דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / אחרי כירכוכ: הכוחות הכורדיים נסוגו גם מהעיירה סינג'אר

יממה אחרי שנדחקו מחוץ לחבל על ידי כוחות הצבא העיראקי, נסוגו הכוחות מהעיירה עוד לפני הזריחה | מפקד המיליציה בעיירה: "הם לא רצו להילחם" | הצבא כבש באופן סופי את כירכוכ, ומספר שדות נפט סביבה, אלפי תושבים נעים חזרה לעיר

כוחות של מיליציה שיעית בתמיכה איראנית מאבטחים אזור ממנו התפנו כוחות כורדיים בעיראק, 16 באוקטובר 2017. (צילום: AP Photo).
כוחות של מיליציה שיעית בתמיכה איראנית מאבטחים אזור ממנו התפנו כוחות כורדיים בעיראק, 16 באוקטובר 2017. (צילום: AP Photo).
יום אחרי שנדחקו מחוץ למחוז כירכוכ על ידי צבא עיראק, איבדו הבוקר (שלישי) הכוחות הכורדיים במדינה את השליטה על שטחים נוספים, כשנסוגו מהעיירה סינג'אר.

עשרות אלפי אזרחים החלו לזרום בחזרה לכירכוכ, בשיירה ארוכה לאורך הכביש הראשי ממזרח לעיר. הכוחות הכורדיים הקימו על הכביש סוללת עפר, מחוזקת בכלי רכב משוריינים, אך התירו לאזרחים לשוב אל העיר.

הפגזות ברחובות כירכוכ, בוקר יום ראשון 16.11.2017 (צילום: ג׳נאן מוסה).
הפגזות ברחובות כירכוכ, בוקר יום ראשון 16.11.2017 (צילום: ג׳נאן מוסה).

כיבוש העיר מחדש על ידי הצבא העיראקי בא כשבועיים בלבד אחרי ששני הצדדים שיתפו פעולה בקרב לחיסול הנוכחות של דאע"ש – אויבם המשותף – במדינה. אמש, חגגו תושבי כירכוכ הערבים והטורקמנים את חילופי השלטון בעיר, בזמן שאלפי תושבים כורדים, החוששים מהשלטון הפדרלי השיעי, ארזו את רכושם ויצאו צפונה לכיוון ארביל, בירת האוטונומיה הכורדית שבצפון-מזרח עיראק. הבוקר, הם עשו כבר את הדרך חזרה.

כשכוחות צבא עיראק הובסו על ידי דאע"ש ב-2014, נכנסו הכוחות הכורדיים לכירכוכ, על מנת לאבטח את העיר ואת בארות הנפט המקיפות אותה. זאת למרות מיקומה המרוחק יחסית (כ-32 ק"מ) מהאוטונומיה הכורדית.

מאז כניסת הכורדים לאזור, התעקשה הממשלה העיראקית כי על חבל כירכוכ לשוב לשליטתה. הסכסוך הטריטוריאלי הגיע לשיא כשמשאל העם על עצמאות כורדית במדינה הורחב כך שיכלול גם את כירכוכ. העיר עצמה היא ביתם של יותר ממיליון תושבים – ערבים, טורקמנים וכורדים, כמו גם נוצרים ומוסלים שיעים וסונים.

עד צהרי יום שני, הכוחות הפדרליים כבשו מספר שדות נפט מרכזיים מצפון לעיר, כמו גם את נמל התעופה של כירכוכ ובסיס צבאי חשוב. מטה המפלגה הכורדית בתוך העיר ננטש.

בעיירה סינג'אר, בה רוב של תושבים יזידיים, אמר מפקד המיליציה היזידית המקומית, מסלום שינגאלי, כי הכוחות הכורדים נסוגו לפני הזריחה, מה שאפשר ללוחמים השיעים להיכנס אליה. הכוחות הכורדיים "עזבו באופן מידי, הם לא רצו להילחם", אמר שינגאלי.

[mappress mapid="192"]

ראש העיירה, מחמה חליל, אמר כי המיליציה השיעית, הנתמכת על ידי איראן, מאבטחים כעת את סינג'אר. מיליציה זו הוכרה על ידי ממשלת עיראק כחלק מהכוחות החמושים שלה, אך התקבלה בחשד על ידי הרשויות הכורדיות במדינה, הרואים בה כלי שרת של טהראן.

המיליציה השיעית סייעה לכוחות העיראקיים לדחוק את הכוחות הכורדיים מחוץ לכירכוכ. הלוחמים הכורדיים נסוגו כעת בחזרה לאוטונומיה שלהם בצפון מזרח המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!