דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

אפריקה / קניה: האופוזיציה קוראת להחרמת הבחירות החוזרות לנשיאות

בית המשפט העליון במדינה קבע כי הבחירות ייערכו הבוקר (ה'), למרות התנגדות האופוזיציה | תוצאות הבחירות בחודש אוגוסט בוטלו בשל אי-סדרים, במהומות שפרצו בעקבותיהן נהרגו 67 בני אדם | כעת חוששים אזרחי המדינה מגל אלימות נוסף

מהומות לקראת הבחירות בקניה (Khalil Senosi/AP Photo).
מהומות לקראת הבחירות בקניה (Khalil Senosi/AP Photo).
אוריאל לוי

בית המשפט העליון בקניה קבע כי הבחירות החוזרות לנשיאות המדינה יערכו היום (חמישי), לאחר שרק שני שופטים, מתוך מחמישה, התייצבו לדיון על דחיית הבחירות למועד מאוחר יותר. הנשיא המכהן, אוהורו קניאטה, שניצח בבחירות באוגוסט, אמר כי על הבחירות להתקיים מחר. לעומתו, מנהיגי האופוזיציה הודיעו כי הבחירות הללו יהיו בהכרח לא הוגנות, וקראו למתנגדי הממשלה להישאר בביתם ולא ללכת לקלפיות.

"הדיון לא יתקיים הבוקר", אמר אתמול השופט הבכיר, דייויד מרגה, לכתבים בניירובי. משקיפים ומומחים קראו לדחיית הבחירות, על מנת לסיים את ההכנות הלוגיסטיות, כמו גם כדי להרגיע את המתיחות במדינה. לאור החלטת בית המשפט, אמר מנהיג ארגון האופוזיציה המרכזי הברית הלאומית העליונה (NASA), כי הוא מתכנן לאחד את כל קבוצות המתנגדים לממשלה, ולהפוך אותן ל"תנועת התנגדות". המנהיג ראילה אודינגה קרא לאופוזיציה להחרים את הבחירות מחר. במהלך הפגנה בעיר קיסומו, הכריז אודינגה בן ה-72 כי מעתה, האופוזיציה תכתיב את הדרך במדינה.

בחירות הבזק מחר ייערכו לאחר שבית המשפט ביטל את תוצאות הבחירות שנערכו בקניה באוגוסט האחרון. בית המשפט העליון קבע כי אי-סדרים הפרו את אמינות התוצאות. הייתה זו הפעם הראשונה בה בית משפט באפריקה ביטל תוצאות של בחירות לנשיאות.

בעתירה, שהוגשה לבית המשפט העליון על ידי שלושה מצביעים, נכתב שלא ניתן להבטיח שהבחירות יהיו הוגנות. העובדה שבית המשפט אפילו לא שמע את העותרים עשויה להחריף את המתיחות בין הצדדים עוד יותר. חברים בכירים בוועדת הבחירות הביעו חשש מהבחירות היום. אחד החברים יצא לחופשה בשבוע שעבר, בעוד אחרת נמלטה לארה"ב לאחד שבתקבלו איומים על חייה.

 

https://twitter.com/KTNKenya/status/923256799708549124

השופט מרגה הסביר את היעדרותם של שלושת השופטים מהדיון: אחד היה חולה, אחר שהה בחו"ל ולא הצליח לשוב לקניה בזמן, והשלישית לא הגיעה לבית המשפט כי שומר הראש שלה נורה ונפצע יממה קודם לכן. הירי בשומר הראש נתפס כניסיון להפחיד את השופטים. האופוזיציה מחתה על ההיעדרות, וטענה כי בית המשפט מפחד לקרוא תיגר על הנשיא המכהן.

 

במקביל, כלי תקשורת במדינה מדווחים על תורי ענק בחנויות האוכל ובסופרמרקטים, בהם מתאספים אזרחים החוששים מגל נוסף של אלימות שימנע מהם לרכוש אוכל ומצרכים. אחד הקונים בניירובי סיפר שיצא רק לקנות חלב, אך ראה את התורים הארוכים ועל כן החליט להצטייד במוצרים נוספים.

הבחירות הקודמות במדינה, שנערכו ב-8 באוגוסט השנה, עוררו גל אלימות שנמשך כחודשיים. מיד אחרי ההודעה על ניצחונו של קניאטה, הודיעה האופוזיציה כי ההיא לא מקבלת את התוצאה והמהומות בקניה התגברו. עד כה נהרגו במהומות 67 בני אדם,  רובם תומכי האופוזיציה, כך לפי ארגוני זכויות אדם הפועלים במדינה. המהומות היו בהיקף מצומצם יותר מאלו שפרצו אחרי הבחירות ב-2007, בהן 1,200 בני אדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!