דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מדיני / משלחת מהרשות הגיעה לעזה, במסגרת מאמץ הפיוס הפלסטיני

ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה, הגיעה לראשונה מזה עשור לרצועה עם מסר של פיוס | חמאס מסרב לעמוד בתנאי המרכזי של הרשות: פירוק הזרוע הצבאית | בישראל מעריכים כי ניסיון פיוס זה יכשל כקודמיו

תושבי עזה נפרדים מראש ממשלת הרשות הפלסטינית ראמי חמדאללה ביציאתו מגבולות הרצועה (צילום: AP Photo/Adel Hana).
תושבי עזה נפרדים מראש ממשלת הרשות הפלסטינית ראמי חמדאללה ביציאתו מגבולות הרצועה (צילום: AP Photo/Adel Hana).
שי ניר

משלחת הרשות הפלסטינית בראשות ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה החלה אתמול (שני) את ביקורה הרשמי ברצועת עזה בניסיון הכי משמעותי, עד כה, לחולל פיוס בין הפלגים הפלסטינים היריבים מאז השתלטותו הצבאית של ארגון הטרור חמאס על רצועת עזה לפני כעשור.

חמדאללה החל את ביקורו במסר של פיוס, זמן קצר לאחר שהמשלחת, בשיירה של 30 רכבים, חצתה את מחסום ארז לתוך רצועת עזה. אל חמדאללה התלוו מספר רב של בכירי תנועת הפתח מהרשות הפלסטינית, עוזרים ומאבטחים חמושים. "הדרך היחידה לעצמאות ריבונית היא באחדות", אמר חמדאללה בטקס קבלת הפנים בהשתתפות בכירי הפתח והחמאס והוסיף: "באנו שוב לעזה להעמיק את הפיוס ולסיים את הפירוד". קהל של 2,000 בני אדם המתין בגבול לבואה של המשלחת ומאות נעמדו בצידי הדרך בה עברה.

רצועת עזה מבעד לגדר הגבול באזור נתיב העשרה (צילום: דורון הורוביץ/ פלאש 90).
רצועת עזה מבעד לגדר הגבול באזור נתיב העשרה (צילום: דורון הורוביץ/ פלאש 90).

בשנת 2007 השתלט ארגון חמאס בכוח על רצועת עזה ונטל את השלטון מידי הרשות הפלסטינית, בעלת ההכרה הבינלאומית. השתלטות חמאס על הרצועה למעשה יצרה פירוד בקרב הפלסטינים וגרמה לבידודה הבינלאומי של רצועת עזה והטלת סגר מצד ישראל ומצרים.

בעוד הניסיונות הקודמים לפיוס נכשלו, רצועת עזה נמצאה בתהליך התדרדרות בתנאי המחייה, גורם שקרוב לוודאי הפעיל לחץ על חמאס לשוב לשולחן המו"מ בניסיון לשפר את מצבו. ראוי לציין כי חמאס ניסה גם לשפר את מצבו ואת המצב ההומניטרי ברצועה באמצעות ניסיונות להפעיל לחץ צבאי נגד ישראל. מהלכים שבשיאם הובילו לשלושה עימותים צבאיים משמעותיים עם ישראל, שהובילו לפגיעה משמעותית בארגון חמאס, אובדן חיי אדם ואף לפגיעות משמעותיות בתשתיות שגרמו להתדרדרות נוספת במצב ברצועה. נוסף על כך, תחת שלטון החמאס, האבטלה נאמדת בכמעט 50% כאשר 2 מיליון תושבי הרצועה מנועים מלצאת ולהכנס דרך גבולות ישראל ומצרים והתושבים מקבלים חשמל רק לשעות ספורות ביום.

לאחרונה הציע החמאס לעשות ויתור משמעותי ולהעביר את כל האחריות השלטונית לידי חמדאללה. נקודת מחלוקת מרכזית נותרה בעיקר סביב סירוב חמאס לפרק את זרועו הצבאית החזקה, דבר העשוי לסבך ואף לשבש את מאמצי הפיוס בשבועות הקרובים. "אנחנו מבינים שהדרך עוד ארוכה וקשה, אנחנו נתמודד עם מכשולים ואתגרים, אבל העם שלנו יוכל לקום שוב מהחורבן והסבל", אמר חמדאללה.

במהלך ביקור משלחת הרשות ברצועה, יקיים הקבינט הפלסטיני ישיבות, ושרי הממשלה הפלסטינית צפויים לקבל לידיהם את הסמכות לטפל בענייני משרדיהם במהלך השבוע הקרוב, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון. בשבוע הבא צפוי המשא ומתן בין הצדדים לעבור לקהיר כדי לעסוק בנושאים הקשים לפיצוח.

המנהיג החדש של חמאס ברצועת עזה, יחיא סינואר, מביע נכונות להעביר את מרבית הסמכויות לעבאס בהעדיפו שהארגון "יחזור לשורשיו" כתנועת "התנגדות" מזוינת הנאבקת בישראל. לאחר הבחירות להנהגת הארגון בהן נבחר איסמעיל הנייה, לשעבר מנהיג הארגון ברצועה, לעמוד בראש הלשכה המדינית במקום חאלד משעל ולצד סינוואר ראש הארגון ברצועת עזה. בכך הצליח הארגון לרכז את ההנהגה שלו בתוך עזה, כלומר, הם כבר לא צריכים להתייעץ עם מנהיגים גולים הפרושים ברחבי העולם הערבי כדוגמת משעל, לשעבר ראש הלשכה המדינית של הארגון. לצד זאת שיפר חמאס את היחסים עם ממשלת מצרים בראשותו של הנשיא עבד אל-פתאח אל-סיסי.

במאמצי הפיוס מצרים משחקת תפקיד משמעותי ואף שלחה לעזה משלחת לסייע בתיאום ובתיווך השיחות. בהמשך תארח מצרים את המשא ומתן, כאמור. גם בהקשר הישראלי מצרים צפויה למלא תפקיד חשוב בעיצוב עסקת הפיוס ביחס לעובדה שישראל רואה בחמאס אוייב. ארגון חמאס שואף להשמדת מדינת ישראל והרג מאות ישראלים בפיגועי התאבדות ובמתקפות אחרות, לרבות שיגור רקטות לשטח ישראל במהלך השנים.

משפחה בעזה אוכלת ארוחה לאור נר עקב הספקת החשמל (צילום: עבד אל ראחים כ'תיב/ פלאש 90).
משפחה בעזה אוכלת ארוחה לאור נר עקב הספקת החשמל (צילום: עבד אל ראחים כ'תיב/ פלאש 90).

בתחילת חודש מאי פרסם החמאס תוכנית פוליטית פרגמטית שנועדה להוציא את הארגון מבידוד בינלאומי ולפי שעה נראה כי שינוי זה עמד בבסיס ההתקרבות למצרים. באמנה החדשה מיתג עצמו ארגון חמאס מחדש כתנועת שחרור איסלמית-לאומית במקום הגדרתם הקודמת כענף של תנועת 'האחים המוסלמים', שהוצאה מחוץ לחוק בשנת 2013 על ידי בית המשפט במצרים. נראה גם שחמאס ויתר על ביטויים הקוראים להשמדתה של מדינת ישראל אך יחד עם זאת עדיין מחזיק הארגון במטרה הסופית – "שחרור" כל פלסטין ההיסטורית.

מכשולים רבים עומדים לפני מאמצי הפיוס. בעוד שחמאס משתוקק לוותר על תפקידיו השלטוניים, אומרים גורמים רשמיים כי ארגון הטרור לא יוותר על מאגריו האדירים של אלפי רקטות ופצצות מרגמה המכוונים לעבר ישראל. גורמים המקורבים לעבאס אומרים כי הוא לא יסכים לאפשר לחמאס לפעול כמו ארגון הטרור חיזבאללה, המעורב בעומק השלטון והפוליטיקה בלבנון. סוגיה קשה נוספת תעמוד סביב השאלה על עתידם של 40 אלף עובדי החמאס, שנשכרו לאחר שאבו מאזן אילץ את עובדיו בעזה להתפטר לאחר השתלטות הארגון. ביחס למימדי האבטלה ברצועה סביר להניח כי שני הצדדים מעוניינים שנאמניהם יקבלו משכורות.

ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד למזרח התיכון של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הוציא אתמול הודעה לקראת ישיבת הקבינט הפלסטיני ברצועת עזה בה נאמר כי, "ארה"ב מברכת את המאמצים ליצירת תנאים בהם הרשות הפלסטינית תוכל לשאת את מלוא אחריותה בעזה. אנו נעקוב מקרוב", הוסיף גרינבלט, "ונדחוף את הרשות הפלסטינית, ישראל ותורמים בינלאומים לנסות ולשפר את המצב ההומניטרי בעזה."

השליח גרינבלט הדגיש כי על כל ממשלה פלסטינית, "להיות מחוייבת בצורה חד משמעית ומפורשת נגד אלימות, להכרה במדינת ישראל, לקבל הסכמים קודמים ומחוייבויות בין הצדדים (הישראלי והפלסטיני ש.נ.) ומו"מ לשלום."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!