דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פלמ"ח

הנצחה וזיכרון / הממשלה החליטה: אתר מורשת לפורצי הדרך לירושלים יוקם בשער הגיא

ניצחון לפלמ"חניקים שנאבקו בניסיון להסב את האתר להנצחתו של השר רחבעם זאבי ז"ל, שלא לחם באזור זה | פעיל בעמותת דור הפלמ"ח: "זו הזדמנות, כנראה אחרונה, להוקיר אנשים על מאמצם הגדול להפוך את ירושלים לחלק מהמדינה"

מחלף שער הגיא (צילום: אורן פלס / פיקיויקי).
מחלף שער הגיא (צילום: אורן פלס / פיקיויקי).
דוד טברסקי

הממשלה אישרה אתמול (ראשון) את הקמת המרכז הלימודי להנחלת מורשת הלוחמים, מלווי השיירות ופורצי הדרך לירושלים במלחמת העצמאות אשר ימוקם בחאן שער הגיא אשר בלב פארק רבין בפאתי ירושלים. ההחלטה התקבלה לאחר מאבק של לוחמי הפלמ"ח שלקחו חלק בפריצת הדרך לירושלים ומשפחותיהם כנגד החלטה קודמת לקרוא למקום על שמו של השר רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל.

באוקטובר 2011, במלאות עשור לרציחתו של השר רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל, החליטה ממשלת ישראל, בעקבות לחצים של בני משפחת זאבי, לבטל את החלטתה משנת 2008 להקדיש את אתר נווה אילן הישנה להנצחת גנדי, והחליטה כי הנצחתו תתבצע בחאן שער הגיא, המקום שיועד להנצחת פורצי הדרך. בחודש מאי האחרון, לאחר מאבק של שנים של לוחמי הפלמ"ח שלקחו חלק בפריצה לעיר ומשפחותיהם, החליט משרד ראש הממשלה כי זאבי לא יונצח בשער הגיא וכי המקום ייקרא על שמם של פורצי הדרך לירושלים ובמקביל לכך יאותר מקום חלופי להנצחת השר רחבעם זאבי.

דגלי הפלמ"ח בחאן שער הגיא (צילום: דבר ראשון).
דגלי הפלמ"ח בחאן שער הגיא (צילום: דבר ראשון).

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להחלטה בפתח ישיבת הממשלה ואמר "אנחנו מוציאים להיום לדרך את אתר שער הגיא, האתר הזה ינחיל את מורשתם של פורצי הדרך לירושלים, ומלווי השיירות של מלחמת העצמאות"

"אני מעריך שהסכום ולוח הזמנים הם ריאליים. אנחנו בתקווה שעד סוף 2018 יגמרו את כל עבודות ההכנה שאמורות להיות" סיפר לדבר ראשון יוני אמיר, חבר בקבוצת דור ההמשך בעמותת דור הפלמ"ח הפועלת להנצחת זיכרון חברי ופעולותיו של הארגון שנלחמו בשנים האחרונות על מורשתו של חאן שער הגיא. "אני לא יודע אם נספיק לעשות את זה עד סוף תשע"ח אבל זה מאוד סמלי שהיום, 70 שנה בדיוק לקרבות נקיים פעולות המוקירות את פועלם של דור תש"ח מכל הארגונים והקבוצות. יש לנו כאן הזדמנות, כנראה אחרונה, להביא הוקרה ממלכתית לאנשים שעדיין אתנו על המאמץ הגדול של הלוחמים והמתנדבים להפוך את ירושלים לחלק מהמדינה". בארגון מציינים שהמשך התכנון וביצוע הפרויקט יעשה בשיתוף הארגון והלוחמים, ויחד עם משרד ראש הממשלה בהובלת יואב הורוביץ והרשות.

על ביצוע הפרויקט, לו הוקצבו כ 10 מיליון ש"ח, אמונה רשות הטבע והגנים. האתר שיוקם במקום יספר את סיפור 'הדרך אל העיר' של אלפי הלוחמים והמתנדבים של פורצי הדרך לירושלים בזמן המצור עליה במלחמת העצמאות. בין היתר יוקמו באזור ובמבני המקום, שבעבר היה חאן שהוקם ע"י השלטון העותומני, מוזיאון ומרכז תיירותי מסחרי.

חאן שער הגיא, מעבר לכביש גבעה מעליה צלפו על לוחמי ומלווי השיירה, פעם לא היו עליה עצים (צילום: דבר ראשון).
חאן שער הגיא, מעבר לכביש גבעה מעליה צלפו על לוחמי ומלווי השיירה, פעם לא היו עליה עצים (צילום: דבר ראשון).

"כבר 70 שנה שדמם של לוחמי חטיבת הראל והנופלים בדרך לירושלים ספוג באדמת באב אל וואד, בדרך אל העיר, ולכן זה המקום בו מן הראוי היה ויהיה להנציח את שמם וזכרם.. אך גם המובן מאליו, לצערי לא תמיד מובן לממשלת ישראל" אמר ח"כ עמר בר-לב, שלקח חלק במאבקם של לוחמי הפלמ"ח. "היום, לאחר חודשים של עמידה איתנה ועיקשת מול כל הגורמים, ניתן להכריז כי הדרך נפרצה בשנית, ויוחזר באופן רשמי הכבוד הראוי להנצחת פורצי הדרך ומלווי השיירות לירושלים"

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!