דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / עובדי קפה נואר יוכלו לנקוט בצעדים ארגוניים, ללא פגיעה במשמרות

כך הוסכם היום (ב') בבית הדין לעבודה, אחרי שמו"מ בין הצדדים בשבועיים האחרונים לא הביא לחתימה על הסכם קיבוצי | עוד הוסכם כי המו"מ יחודש בימים הקרובים, והצדדים ידווחו לבית הדין על ההסכמות והפערים עד יום רביעי הקרוב

קפה נואר, תל-אביב (צילום: דבר).
קפה נואר, תל-אביב (צילום: דבר).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי קפה נואר בתל אביב יוכלו לשוב ולנקוט עיצומים והנהלת המסעדה תמנע מלפגוע במשמרותיהם, כך הוסכם היום (שני) בבית הדין לעבודה, אחרי שהמשא ומתן שהתקיים בין הצדדים בשבועיים האחרונים לא הביא עד כה לחתימה על הסכם קיבוצי. עוד הוסכם כי הצדדים יפגשו בימים הקרובים להמשך המשא ומתן, וידווחו לבית הדין על ההסכמות והפערים ביניהם עד ליום רביעי הקרוב. דיון נוסף בתיק נקבע לאמצע החודש.

"אנחנו ננהל משא ומתן, וננסה לקבוע כבר היום כפי שאמרה השופטת כבר למחר בבוקר. בפני קפה נואר עומדות שתי אופציות – האחת היא לחתום על הסכם קיבוצי, כפי שהם מצהירים שוב ושוב שהם רוצים, או שנחזור לצעדים ארגוניים" אמר לדבר ראשון אורי מתוקי מהסתדרות הנוער העובד והלומד המייצגת את העובדים.

הפגנת עובדים ותומכים מחוץ לקפה נואר (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)
הפגנת עובדים ותומכים מחוץ לקפה נואר (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)

עו"ד שלמה בכור, המייצג את הנהלת המסעדה, ביקש לדחות את הדיונים עד אחרח חופשת סוכות בשל יציאתו לחופשה, וכן בטענה שהנהלת המסעדה לא יכולה לנהל המשך משא ומתן מיידי בשל הולדת בנו של עו"ד דוד בכור המלווה את המגעים עד כה.

עו"ד ארנה לין, המייצגת את הסתדרות הנוער העובד והלומד, טענה בפני בית הדין כי המשא ומתן היה רצוף דחיות ו"מריחות", ולמעשה התקדם רק משעה שבית הדין התערב ופרש עליו את חסותו, והציעה את המשך קיום הדיונים בין הצדדים ללא עורכי הדין – הצעה שהנהלת המסעדה התנגדה לה. לין הבהירה כי מדובר בהתארגנות מורכבת ביותר, חלוצית בענף המסעדנות בו מועסקים העובדים במשמרות – דבר ההופך את ההתארגנות לפגיעה במיוחד. היא הביעה חשש כי ההתעכבויות החוזרות ונשנות במהלך המשא ומתן נועדו להביא לבסוף להתמסמסות ההתאגדות. נזכיר כי פניית העובדים לבית הדין הייתה על רקע טענות לפגיעה בהתארגנות העובדים ובנציגיהם.

השופטת אריאלה גילצר-כץ, הבהירה כי בכוונתה לאפשר לעובדים לשוב ולנקוט בצעדים ארגוניים, והורתה לצדדים כאמור להציג לה עד יום רביעי מסמך משותף המציג את ההסכמות אליהן הגיעו עד כה והפערים בעמדותיהם. הנהלת קפה נואר דרשה כי תינתן לה הזכות להמשיך ולמנוע משמרות מעובדים ששבתו. עו"ד בכור הסביר כי הפסיקה מאפשרת למסעדה למנוע מעובד שובת משמרות למשך שלושה חודשים שלמים, אולם הנהלת המסעדה "מסתפקת" בביטול המשמרות של עובדים שובתים למשך שבוע בלבד.  בתגובה, אמרה עו"ד לין כי תשמח לאתגר את הפסיקה הקיימת בנושא, וכי היא מוכנה לפתוח בדיון בתיק העיקרי הנוגע לטענות העובדים בדבר פגיעה בזכות ההתארגנות של העובדים.

הפגנת עובדים ותומכים מחוץ לקפה נואר (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)
הפגנת עובדים ותומכים מחוץ לקפה נואר (צילום: הסתדרות הנוער העובד והלומד)

"זה יוצר מצב בעייתי מאוד בניהול של עסק. אסור לי להביא עובדים ממקומות אחרים" אמרה מנכ"לית קבוצת נואר נוגה בסון, "הם עושים שביתה – שייקחו עליה אחריות ולא יבואו שבוע. אם אני באה עם שישה מלצרים ושניים שובתים, ואסור לי להביא מלצרים ממקומות אחרים – מה אני עושה?". עוד הוסיפה כי במצב כזה, מוטב לה לא לפתוח כלל את המסעדה במהלך חופשת סוכות. בהמשך לדברים אלו, השופטת הייתה מוכנה כבר לפתוח בדיוני ההוכחות בתיק המרכזי – בהם יהיה על ההנהלה להוכיח כי לא פגעה בהתארגנות –  אולם לאחר התייעצות ביניהם, נענו עו"ד בכור ובסון לבקשת בית הדין, והצהירו לפרוטוקול כי "לפנים משורת הדין", לא יפגעו במשמרותיהם של העובדים השובתים, עד לדיון שיתקיים ב-16 באוקטובר.

לדיון הגיעה הסתדרות הנוער העובד עם תגובה להצעתו של בית הדין לעבודה בדיון הקודם, הכוללת הכנסת כלל הטיפים המתקבלים מלקוחות המסעדה לקופת המסעדה והגדלת השכר השעתי אותו מקבלים העובדים בסקטורים השונים. "אנחנו מברכים על כך שיש לנו הרכב שיפוטי שרואה את הדברים בראיית רוחב ורוצה להסדיר את התחום ואנחנו סבורים שהסכם קיבוצי הוא בהחלט הדרך לעשות זאת", אמרה עו"ד לין, והוסיפה שהארגון רואה בחיוב מודל המעביר את כלל הטיפים בקופה ומשלם את השכר במלואו כשכר בסיס המוכר לזכויות סוציאליות. "יש לנו כל הסיבות שבעולם לרצות את ההסדרה", טענה.

עם זאת, לדבריה של לין, ביקש הארגון חוות דעת כלכלית מקצועית של הכלכלן עמי כהן, המלווה את ההסתדרות במשאים ומתנים רבים, וזה העריך כי שכר שעתי של 45 שקלים לשעה למלצר ו-35 שקלים לשעה לברמן, כפי שהציע בית הדין – מבטא ירידת שכר של כ-2,500 ו-3,500 שקלים בחודש ,בהתאמה, מההכנסה השעתית שלהם כיום, תוך חישוב על בסיס של 70 שקלים טיפ בממוצע, חישוב שמרני יחסית לעובדה שבדיון הקודם הצהירה ההנהלה כי הטיפ במסעדה מגיע ל-100-90 שקלים לשעה בממוצע.

לדבריה, גם הגדלת הסכום ל-60 שקלים לשעה מבטאת פגיעה של 1,500 שקלים בממוצע במלצר בחודש. לפיכך, המליצה לין על גיבוש הצעה להסכם במתווה הדרגתי, אשר יעלה את השכר השעתי של העובדים ביחס להכנסה מהטיפים במספר פעימות, כשעובדים חדשים שיקלטו למסעדה יתקבלו כבר על פי תנאי ההסכם הקיבוצי שיחתם במלואם.

עו"ד ארנה לין, ארכיון. (צילום: ארז רביב)
עו"ד ארנה לין, ארכיון. (צילום: ארז רביב)

לין הבהירה כי הסכם קיבוצי שיש בו גם פגיעה בשכר, צריך להתקבל בהסכמה של עובדי המסעדה הקיימים. "הרעיון הזה של הגדלת השכר לשעה בפעימות, וחלות מלאה רק על מי שעוד לא נכנס לעבודה – זו הדרך שלפיה ארגון עובדים יכול להסכים להציע ולהסדיר את התחום", אמרה.

הנהלת קפה נואר כלל לא הציגה בפני בית הדין התייחסות להצעת הפשרה של השופטת, והבהירה כי המשא ומתן שהתקיים בין הצדדים נגע למתווה שנדון ביניהם טרם הצעתה של השופטת. "נשארו ממש דברים קטנים. לא הלכנו על הכיוון של הצעת בית הדין. רוב הדברים היו סגורים" אמר עו"ד בכור בדיון.

עובדי קפה נואר התאגדו ב'הסתדרות הנוער העובד והלומד' לפני כחצי שנה, במטרה לשפר תנאיהם באמצעות הסכם קיבוצי – אשר במידה ויחתם יהיה ההסכם הקיבוצי הראשון בענף המסעדנות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!