטקס, עקב "היעדר עילה להתערבות של בית המשפט".

השופט אורי שהם, שחיבר את הכרעת הדין, ציין כי "דומה כי אין חולק על העובדה כי מעמדם של שטחי איו"ש שנוי במחלוקת ציבורית עמוקה". עוד הוסיף כי הימנעות מהשתתפות באירוע בעל אופי שנוי במחלוקת עולה בקנה אחד עם כללי האתיקה לשופטים. "זה המקום להדגיש כי ההחלטה שלא ליטול חלק באירוע השנוי במחלוקת ציבורית ואשר עשוי להתפרש כבעל אופי פוליטי נחוצה גם למען הגנה על מעמדה העצמאי של הרשות השופטת ולשם שמירת אמון הציבור במערכת המשפט", כתב שוהם.

השופט יצחק עמית הוסיף בפסק הדין כי "כשופטים עוסקים אנו בנושאים רבים השנויים במחלוקת. זה תפקידנו ואיננו יכולים להתנצל ממילוי חובתנו זו. ההשתתפות בטקסים ממלכתיים כמי שמייצגים את הרשות השופטת מעולם לא נתפשה אצלי כחובה אלא כזכות. ועם זאת, קיימת הבחנה בין מילוי התפקיד השיפוטי המחייב גם עיסוק בנושאים השנויים במחלוקת ובין תפקידים ועיסוקים אחרים המתלווים לתפקיד השיפוטי".

עוד טען עמית כי המדינה עורכת טקסים ממלכתיים בכל שנה, בעיקר טקסי זיכרון והנצחה, אולם המקרה הנוכחי שונה. לדבריו, "נציג של שופטי בית המשפט העליון, בכובעו כנציג הרשות השופטת, מוזמן ומשתתף בטקסים ממלכתיים כדבר שבשגרה, לצד נשיא המדינה, נציג הרשות המבצעת ונציג הרשות המחוקקת. רובם הגדול של טקסים אלה הם טקסי זיכרון והנצחה, הנערכים מדי שנה בתאריך קבוע ובמקום קבוע, כמו טקס האזכרה הממלכתי לבנימין זאב הרצל, טקס האזכרה לזאב ז'בוטינסקי, טקס האזכרה לחיים ויצמן ועוד…הטקס מושא דיוננו הוא חריג במובן זה, שמדובר בטקס חד-פעמי שאושר כטקס ממלכתי בהחלטת ממשלה. למרבה הצער, נוצרה סביב הטקס סערה ציבורית ופוליטית, להבדיל מהטקסים הממלכתיים השנתיים שנזכרו לעיל ואשר כבר טבועים ב-DNA הישראלי. דומה כי תרמה לכך גם העובדה שהגדרת האירוע ופרטיו גובשו במהלך הזמן שחלף מאז התקבלה החלטת הממשלה, כמו גם העובדה שלא נמסרו פרטים לגבי אותו אירוע חדש שלא קיימת מסורת קודמת לגביו".

העתירה הוגשה על ידי תנועת רגבים, נגד הרשות השופטת, מרים נאור ונגד הממשלה ושרים נוספים קוראת לביטול הטקס בטענה שאין לקיימו ללא נציגות הרשות השופטת. חוץ מתשובת נאור גם המדינה הגישה תגובה לעתירה, ע"י עו"ד שי כהן ממחלקת בגצ"ים, בה נכתב כי "בהחלטת הממשלה הרלוונטית נקבע כי האירוע יקויים כטקס ממלכתי, והמשיבים 10-4 רואים חשיבות רבה בקיומו. על כן, המשיבים 10-4 סברו כי היה מקום להשתתפות של נציג מטעם המשיבה 1 באירוע, ומשכך הם ראו לנכון להזמין נציג כאמור. מכל מקום, אין בהיעדרות של מוזמן כזה או אחר כדי להקים עילה משפטית המחייבת לבטל את האירוע."

בתגובתה לעתירה נאור ציינה גם כי ההזמנה שקיבל בית המשפט שונה מההזמנה אשר צורפה לעתירה על ידי תנועת רגבים.

שלשום (שני) פנה ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) לשופטת נאור, בדרישה שתבטל את השתתפות נציג בית המשפט באירוע. במכתב תגובה מטעם יועצת הנשיאה, נכתב כי ההחלטה לבטל את השתתפות הנציג מטעמה התקבלה לאחר שנחשפה לתוכן ההזמנה לאירוע. "לפני מספר ימים התקבל נוסח הזמנה מפורט. בעקבות זאת, לאחר בחינה מחודשת של הנושא, הוחלט שאין מקום להשתתפות נציג של הרשות השופטת באירוע. על כן כבוד השופט הנדל לא ישתתף בו". עם זאת, הבהיר המכתב כי "הודעה על כך נמסרה למטה ההסברה עוד קודם למכתבך, ובלי קשר אליו. תשובה זו היא על דעת כבוד השופטים חיות (אסתר, הנשיאה המיועדת – המערכת) והנדל".

לאחר ששמע על החלטתה ברך עליה פריג' בפייסבוק וכתב: "מדובר באירוע פוליטי שנוי במחלוקת, שהשתתפותו בו של השופט הנדל הייתה פוגעת באמון חלק גדול מהציבור הישראלי בבית המשפט העליון. בית המשפט צריך לעסוק במשפט ולא בפוליטיקה, כך היה עד עכשיו – וטוב שכך ימשיך להיות".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!