דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כורדיסטן

הסכם הגרעין / רוחאני: "גם עשרה טראמפים לא יוכלו להשיב לאחור את הסכם הגרעין"

נוכח האיומים המחודשים של הנשיא האמריקאי בדבר ביטול הסכם הגרעין עם איראן, הגיב אתמול הנשיא האיראני רוחאני בביטול | יש לציין יציאה של ארה"ב מהסכם הגרעין אינה מבטלת אותו

נשיא אירן, חסן רוחאני. אוקטובר 2017. (Iranian Presidency Office via AP)
נשיא אירן, חסן רוחאני. אוקטובר 2017. (Iranian Presidency Office via AP)
דוד טברסקי

נשיא איראן, חסן רוחאני, יצא אמש (שישי) להגנת הסכם הגרעין, וטען שגם עשרה טראמפים לא יוכלו להשיב לאחור את הסכם הגרעין שהושג עם מעצמות העולם ב-2015.

ע"פ הדיווח בסוכנות הידיעות AP, התייחס רוחני לאיומיו האחרונים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. לאחרונה נשוג טראמפ מאיומיו בזמן קמפיין הבחירות 'לחסל לחלוטין' את הסכם הגרעין עם איראן, ואמר כי יוביל מהלך שיגביל את ההסכם.

נאום נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באסיפת הכללית של האו"ם (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נאום נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באסיפת הכללית של האו"ם (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

"השגנו יתרונות שלא ניתן יותר להשיבם לאחור", אמר רוחאני במפגש עם סטודנטים באוניברסיטת טאהרן אמש. "איש לא יכול להשיב את ההסכמים לאחור, לא טראמפ ולא 10 טראמפים". התבטאות זו מצטרפת לדברי האיום של הנהגת איראן מהשבוע האחרון לכיוונה של ארה"ב.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מתכוון, ככל הנראה, להודיע בשבוע הבא כי הוא יוצא מהסכם הגרעין עם איראן, כך לפי דיווח בעיתון האמריקני הוושינגטון פוסט. לפי הדיווח, מתכוון טראמפ להצהיר כי ההסכם אינו שומר על האינטרס הלאומי של ארה"ב, ויעלה את ההסכם להצבעה מחדש בקונגרס, כך אמרו גורמים שתודרכו על מדיניות הבית הלבן בחמישי האחרון.

ביום חמישי האחרון פורסם שבמפגש בין מנהיגה הרוחני העליון של איראן, אייטוללה אלי חמינאי לבין נשיא טורקיה, רג'יפ טיפ ארדואן, אמר חמינאי שהקמתה של מדינה כורדית עצמאית בחבל הצפון של עיראק היא מזימה אמריקאית-ישראלית. כזכור, במשאל עם שנערך לפני שבוע בחבל הכורדי של עיראק הצביעו מעל 90% מהתושבים בעד עצמאות לחבל והקמת מדינה ריבונית, ישראל היא המדינה היחידה שתמכה במהלך.

טילים מוצגים בתהלוכה צבאית באיראן. אפריל 2015 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
טילים מוצגים בתהלוכה צבאית באיראן. אפריל 2015 (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

חמינאי הצהיר שאיראן וטורקיה חייבות לעשות הכל כדי למנוע את הקמתה של מדינה כורדית עצמאית, "ארה"ב וישראל יוצאות מרוויחות מהמהלך – הן רוצות לייצר ישראל חדשה באזור", אמא חמינאי והוסיף שמשאל העם לעצמאות שנערך בכורדיסטן לפני שבוע הוא לא פחות מבגידה באזור כולו.

הסכם המעצמות על תכנית הגרעין האיראנית נחתם ביולי 2015 בין איראן לחמשת החברות הקבועות במועצת הביטחון: ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת ובריטניה, וכן עם גרמניה והאיחוד האירופי. ההסכם מטיל הגבלות על תכנית הגרעין האיראנית, בתמורה להורדת הסנקציות מאיראן. המפקחת על ההסכם היא הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שקבעה עד כה כי איראן עמדה בהסכם. תחת ההסכם הסירה איראן את מאגר האורניום המועשר ברמה בינונית שלה, והתחייבה להפחית שני שלי מהצנטריפוגות שברשותה. לדעת רוב המומחים מונע ההסכם מאיראן לקדם את תכנית הגרעין שלה בעשור הקרוב לפחות.

מאחר וארה"ב הברית איננה חתומה על ההסכם לבדה, קשה מאד יהיה לבטל אותו ולמעשה כלל לא ברור איך הדבר ייעשה. במסגרת ההסכם נדרשת ארה"ב לאשרר מדי תקופה כי איראן עומדת בכל התחייבויותיה כפי שנקבעו בהסכם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!