דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חמאס

מדיני ביטחוני / האחראי לפיגועי חמאס בגדה מונה לסגן ראש הלשכה המדינית בארגון

סלאח אל-ערורי, הנמצא בלבנון, ישב בעבר בכלא הישראלי ועומד מאחורי שורת פיגועים ביהודה ושומרון | בינתיים נמשכים מאמצי הפיוס בין חמאס לפתח, כשהמחלוקת המרכזית נוגעת להמשך החזקתו של חמאס בנשק

מנהיגי חמאס ברצועת עזה עם ראש ממשלת הראשות הפלסטינית רמי חמדאללה (צילום: AP Photo/ Khalil Hamra).
מנהיגי חמאס ברצועת עזה עם ראש ממשלת הראשות הפלסטינית רמי חמדאללה (צילום: AP Photo/ Khalil Hamra).
שי ניר

ארגון הטרור חמאס מינה לתפקיד סגן ראש הלשכה המדינית של החמאס את סאלח מוחמד סלימאן אל-עארורי, המחזיק בקו תקיף נגד ישראל. אל-ערורי עומד מאחורי מספר פיגועי טרור קטלניים נגד אזרחים ישראלים.

בכיר בזוע הצבאית של החמאס אמר אתמול (חמישי) כי סאלח מוחמד סלימאן אל-עארורי מונה לסגן מנהיג הלשכה המדינית, איסמעיל הניה. אותו בכיר בחר להישאר בעילום שם עד לצאת ההודעה הרשמית, כשברקע מאמצי הפלגים הפלסטינים, החמאס והפת"ח בראשות אבו מאזן, להגיע לפיוס.

סלאח אל ערורי (צילום מתוך מאתר החמאס)
סלאח אל ערורי (צילום מתוך מאתר החמאס)

אל ערורי היה ממייסדי הזרוע הצבאית של החמאס בשטחי יהודה ושומרון בשנות התשעים, במהלך האינתיפאדה הראשונה. בשנת 1992 נעצר אל-ערורי על ידי ישראל ונשפט ל-18 שנות מאסר. לאחר מכן שוחרר מהכלא בשנת 2010 וגורש. אל-ערורי עבר לסוריה ושהה בה למשך שלוש שנים. על רקע תמיכת חמאס במורדים במלחמת האזרחים בסוריה ולאחר מכן ניתוק היחסים עם משטר אסד, נאלץ אל-עארורי לעזוב את דמשק והוא עבר להתגורר בטורקיה בשנת 2012. לאחר חתימת הסכם הפיוס בין טורקיה לישראל אשר מצידה של טורקיה הייתה התחייבות כי פעילות החמאס תצומצם בשטחה, נאלץ אל-ערורי, בשנת 2015, לעזוב את המדינה ולצד בכירי חמאס נוספים עבר לקטאר. במהלך השנה האחרונה עזב אל-ערורי את קטאר לאחר שבלחץ אמריקאי קטאר הגישה לחמאס רשימה של בכירים שמחויבים לעזוב. היום אל-ערורי שוהה בלבנון ומשם מנהל את פעילות החמאס ביהודה ושומרון.

בישראל רואים בערורי כמי שעומד מאחורי מספר פיגועי טרור הכוללות את חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים גיל-עד שער, אייל יפרח ונפתלי פרנקל בשנת 2014.

מוקדם יותר השבוע התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו, בישיבת סיעת הליכוד במעלה אדומים ביום שלישי, למאמצי הפיוס של הפלגים הפלסטינים והזהיר כי מבחינתה של ישראל יש קוים אדומים לפיוס, "אנחנו מצפים מכל מי שמדבר על תהליך שלום להכיר במדינת ישראל וכמובן להכיר במדינה יהודית ואיננו מוכנים לקבל פיוסים מדומים שבהם כביכול הצד הפלסטיני מתפייס על חשבון הקיום שלנו". נתניהו בדבריו הדגיש את עמדתה של ישראל, "מי שרוצה לעשות פיוס כזה, ההבנה שלנו היא פשוטה מאוד: תכירו במדינת ישראל, תפרקו את הזרוע הצבאית של החמאס, נתקו את הקשר עם איראן שקוראת להשמדתנו ועוד כהנה וכהנה" והוסיף, "יש דברים מאוד ברורים וגם הדברים האלה נאמרים בצורה ברורה." מאוחר יותר באותו היום בפתח חוג התנ"ך בבית רה"מ הוסיף נתניהו לדברים כי "אלה דברים בסיסיים, ואנחנו עומדים עליהם".

ביום שני השבוע משלחת הרשות הפלסטינית בראשות ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה, החלה את ביקורה הרשמי ברצועת עזה בניסיון המשמעותי ביותר, עד כה, להביא לפיוס בין הפלגים הפלסטינים היריבים מאז השתלטותו הצבאית של ארגון הטרור חמאס על רצועת עזה לפני כעשור. ניסיון הפיוס הנוכחי נעשה בתיאום ובחסות מצרית. על אף כוונת הנהגת החמאס לוותר על כל האחריות השלטונית ברצועת עזה ולהעבירה חזרה לניהולה של הרשות הפלסטינית, ככל שהתקדם השבוע נחשפו הפערים המהותיים בין הצדדים ולפי שעה נראה כי אינם ניתנים לגישור.

מנהיג השלכה המדינית של החמאס איסמעיל הניה אמר כי החמאס לא יוותר על נשקו, דבר המהווה סלע מחלוקת בין הצדדים. בראיון לערוץ טלוויזיה מצרי, ביום שלישי, אמר הנייה כי לחמאס, "הזכות להחזיק נשק ולהתנגד לכיבוש בכל האופנים." לרשות החמאס עומדים אלפי רקטות, פצצות מרגמה ומכונות ירייה נוספות המכוונות נגד ישראל.

נשיא הרשות הפלסטינית ומנהיג תנועת הפתח, מחמוד עבאס, אמר ביום שני כי כל הנשק צריך להיות תחת שליטתו. עבאס בדבריו הוסיף כי לא ירשה לחמאס לפעול במודל הדומה לזה של ארגון הטרור חיזבאללה הפועל בחופשיות בלבנון ומהווה כוח צבאי חזק במדינה ומעורב בשלטון המרכזי. בתחילת שבוע הבא צפויות משלחות החמאס והפתח להמשיך את המו"מ בקהיר, מצרים.

לאחר ישיבת ממשלת הרשות הפלסטינית, ברצועת עזה, ביום שלישי אמר חמדאללה כי הוא מוכן לקחת על עצמו, "את כל המשימות ולפתור את כל הנושאים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!