דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משטרת ישראל

משפט ופלילים / המפכ"ל: "אי אפשר לפרסם חקירה בלי לסכם אותה"

המפכ"ל רוני אלשיך תקף במהלך דיון בוועדת הפנים של הכנסת את הצעת החוק המבקשת לאסור על המשטרה לפרסם המלצות בסיום חקירות | לדבריו, כבר כיום לא נוהגת המשטרה להעביר המלצות אלא רק סיכומים, עליהם לא ניתן לוותר

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל  פלאש90)
מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש90)

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, התייחס הבוקר (שלישי) לקידום החוק שקובע שהמשטרה תעביר את חומר הראיות מהחקירות שהיא מנהלת לפרקליטות ללא המלצה בעד או נגד העמדה לדין. במהלך בדיון חצי שנתי מיוחד בעניין הוצאת המשטרה ופעילותה שקיימה ועדת הפנים של הכנסת, אמר המפכ"ל כי "המשטרה לא מעבירה המלצות, אלא סיכום תיק – על מה יש תשתית ראייתית ועל מה לא".

לדבריו, "אי אפשר לפרסם חקירה בלי לסכם אותה, אחרת הפרקליטות תצטרך לנהל את החקירה. חושבים שהפרקליטות תהיה מסוגלת לנהל את החקירות האלה במשאבים הדרושים? תחשבו כמה חוקרים ישנם לעומת כמה פרקליטים".

אלשיך הדגיש את ההבדל שבין המלצה, שלדבריו לא נהוגה גם היום, לבין סיכום חקירה. "אנחנו לא ממליצים מהסיבה שבתוך ההמלצה נמצא גם האינטרס הציבורי שאיננו מסור לנו, אלא לפרקליטות" הסביר, "לכן לא ברור לי מה רוצים לשנות, הרי גם היום אנחנו לא ממליצים". לדברי המפכ"ל, העברת התיק מהמשטרה לפרקליטות כוללת שני מרכיבים:"ראשית, זה המסקנות שהגעתי מבחינת חקר האמת, ושנית – למה יש ראיות ולמה אין ראיות. זהו תו התקן שמאפשר להגיד שחקירה הסתיימה".

במהלך הדיון, התייחס אלשיך  גם לתפקידה של המשטרה לקבוע אם יש תשתית ראייתית לתיק חקירה: "זה גם איזשהו תו תקן, להגיד שהסתיימה החקירה. הרי השאלה נשאלת עשרות פעמים במהלך החקירה. כאשר חושבים אם צריך לעשות עוד פעולה או לא צריך עוד פעולה, זו שאלה של דלות הראיות".

הצעת החוק האוסרת המלצות משטרה, אותה יזם יו"ר ועדת הפנים, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), קובעת כי בסיומה של כל חקירה משטרתית, בהנחה כי יש מקום לכתב אישום, יוגשו לפרקליטות ממצאים בלבד ללא חוות דעת. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "כדי לשמור על אמון הציבור על המשטרה לשמור על דימוי של גוף שפועל ללא מורא וללא משוא פנים ולצורך כך אין לאפשר לה לעסוק בדעות אלא רק בעובדות".

הצעת החוק אומנם כללית, ואיננה מתייחסת באופן מיוחד לנבחרי ציבור, אך על פי הנוהל המקובל, דוברות המשטרה מפרסמת הודעה בסיום חקירות בעלות עניין ציבורי, כך שהיא אמורה להשפיע על חקירות אלה במיוחד.

ראש הממשלה, בנימיו נתניהו, התייחס בעבר להתנהלות המשטרה בנוגע לחקירותיו. "כשהמפכ"ל אלשיך נכנס לתפקידו, הוא קיבל שתי החלטות חשובות, שלא יהיו יותר הדלפות מהחקירות ולא יהיו יותר המלצות של המשטרה" אמר, "מאז שהיועץ הפוליטי ליאור חורב מונה ליועץ חיצוני של המשטרה בעלות של מיליונים על חשבון משלם המסים וללא מכרז, ההדלפות הלא חוקיות הפכו לצונאמי וההחלטה להימנע מהמלצות נעלמה כלא הייתה". דברים אלו זכו לביקורת גם מתוך הקואליציה.

ביום ראשון התייחס ראש הממשלה, במהלך ישיבת שרי הליכוד להצעות החוק בנוגע לחקירות, ובפרט להצעת החוק לאיסור חקירת ראש ממשלה מכהן, שזכתה לכינוי "החוק הצרפתי".  "אני אומר כאן באופן ברור: אני לא מעוניין בשום חוק הנוגע בחקירות המתנהלות עכשיו שקשורות בי או שמתנהלות עכשיו ואינן קשורות בי", אמר נתניהו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!