דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שקנאים

חקלאות וטבע / משרד החקלאות חזר בו, ויתקצב השנה את פרויקט האכלת השקנאים

הפרויקט, שנועד לצמצם את הפגיעה במגדלי הדגים שסובלים מפגיעה חמורה בפרנסתם בשל מאות אלפי השקנאים הניזונים מדגיהם בדרכם לאפריקה, עמד בסכנת סגירה בשל סירובו של משרד החקלאות להעביר את חלקו | השנה, המשבר נפתר

להקת שקנאים בבריכת דגים (צילום: אסף סולומון)
להקת שקנאים בבריכת דגים (צילום: אסף סולומון)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

משרד החקלאות חוזר בו מהחלטתו, ויתקצב את פרויקט האכלת השנקאים השנה. פרויקט האכלת השנקאים הוא פרויקט משותף למשרד החקלאות, 'רשות הטבע והגנים' חיל האוויר, ארגון מגדלי הדגים ו'החברה להגנת הטבע'. הפרויקט, שהחל לפעול בשנים האחרונות, צמח בנסיון להתמודד על הבעיה הנוצרת במהלך עונת הנדידה של השקנאים, במהלכה עוברת כמעט כל האוכלוסייה האירופית של ציפור המים הגדולה, כ-50,000, בארץ בדרכה לאפריקה.

הנדידה הארוכה דורשת מן השקנאים אנרגיה רבה, לכן כל שקנאי מתאמץ לאכול כק"ג דגים ביום, ובישראל נוחתים השקנאים במטרה לאגור בדיוק את הצידה הזו לדרך. בעבר היו לא מעט "תחנות תדלוק" שכאלה לאורך נתיב הנדידה של השקנאים, אך כיום מרבית מקווי המים הטבעיים שהיו בין טורקיה לישראל, כולל אגם החולה, יובשו. ייבוש "תחנות התדלוק" בדרכם של השקנאים והתבססות ענף בריכות הדגים, יצרו מסלול התנגשות בין מגדלי הדגים לבין השקנאים. בעבר בעלי בריכות הדגים היו מנסים לגרש את השקנאים, בשלל דרכים חוקיות ולא חוקיות, על מנת למנוע מהם לאכול את הדגים שבגידולם השקיעו עמל וכסף רב. ניסיונם להיפתר מהשקנאים יצר חיכוכים רבים עם ארגוני שמירת הטבע.

האכלת שקנאים (צילום באדיבות ארגון מגדלי הדגים)

לאחר שבחודש שעבר הודיעו 'ארגון מגדלי הדגים' ו'החברה להגנת הטבע' כי הפרויקט בסכנה, עקב סירובו של משרד החקלאות להעביר את הכסף הדרוש, פנינו למשרד החקלאות בבקשת תגובה, ותשובתם היתה כי אין זה מתפקיד המשרד להאכיל את השקנאים, למרות שבשנים האחרונות הם היו חלק מהפרויקט, "כמידי שנה, בתקופת האביב והסתיו, עוברות מעל שמי ישראל כחצי מיליארד עופות. אין זה מתפקידו של משרד החקלאות להיות שותף להאכלה של מאות מיליונים של עופות. כשם שאין אנו מאכילים את התנים והזאבים אשר טורפים את הבקר והצאן בצפון הארץ."

אתמול (שלישי) הודיע המשרד כי הוא החליט להעביר את הכסף לפרויקט השנה, זאת במטרה לבחון את נחיצותו, "מטרת הפרויקט היא לבחון, האם האכלת השקנאים העוברים מעל ישראל בעת הנדידה תביא לפתרון הבעיה, אשר נוצרה עקב ייבוש אגמי המים המתוקים על ציר הנדידה לישראל, שכתוצאה מכך מביאה לנחיתתם בבריכות הדגים שבישראל –  בהן יש אוכל זמין ובשפע. כך מאבדים מגדלי הדגים עשרות טונות של דגים המשמשים לפרנסתם. כיוון שהמשרד ליווה את הפרויקט עד השנה הנוכחית והאחרונה, החליט שר החקלאות להמשיך ולהשתתף במימון הפרויקט לאור התחייבות העבר ולמרות ההשגות על נחיצותו. לנוכח השאלה האם הפרויקט אכן עוזר, או גורם בעצמו לנזק בכך שמגדיל את כמות השקנאים ומאריך את משך שהותם בארץ, עם סיום המחקר ולנוכח התוצאות שתתקבלנה, יתקיים דיון שייבחן את הפיילוט על ידי כלל המעורבים", נכתב בהודעה לתקשורת.


ב'ארגון מגדלי הדגים' ברכו על הודעת משרד החקלאות וציינו כי הפרויקט, בניהול המשותף של כל הגורמים המעורבים בו, הוכיח את עצמו כמשנה מציאות בשטח והפחית את החיכוך בין המגדלים לבין השקנאים. בארגון הדגישו כי מדובר בהחלטה חשובה של השר אריאל, שהיא חלק מהתמיכה הישירה שמעביר משרד החקלאות לחקלאים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!