דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הנכים הופכים לפנתרים

מאבק קצבאות הנכות / מתווה קצבאות הנכות: תגובות אוהדות ברובן, לצד אכזבה מצד חלק מהמוחים

התגובות למתווה שהוסכם לפנות בוקר (ו'), לא אחרו להגיע ומרביתן מברכות עליו | לצד זאת, כמה מפעילי המאבק התקשו לקבל את התוצאה, שלדבריהם לא מספקת מענה לדרישתם הבסיסית - העלאת הקצבאות לגובה שכר המינימום

התנועה בצומת רעננה מרכז בסמוך למסוף האוטובוסים נחסמה על ידי פעילי מאבק הנכים (צילום: "הנכים הופכים לפנתרים")
התנועה בצומת רעננה מרכז בסמוך למסוף האוטובוסים נחסמה על ידי פעילי מאבק הנכים (צילום: "הנכים הופכים לפנתרים")
יונתן קירשנבאום

המתווה שהוסכם לפנות בוקר (שישי) בין נציגי ארגוני הנכים וההסתדרות לבין נציגי הממשלה פורסם, ותגובות הארגונים והקבוצות השונות שעסקו בחודשים השונים במאבק להעלאת הקצבאות לגובה שכר המינימום, לא איחרו להגיע.

אלכס פרידמן, יו"ר ארגון "נכה, לא חצי בן אדם" אמר בתגובה להסכם כי "לאחר מאבק של שנתיים וחצי הכולל עצרת תמיכה בכיכר רבין, ניהול משא ומתן מול משרד האוצר, גיבוש מתווה זליכה, חסימת כבישים, דיונים בישיבות ובוועדות בכנסת והממשלה ופגישות עם אישי ציבור היכולים להשפיע על מצוקת הנכים, נחתם הלילה הסכם היסטורי המתקן עיוות של 15 שנה עבור ציבור הנכים. הסכם זה הינו הצעד הראשון במאבק הכולל לשיפור מצבם ומעמדם של אוכלוסיית הנכים בישראל. זהו יום שמח לחברה הישראלית.

תמה דרך קשה, מתחילה דרך חדשה. זהו הישג חברתי של כולם, הישג שאין צודק ממנו אחרי עוול של עשרות שנים. אני מודה לחבריי מארגוני הנכים שלחמו לצדנו בגבורה, לצוות הארגון המדהים שפועל בהתנדבות מלאה ובפרט לשותפי חנן טל, ולכלל אזרחי ישראל על התמיכה המרגשת".

נעמי מורביה, ראש מטה המאבק למען הנכים: "המתווה כמו שהוא נראה כרגע משפר כל אדם בעל מוגבלות בישראל. מי שחושב שלשבת ולכתוב בפייסבוק ומאחורי המקלדת יביא לתוספת בקצבה שוגה. נכון, נחתם הסכם. הוא טוב, הוא לא הטוב ביותר. אנחנו ממשיכים במאבק, המאבק ימשיך בינואר. ברגע שנדע שהכל חתום וסגור, והממשלה לא חוזרת בה, אנחנו חוזרים למאבק. אנחנו קבענו לעצמנו יעד, ואנחנו נעשה הכל כדי להגיע אליו".

אבי ניסנקורן, יו"ר ההסתדרות, אמר כי ״עשינו היסטוריה חברתית במדינת ישראל ושיפרנו דרמטית את מצבם הכלכלי של אוכלוסיית הנכים. ארגוני הנכים גילו נחישות ואחריות במאבקם לצדק חברתי".

יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, שנכח בפגישה הגיב גם הוא: "אין חשוב וצודק יותר מההסכם הזה שהגענו אליו ובערבו של יום הכיפורים הדבר מקבל משנה תוקף".

ח"כ אילן גלאון ממר"צ, שנכח גם הוא בישיבה, אמר: "לקראת יום הכיפורים, בבואנו לבקש סליחה קולקטיבית מציבור הנכים על 16 שנה שלא עודכנה קצבת הנכות, נוכל לבוא במצפון נקי ביודענו שהשגנו ניצחון משמעותי – הסכם עם הממשלה, ההסתדרות וארגוני הנכים להעלאה מוסכמת של קצבאות הנכות החל מינואר הקרוב".

ח"כ עמיר פרץ הגיב גם הוא למתווה, ואמר כי הוא ״מברך על ההישג החשוב הלילה ועל ההתגייסות הרחבה של חברי כנסת ויו״ר ההסתדרות, אשר התחברה לתמיכה הציבורית הרחבה במאבק הנכים על זכותם לחיים בכבוד בסיסי. חשובה במיוחד הצמדת הקצבאות לשכר הממוצע במשק״.

עם זאת, ארגון "הנכים הופכים לפנתרים" הודיע הבוקר כי הוא איננו מקבל את ההסכם, וכי ימשיך במאבק. מהארגון נמסר כי "למיטב ידיעתנו ההסכם רצוף 'חורים' ואינו נותן מענה מלא ואמיתי למצוקות הנכים. בנוסף לכך, ובמיוחד בשל חוסר האמון הטוטאלי שלנו בממשלת ישראל – המאבק ממשיך ללא כל שינוי. אם מישהו העלה בדעתו שבעקבות הודעה ופרסומים בתקשורת אנחנו נעצור את המאבק – אז הוא טועה".

לביא נאור, דובר ארגון "הנכים הופכים לפנתרים" התראיין הבוקר בגל"צ וחזר על כך שהארגון איננו מקבל את ההסכם. נאור טען כי הארגון ימשיך להיאבק עד שתתקבל דרישתם להצמדת הקצבאות לשכר המינימום. נאור אמר: "אנחנו דרשנו קצבה בגובה שכר המינימום, שעומד היום על 5,000 ש"ח, ובשנה הבאה יעמוד על 5,300 ש"ח. ביום ראשון נמשיך לחסום את הכבישים, ונמשיך בכל הכוח. לא יכול להיות שיוצאים בהצהרות של 5,000 ש"ח או 5,300 ש"ח ומגיעים ל-4,000 ש"ח בפעימות". נאור הבטיח כי הארגון ימשיך בחסימות הכבישים גם אחרי החג: "אתם תשמעו על החסימות, הן יהיו הרבה הרבה יותר קשות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!