דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / קטלוניה לא נענתה לאולטימטום; ספרד מאיימת בביטול האוטונומיה

ממשלת ספרד דרשה מנשיא החבל להודיע, עד הבוקר, (ה') אם בכוונתו להכריז עצמאות | דקות לפני פקיעת האולטימטום, קראה הנהגת החבל לקיים דיאלוג בנושא | בתגובה, הכריזה הממשלה שתפעיל סעיף בחוקה שישלול את האוטונומיה הקטלונית

ראש ממשלת ספרד מריו ראחוי במסיבת עתינואים על המשבר עם קטלוניה 11 באוקטובר (צילום: AP Photo/Paul White)
ראש ממשלת ספרד מריו ראחוי במסיבת עתינואים על המשבר עם קטלוניה 11 באוקטובר (צילום: AP Photo/Paul White)

ממשלת ספרד דחתה הבוקר (חמישי), באופן מידי, את האיום ששלח מנהיג קטלוניה, לפי יכריז מפורשות על עצמאות באם לא ייפתחו מגעים בנושא. הממשלה הכריזה על כינוס מיוחד של הקבינט, שייערך בסוף השבוע הקרוב, בו יחלט על הפעלת הצעדים לסיום השלטון הסמי-אוטונומי בחבל.

אזהרתו של נשיא קטלוניה, קרלס פוג'דמון, נכללה במכתב ששלח לראש הממשלה הספרדי מריאנו רחוי, דקות ספורות לפני מועד פקיעת האולטימטום שהציבה לו הממשלה המרכזית לסגת מקריאתו לפרישה. "אם הממשלה המרכזית תתמיד במאמציה לעכב את הדיאלוג ותמשיך במדיניות הדיכוי, הפרלמנט הקטלוני יתקדם…עם הצבעה על הכרזת עצמאות רשמית", כתב  פוג'דמון

תומכי עצמאות קטלוניה חוגגים את סגירת הקלפיות (AP Photo/Emilio Morenatti)
תומכי עצמאות קטלוניה חוגגים את סגירת הקלפיות (AP Photo/Emilio Morenatti)

ממשלת ספרד מיהרה להגיב, ופרסמה הצהרה הקוראת לכינוי מיוחד של הקבינט ביום שבת, בו תוכל להכריז על תהליך להפעלת סעיף 155 בחוקה, המאפשר לרשויות המדינה להפקיע את סמכויות השלטון בכל אחד מ-17 האזורים הסמי-אוטונומיים שבשטחה, כולל בקטלוניה. ישיבת הקבינט "תאשר את הצעדים שיועברו לאישור הסנאט ויבטיחו את האינטרס הכללי של כל תושבי ספרד", נכתב בהצהרה.

באם אכן ייצא לפועל, יהיה זה השימוש הראשון בסעיף זה לחוקה, בארבעת העשורים מאז הוחזרה הדמוקרטיה למדינה, עם סיום שלטון היחיד של פרנסיסקו פרנקו. כדי לנקוט בצעד זה, על ממשלת ספרד לפרט את הצעדים ברצונה להחיל על קטלוניה, ולקבל את אישור הסנאט עבורם.

הרוב בו מחזיקה המפלגה העממית השלטת בבית העליון של הפרלמנט צפוי להספיק לאישור הצעדים, אך רחוי קיים מגעים עם מפלגות האופוזיציה כדי להבטיח תמיכה רחבה בהצעה. נציגי הממשלה נפגשו הבוקר עם חברי המפלגה הסוציאליסטית, מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, כדי להגיע להסכמה על הצעדים שיינקטו במסגרת הפעלת סעיף 155.

פודג'מון נאם בפני הפרלמנט האזורי ב-10 באוקטובר, ואמר כי משאל העם שנערך בתחילת החודש, העניק לו מנדט להכריז על עצמאות מספרד. עם זאת, השעה נשיא החבל את יישום ההחלטה וקרא לפתיחת משא ומתן עם ממשלת ספרד.

נשיא קטלוניה קרלוס פוג'דמון נושא נאום לאחר ההכרזה על ההליכה למשאל עם לעצמאות קטלוניה. 6 בספטמבר (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)
נשיא קטלוניה קרלוס פוג'דמון נושא נאום לאחר ההכרזה על ההליכה למשאל עם לעצמאות קטלוניה. 6 בספטמבר (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)

הממשלה המרכזית, מנגד, הגיבה בהצבת שני אולטימטומים לפודג'מון – האחד נקבע ליום שני האחרון, ובו היה עליו להשיב ב"כן" או "לא" לשאלה אם אכן הכריז עצמאות, והשני נקבע ליום חמישי בו היה אמור להשיב אם בכוונתו לציית לחוק הספרדי. לטענת הממשלה, תגובותיו של נשיא קטלוניה לא הבהירו את המצב.

הקטלונים צפויים לראות בהפעלת סעיף 155 "פלישה" לשטח השיפוט של הממשלה האזורית, בעוד ממשלת ספרד ציירה את הצעד כהכרחי, גם אם לא רצוי, להשבת שלטון החוק לאזור אחרי קיום משאל העם חרף התנגדותה.

ממשלת ספרד מסרה כי תהיה מוכנה להשהות את הפעלת הסעיף החוקתי אם מנהיג קטלוניה יערוך בחירות בזק בחבל. אך גרומי רשמיים בקטלוניה דחו הצעה זו על הסף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!