דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סומליה

סומליה / סומליה שאחרי התופת: הנשיא מכריז מלחמה על ארגון הטרור א-שבאב

בזמן שהמדינה מתאוששת מהפיגוע בו נהרגו 358 אנשים, קרא הנשיא למלחמה בארגון הטרור המסונף לאל קאעידה, שטוען כי כלל אינו עומד מאחורי הפיגוע. הבעיה: למרות סיוע ארה"ב, עד כה לא היה המאבק בארגון ששולט בחלקים מהמדינה כאפקטיבי

אזרחים מהפיגוע במוגדישו 14 באוקטובר (צילום: REUTERS/Feisal Omar)
אזרחים מהפיגוע במוגדישו 14 באוקטובר (צילום: REUTERS/Feisal Omar)
אוריאל לוי

סומליה "מתכוננת למלחמה בארגון א-שבאב", זאת לאחר שיותר מ-358 מאזרחיה נהרגו בפיגוע הקטלני ביותר בעולם בעשור האחרון. נשיא סומליה מוחמד עבדוללאי מוחמד אמר ביום שבת, בנאום שנשא בפני חיילים סומלים, כי עליהם להתכונן למצב מלחמה נגד ארגון הג'יהאד הרצחני, בעוד מקור צבאי בכיר מסר לסוכנות הידיעות אי. פי כי ארה"ב תמלא תפקיד ותתמוך במהלך הצבאי המתוכנן. זוהי איננה הפעם הראשונה בה מכריז הנשיא הטרי על מלחמה בארגון הטרור, אך מאז שהכריז על מלחמה בא-שבאב בתמיכת ארה"ב הארגון הרצחני רק גדל והתפשט וגם ההתקפות והפיגועים במוגדישו גברו.

דובר הצבא הסומלי, קפטן עבדוללאי אימאם אמר כי מטרת המתקפה, בה ייקחו חלק אלפי חיילים, תהיה להדוף את ארגון א-שבאב ממעוזיו במחוזות "שאבלה תחתית" ו"שאבלה תיכונה" מהם יצאו הג'יהאדיסטים למתקפות רבות נגד המוסדות השלטוניים במוגדישו, כוחות האיחוד האפריקאי וצבא סומליה.

אנשי כוחות הביטחון מחפשים ניצולים בהריסות הבניין שהתמוטט בפיגוע במוגדישו 15 באוקטובר (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh)
אנשי כוחות הביטחון מחפשים ניצולים בהריסות הבניין שהתמוטט בפיגוע במוגדישו 15 באוקטובר (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh)

ביום שבת שעבר משאית עמוסה בחומרי נפץ ורכב תופת נוסף התפוצצו במרכז מוגדישו, עיר הבירה של סומליה. בכירי מודיעין סומלים טענו היום כי מטרת המתקפה המקורית של א-שבאב הייתה הבסיס הצבאי של טורקיה במוגדישו. בסיס זה, שנבנה בשנה האחרונה, הוא הבסיס הצבאי הטורקי הגדול בעולם מחוץ לשטח טורקיה (וקפריסין הטורקית). יש לציין טורקיה היא המדינה המסייעת לסומליה בסכומי הכסף הגדולים ביותר.

ביום שישי דיווחו גורמים רשמיים בסומליה כי ‏מניין הנפגעים עלה ל-642. בין הנפגעים 358 הרוגים, 228 פצועים, ו-56 נעדרים. עשרות גופות טרם זוהו ו-122 מהפצועים מטופלים מחוץ לגבולות סומליה (מרביתם בטורקיה).

הפיגוע הקטלני הוביל כמה מדינות להגביר את הסיוע שהן מעניקות לסומליה. טורקיה וקטאר שלחו לסומליה סיוע הומניטרי וטיפלו בפצועים, בעוד בריטניה וארה"ב נחלצו לעזרתה של סומליה בסיוע בטחוני, כלכלי וכן במשלוחי ציוד הומניטרי. איחוד האמירויות הערביות, ג'יבוטי, קניה ואתיופיה תרמו ציוד רפואי ורופאים למוגדישו. שבדיה הבטיחה להכפיל את המענק השנתי שהיא מעבירה לממשלה במוגדישו.

לצד התגייסותן של חלק מהמדינות, בולטת ביקורת ברחוב הסומלי כנגד קטאר, כך מסביר  ד"ר משה טרדימן, מומחה לאסלם באפריקה. לדבריו, קטאר לא ניאותה להטיס את הפצועים לשטחה ובמקום זאת העבירה אותם להמשך טיפול בסודאן, שם נהרג אחד הפצועים בבית החולים.

"נראה שהפיגוע המכונה 'ה-11 בספטמבר של סומליה' עורר רעידת אדמה בסומליה ובתפוצות הסומליות." מוסיף טרדימן, "עשרות אלפי מפגינים סומלים, שעל מצחם בנדנה אדומה, יצאו לרחובות מוגדישו וערים נוספות בסומליה וברחבי העולם, וביקשו להביע סולידריות עם קרבנות הפיגוע ונגד א-שבאב. ביקורת התעוררה על תפקודו של נשיא סומליה שאינו מצליח להשליט ביטחון במדינה. כעת עולה השאלה מה נשיא סומליה יכול לעשות שלא עשה קודם. הוא הרי כבר הכריז מלחמת חורמה נגד א-שבאב שממשיך לבצע פיגועים ולפוצץ רכבי תופת במוגדישו גם בימים האחרונים."

חסאן איסטיאילה, עיתונאי סומלי, סיפר ל'דבר ראשון' כי החיים במוגדישו הבירה חזרו לשגרה אולם כמה משפחות עדין מחפשות את יקיריהן. לטענתו הציבור הסומלי תומך בנשיא החדש ומאמין ביכולתו לנצח את ארגון הטרור.

אף ארגון לא טען כי הוא אחראי לביצוע הפיגוע, שהוגדר כקטלני ביותר בהיסטוריה של המדינה השסועה. הממשלה הסומלית האשימה את זרוע אל-קאעידה המכונה 'א-שבאב', הנוהגת לפגוע במוגדישו מזה כעשור, אולם בארגון טוענים שלא ביצעו את הפיגוע, ואפילו מוח'תאר רובו, סגן מנהיג הארגון לשעבר, נראה תורם דם כדי לסייע לקרבנות הפיגוע. מומחים לאסלאם באפריקה סוברים כי א-שבאב הוא הארגון היחיד הפועל בקרן אפריקה ומסוגל לבצע פיגוע בסדר גודל שכזה, ולהערכתם הפיגוע היה מכוון למטרה אחרת ולא אמור היה לפגוע באזרחים, אך הוא השתבש ולכן ארגון הג'יהאד נמנע מלקחת אחריות.

סומליה מצויה במלחמת אזרחים מזה שלושים שנה, ולמעשה לא מתפקדת כמדינה. שני מחוזות בדלניים בחציה הצפוני של המדינה – סומלילנד ופונטלנד – פרשו מהמדינה והכריזו עצמאות, אך לא זכו להכרה בינלאומית כמדינות עצמאיות.

לעומת סומלילנד השקטה, בסומליה פועל ארגון הטרור הסומלי חַרַכַּת א-שַּׁבַּאבּ אלְ-מֻגַ'אהִדִין, המסונף לאל-קאעידה. ארגון זה מבצע פיגועים והתקפות טרור על בסיס יומיומי בעשור האחרון. לפחות שבעים אזרחים נהרגו כתוצאה מפיגועי טרור של א-שַּׁבַּאבּ במוגדישו הבירה מאז תחילת 2017. לפני כשנתיים פרש פלג בארגון הרצחני ונשבע אמונים לדאע"ש, ומאז פועל גם הוא בפונטלנד.

במגיפת רעב שהתפרצה בסומליה בקיץ 2011 מתו 260 אלף בני אדם, מרביתם תוך חודשיים (יולי-אוגוסט 2011). מגיפת הרעב נוצרה בעקבות בצורת קשה בקרן אפריקה, ולאחר שמחירי המזון זינקו בעולם כולו, כתוצאה מפעילות ספקולציה בוול-סטריט ובבורסות הגדולות.

א-שבאב, שכבש באותה העת שטחים נרחבים בדרום המדינה ובמרכזה, מנע מארגונים בינלאומיים מלסייע למורעבים וכך, למעשה, השתמש באוכלוסייה המורעבת כבת ערובה. צבאות קניה ואתיופיה נכנסו לסייע לממשלת סומליה מטעם האיחוד האפריקאי, לאחר שכ-50% מהמדינה נכבש על ידי ארגון הטרור הרצחני, וכמיליון בני אדם היו בסכנת מוות מרעב. מאז כוח האיחוד האפריקאי עדיין פועל בסומליה, אך הארגון הרצחני טרם הובס. גם השנה פרצה מגיפת רעב בסומליה, ובצילה התגברה הפעילות של ארגון הג'יהאד א-שבאב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!