דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / סרטי הקפטן של קבוצות הכדורגל בהולנד יצבעו בדגלי הגאווה

בסופ"ש הקרוב יעלו על הדשא בכל הולנד הקפטנים של הקבוצות הטובות במדינה עם סרט בצבעי דגל הגאווה על הזרוע, כחלק ממפגן תמיכה בקהילת הלהט"ב וקריאה להגן על זכויותיהם

כדורגל צבוע בצבעי דגל הגאווה (צילום: Shutterstock).
כדורגל צבוע בצבעי דגל הגאווה (צילום: Shutterstock).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בסוף השבוע הקרוב יתקיימו משחקי המחזור השמיני בליגה בהולנד. במשחק המרכזי של המחזור תצא מוליכת הליגה פ.ס.ו למשחק החוץ מול העולה החדשה, והפתעת העונה עד כה, קבוצת ונלו. אבל הדבר המיוחד באמת שיקרה בליגה ההולנדית הבכירה הוא שכל הקפטנים של הקבוצות יענדו סרט בצבעי הקשת במפגן תמיכה וסובלנות כלפי קהילת הלהט"ב בהולנד.

איגוד השחקנים ההולנדי החליט, בשיתוף פעולה עם קרן ג'ון בלנקנשטיין שידועה במאבק למען זכויות להט"ב בתחום הספורט פרט ובחברה ההולנדית בכלל, שבסופ"ש הקרוב כל הקפטנים של שתי הליגות הבכירות בהולנד גברים והקפטניות של הליגה הבכירה לנשים יענדו במפגן סולידריות יוצא דופן את סרט הקפטן הגאה.

ג'ון בלנקנשטיין היה שופט בכיר בכדורגל העולמי וההולנדי מסוף שנות ה-70 עד פרישתו בשנת 1996, במהלך הקריירה שלו הוא שפט 502 משחקים רשמיים, רובם בליגה ההולנדית שהייתה באותן השנים בשיא פריחתה וחלקם בזירה הבינלאומית. בין המשחקים המפורסמים ששפט בזירה הבינלאומית נמצא תיקו האפס אפס בין נבחרות אנגליה ודנמרק בשלב הבתים ביורו 92, וכן משחק הגמר השני (בשיטת בית-חוץ) של גביע אופ"א ב-1993 בו ניצחה יובנטוס 3:0 את דורטמונד וזכתה בגביע. בלנקנשטיין היה אחד מאנשי הספורט הראשונים בהולנד שבחרו להצהיר על העדפות מיניות הומוסקסואליות והיה ידוע כפעיל זכויות מוביל בקהילת הלהט"ב. בשנת 2008, שנתיים לאחר מותו בגיל 57 מסיבוך נדיר בכליות, הוקמה קרן על שמו שממשיכה את הפעילות החברתית בתחום הספורט ליצירת שוויון הזדמנויות ומאבק בהומופוביה בספורט ההולנדי.

ב-2014 ארגון השחקנים ההולנדי קיים מחקר משותף עם קרן ג'ון בלקינשטיין בנושא "קבלת להט"ב בכדורגל המקצועני". במחקר השתתפו 425 שחקנים משתי הליגות הבכירות בהולנד. על-פי תוצאות המחקר שפורסמו:

  • 80% מהשחקנים חושבים שלשחקן יהיה קשה מאוד לצאת מהארון בכדורגל המקצועני בהולנד.
  • 70% מהשחקנים אמרו שהם יהיו בסדר עם כך שיהיה איתם בקבוצה שחקן שהוא הומו מוצהר.
  • 17% מהשחקנים חושבים שחלק מהתפיסה ההומופובית של השחקנים נשענת על תפיסה דתית.
  • 32% מהשחקנים מאמינים שהתקשורת בהולנד מקשה על היציאה מהארון של השחקנים.
  • 4% בלבד מהשחקנים מכירים קולגה שבוחר לא להצהיר על העדפותיו המיניות.

כיום אין שחקני כדורגל שמצהירים על העדפות מיניות הומוסקסואליות בתקשורת או בחדרי ההלבשה. בעולם הסופר מצ'ואיסטי שמרכיב את הכדורגל הגברי, אין מקום לסובלנות וקבלת האחר. הדוגמאות לשחקנים היא בעיקר אלו שיצאו מהארון לאחר סיום הקרירה כמו שחקן נבחרת גרמניה תומאס היצלסברגר או קשר נבחרת ארה"ב לשעבר רובי רוג'רס. כאשר עולם הכדורגל המקצועני מקווה ומחכה לזמנים טובים יותר בהם שחקן לא יישפט על ידי חבריו לקבוצה, מאמניו, בעלי הקבוצות והאוהדים בגלל ההעדפה המינית שלו.

יו"ר ארגון השחקנים דני הספ הסביר את המהלך המהפכני לתקשורת ההולנדית: "אנו עושים זאת בשביל כל שותפינו השחקנים, שופטים, אוהדים, מתנדבים ואנשים נוספים בתור עולם הכדורגל שעדיין נאבקים בזהות שלהם. אנו מקווים שמעשה הזה יעלה את המודעות לחשיבות של הגיוון בכדורגל. כדורגל הוא לכולם ללא הבדל בצבע העור, רקע תרבותי, גזע, מין, דת או מגדר".

הולנד הופכת למדינה השנייה באירופה אחרי דנמרק שמצהירה באופן רשמי על סולידריות חברתית כנגד הומופוביה בעולם הכדורגל. יהיה מעניין לעקוב אם מדינות נוספות יאמצו את הגישה ויציגו אחדות קפטנים כנגד התופעה המדירה ופוגעת בעולם הכדורגל. כנראה רק אחרי שעולם הכדורגל יאמץ את הגישה שמקבלת את כולם שחקני כדורגל בכירים וזוטרים ירגישו בנוח להצהיר על ההעדפות המיניות שלהם במהלך הקריירה הספורטיבית שלהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!