דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קטלוניה

בעולם / תוכנית ההתנתקות: קטלוניה צפויה להכריז היום על עצמאות מספרד

ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, אמר כי הממשלה בספרד תגיב באסרטיביות לכל ניסיון של הקטלאנים להתנתק | לפני כשבועיים הצביעו תושבות ותושבי החבל הצפון מזרחי בספרד בעד עצמאות

בנות נוער עם דגלי ספרד וקטלוניה אוחזות ידיים בהפגנה נגד האלימות המשטרתית  במשאל העם. (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)
בנות נוער עם דגלי ספרד וקטלוניה אוחזות ידיים בהפגנה נגד האלימות המשטרתית במשאל העם. (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)

ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, אמר אמש (שני) כי ספרד לא תחולק בשל הצהרת העצמאות של קטלוניה, וכי הממשלה תגיב לכל ניסיון שכזה. "המצב האידיאלי יהיה שאני לא צריך לנקוט במהלכים דרסטיים, אבל כדי שזה יקרה יהיה צורך בכמה תיקונים", אמר ראחוי בסוף השבוע, כשהוא רומז שלא יהסס לסכל את תוכנית העצמאות הקטלאנית, ומעדיף דרכים דיפלומטיות על פני הפעלת כח. "ספרד לא תחולק והאחדות הלאומית תישמר. אנו נעשה הכל במסגרת החוק כדי להבטיח את זה", אמר ראחוי לעיתון הגרמני Die Welt. "אנו נמנע את מעצמאות קטלוניה לצאת לפועל".

ממשלתו של ראחוי סירבה פעמים רבות לאפשר לקטלוניה לקיים משאל עם, בטענה שזהו מהלך שאינו חוקתי, מכיוון שהוא פונה רק לחלק מ-46 מיליון תושבי ספרד. בשבוע שעבר, ביטל בית המשפט הספרדי את תוצאות משאל העם ופיזר את הפרלמנט הקטלוני.

נשיא קטאלוניה קרלוס פוג'דמון נושא נאום לאחר ההכרזה על ההליכה למשאל עם לעצמאות קטלוניה. 6 בספטמבר (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)
נשיא קטאלוניה קרלוס פוג'דמון נושא נאום לאחר ההכרזה על ההליכה למשאל עם לעצמאות קטלוניה. 6 בספטמבר (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)

המחנה הבדלני של קטלוניה גדל בשנים האחרונות, בעיקר בשל ההשלכות של המשבר הכלכלי האחרון בספרד ובשל דחייתה של מדריד ניסיונות להגביר את השליטה העצמית באזור.

ביום ראשון, צעדו באלפיהם עובדי האיגודים המקצועיים הספרדים בקטלוניה, עם הדגל הלאומי הספרדי, קראו "אל תלך שולל, קטלוניה היא ספרד" וקראו להשליך לכלא את האחראיים למשאל העם, האסור לשיטתם.

מהלך סמלי או דרמטי?

נשיא האזור הקטלאני, קרלס פוג'דמון, מתכוון ככל הנראה לפנות לפרלמנט הקטלוני הערב (שלישי) בכדי לדון במצב הפוליטי הנוכחי. פוליטיקאים קטלאנים בדלנים אומרים כי הכרזת העצמאות עבור 7.5 מיליון האזרחים תתרחש בקרוב, אולם אלו הרוצים בהמשך המצב הקיים טוענים כי גם במקרה הכרזה מדובר במהלך סמלי. ובכל זאת, ראחוי עומד על שלו וטען כי הממשלה במדריד לא תסבול הכרזה כזו.

מפגינים קטלאנים דורשים עצמאות לקטלוניה 1 בספטמבר 2014 (צילום ארכיון: Iakov Filimonov / Shutterstock.com)
מפגינים קטלאנים דורשים עצמאות לקטלוניה 1 בספטמבר 2014 (צילום ארכיון: Iakov Filimonov / Shutterstock.com)

המנהיגים הבדלנים בקטלוניה נשבעו להתנתק מספרד, לאחר שבמשאל העם על העצמאות הצביעו הקטלאנים בעד היפרדות מספרד. ההצבעה ב-1 באוקטובר הגיעה בעקבות מחאה המונית של קטלאנים שדוכאה באלימות על ידי המשטרה, וכשהקטלאנים הצביעו ניסתה המשטרה לעצור את ההליך ולגדוע אותו באיבו.

פוליטיקאים התומכים בהיפרדות וארגוני החברה האזרחית בקטלוניה המגויסים לטובת העצמאות, אומרים כי לא יקבלו שום דבר פחות מאשר הכרזת עצמאות מלאה. "אמינות וכבוד מחייבים אותנו לחתור להכרזת העצמאות", אמר ג'ורדי סאנצ'ז, ראש אחד מהארגונים הלאומיים של קטלוניה. מנהיג אחר של קבוצה רדיקלית יותר אמר, "זה מאוד ברור לי, כי אלה שאני מייצג לא יקבלו כל תרחיש אחר".

סגניתו של ראחוי, סוראיה סאנז דה סאנטאמאריה, הזהירה כי ספרד תפעל בהחלטיות אם תהיה הכרזת עצמאות, "אם יכריזו על עצמאות, נהיה חייבים לנקוט צעדים על מנת להחזיר את החוק ואת הדמוקרטיה", אמרה אתמול (שני) בראיון רדיו. סאנז קראה לחברי הממשלה הקטלאנית "שעדיין מכבדים את הדמוקרטיה והחופש להימנע מקפיצה אל תוך החלל".

יתכן ותהליך העצמאות ייתקל בקשיים מהכיוון הכלכלי – בנקים ועסקים גדולים צפויים להעביר את המטה שלהם מקטלוניה, אם זו תתנתק מספרד, בשל רצונם להישאר תחת המטרייה החוקתית של האיחוד האירופי, ולהשאר קשורים כלכלית לספרד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!