דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

חקלאות / הממשלה תגדיל את ייבוא שמן הזית ללא מכס; המגדלים: מכת מוות

משרד הכלכלה הודיע אתמול (ד') על העלאה מדורגת, שתכפיל, תוך 3 שנים, את כמות השמן שתיובא | בניגוד לעבר, ללא פיצוי לחקלאים בישראל | בענף הזית טוענים כי הצעד יפגע אנושות בחקלאים, ולא יביא להוזלה אמיתית לצרכן

מפעל להכנת שמן זית. (צילום ארכיון: עבד רחים כתיב/ פלאש 90)
מפעל להכנת שמן זית. (צילום ארכיון: עבד רחים כתיב/ פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

התוכנית לחשיפת המשק הישראלי ליבוא עוברת שלב. מגדלי הזיתים, שנאבקו בשנה שעברה כדי למנוע את הגדלת מכסות היבוא הפטור ממכס, חתמו אז על הסכם עם משרד האוצר שפיצה אותם על הורדת המכסים.

אתמול (רביעי) הוחלט על הקצאת מכסה חדשה לייבוא שמן זית ללא מכס. הפעם, נציגי הממשלה לא דנו כלל עם המגדלים והם לא צפויים לכל פיצוי.

הפגנת מגדלי הזיתים בירושלים – פברואר 2016. (צילום: פלאש 90)
הפגנת מגדלי הזיתים בירושלים – פברואר 2016. (צילום: פלאש 90)

במהלך השנתיים האחרונות קיבלה ממשלת ישראל שורת החלטות על חשיפת המשק הישראלי לייבוא תוצרת חוץ על ידי הורדת מכסים, או באמצעות פתיחת מכסות יבוא ללא מכס של מוצרים שונים. כל זאת כחלק מתוכניתו של שר האוצר, משה כחלון, להוריד את יוקר המחיה בישראל.

סימן שאלה גדול מרחף מעל ההצלחה של צעדים אלו בהורדת יוקר המחיה. מצד אחד, מציג האוצר נתוני הצלחה, ומן הצד השני המגדלים והיצרנים מציגים נתונים המעידים על כך שהתוצרת המיובאת לא מורידה את המחירים לצרכן. לטענת המגדלים, היבואנים ורשתות השיווק הם אלו ששולטים בשוק וגורפים לכיסם את הרווח – בין אם מדובר בתוצרת מקומית או מיובאת.

החקלאים קיבלו מענקים, המחיר לצרכן נשאר על כנו

עד כה, כל פעם שבמשרד האוצר החליטו על הורדת מכסים של תוצרת חקלאית, החקלאים יצאו למאבק כנגד הגזירה והגיעו למשא ומתן מול משרד האוצר. במרץ 2016 החליטו במשרד האוצר להוריד מכסים על שמן זית, דגים וירקות טריים. החקלאים טענו, ובצדק, כי התחרות מול המגדלים האירופאים לא הוגנת, שכן באירופה החקלאות מסובסדת על ידי הממשלות.

אחרי שורה של הפגנות מול משכן הכנסת, נפגשו הצדדים למשא ומתן במהלכו דרשו פקידי האוצר לעבור מסבסוד עקיף (הגנה על התוצרת המקומית באמצעות מכסים) לסבסוד ישיר (מענקים לחקלאים בכסף). החקלאים, שעמדו עם הגב לקיר, הסכימו וקיבלו את הפיצוי.

הפגנת החקלאים כנגד צעדי הממשלה בירושלים, 19 דצמבר 2016 (צילום: יח"צ).
הפגנת החקלאים כנגד צעדי הממשלה בירושלים, 19 דצמבר 2016 (צילום: יח"צ).

מגדלי הזיתים קיבלו תמיכה חד פעמית בסך 15 מיליון שקלים ומיליון שקלים נוספים יועדו לתמיכה בגידול עצי זית לשמן בשיטות מסורתיות. במשרד האוצר יצאו בהודעות תחת הכותרת "רפורמת הוזלת מחירי המזון יוצאת לדרך".

היום, שנה וחצי אחרי אותה ההודעה, אפשר לומר כי על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מחירו של ליטר שמן זית נותר בין 32 שקלים ל- 34 שקלים, לאורך כל חודשי השנה. זאת על אף שהמכס שירד עמד על 6 שקלים לליטר. במקביל גם מדד מחירי המזון הכולל נותר גם הוא כמעט ללא שינוי, עם עלייה של כחצי אחוז בין ממוצע  2016 לספטמבר 2017.

בינתיים הטיפול במכסות היבוא עבר ממשרד האוצר למשרד הכלכלה. אתמול הוציא משרד הכלכלה הודעה כי הגיע לסיכום עם משרד החקלאות על מתווה הגדלת מכסות היבוא לשלוש השנים הקרובות. כך, ל-1,200 הטון הקיימים היום, יתווספו ב-2018 כ-1,700 טון נוספים. ב-2019 יתווספו 1,850 טון וב-2020 יתווספו מכסות יבוא ללא מכס בהיקף של 2,000 טון.

"מכת מוות לחקלאים בישראל"

בענף הזית נדהמו לשמוע על הסיכום בין משרדי הממשלה מהתקשורת. ד"ר עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים אמר כי "הכוונה לפתוח את המכסות לייבוא שמן זית עד שנת 2020, ולאפשר פטור ממכס לייבוא אלפי טון שמן זית עלולה להפוך למכת מוות לחקלאים בישראל ומאידך היא לא תוביל להפחתה במחירים ולא תגיע לכיסם של צרכנים".

עוד הוסיף נעלי כי "בסופו של יום ניסיון העבר מלמד שהמרוויחים היחידים מהרפורמה המדוברת יהיו היבואנים ורשתות המזון ולא הצרכנים. הדבר יוביל לפגיעה משמעותית בחקלאים. אציין כי, לשם המחשה, אם ניתנה ליבואן הנחה בשיעור של 6 שקלים הרי שבכיסו של היבואן נשארו 5.5 שקלים וההנחה המקסימלית לצרכן הייתה כמחצית השקל בלבד".

בענף הזית מדברים על יום שחור שיביא לחיסול ענף הזית הישראלי. התחזית האופטימית של נעלי מדברת על כך שבטווח הקצר מחירי השמן אולי ירדו בשקלים בודדים אך בטווח הארוך, לאחר שיחוסל ענף הזית הישראלי, היבואנים יוכלו לנצל את המחסור ולהעלות את מחירי השמן המיובא. ד"ר נעלי הסביר כי בשנה שעברה אנשי משרד האוצר היו נכונים לדבר איתם ולהגיע לפתרונות שימנעו את הפגיעה בחקלאות. הפעם, כשהמהלך בוצע על ידי אנשי משרד הכלכלה, אף אחד כבר לא רואה אותם.

הכתובת הייתה על הקיר

צריך לומר כי על אף ההפתעה שאחזה את מגדלי הזיתים, הכתובת הייתה על הקיר. כבר בספטמבר 2016, כתבנו באתר זה על התוכנית ארוכת הטווח לשינוי המשק הישראלי  בשיטת הסלמי: "בעוד שפקידי האוצר מנהלים מדיניות מתוכננת שמובילה למהפכה אגררית, ראשי הארגונים החקלאיים נגררים לניהול קרבות מאסף על כל ענף חקלאי בנפרד. בכל משא ומתן כזה מגיעים להסכם שמדרג את פתיחת השוק לייבוא ונותן לחקלאים פיצוי. כך היה עם הדייגים, עם מגדלי הזיתים ועם מגדלי הירקות. עוצמת הכאב של החקלאים מתכהה, אך שינויי העומק של המשק הישראלי ממשיכים להתגלגל".

מקדם את הרפורמה, כחלון והחקלאים. צילומים: פלאש 90
מקדם את הרפורמה, כחלון והחקלאים. צילומים: פלאש 90

באוקטובר, כתבנו כי כחלון לוקח מהיצרנים את ה"חכות" ומפצה אותם ב"דגים". מדיניות חשיפת המשק הישראלי ליבוא עלולה לגדוע את מטה לחמם של ישראלים, ולהביא לאבדן כושר היצור הישראלי. כדי להמתיק את הגלולה כחלון מחלק הטבות לטווח קצר, וקונה תמיכה. אך העובד הישראלי והצרכן הישראלי צריכים לחשוש".

התוכנית לחשיפת המשק הישראלי לייבוא, היא חלק מתוכנית לא מוצהרת לשינוי מבנה המשק הישראלי שיתבסס פחות על תעשייה וחקלאות מקומית ויותר על ענפי מסחר ושירותים. במשרד האוצר היו מוכנים לפצות את החקלאים בשנה הראשונה כדי להתניע את המהלך. נראה שבסיבוב הנוכחי החקלאים כבר לא יקבלו כל פיצוי.

מרגע שנפרץ סכר הייבוא, יהיה קשה מאוד להחזיר את הגלגל לאחור. המהלך לחיסול החקלאות הישראלית ממשיך לשלב הבא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!