דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

כדורגל עולמי / בניגריה ינסו לעצור התקדמות בוקו-חראם באמצעות כדורגל

אחרי שניצחו בשדה הקרב את בוקו חראם, הבינו בצבא הניגרי שניצחון אמיתי יגיע רק דרך כיבוש הלבבות של האזרחים והצעירים | לאחר העפלת ניגריה למונדיאל, מקווים שדרך הכדורגל יוכלו לחזק את מדינתם מוכת הטרור, בתקווה לעתיד טוב יותר

נבחרת ניגריה, אוגוסט 2016 (צילום: AP Photo/Eugenio Savio, file).
נבחרת ניגריה, אוגוסט 2016 (צילום: AP Photo/Eugenio Savio, file).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

לפני כחודש התקיים באצטדיון גודסוויל אקפביו בניגריה משחקה החשוב של הנבחרת המקומית מול נבחרת זמביה החזקה, במסגרת מוקדמות המונדיאל. הנבחרת הניגרית, שלא העפילה לשתי אליפויות אפריקה האחרונות, נמצאת בתקופה רעה כאשר שחקניה מסוכסכים עם איגוד הכדורגל המקומי, שנחשב כבר שנים רבות למושחת. במדינה ששקועה במלחמת אזרחים ארוכה, וסובלת ממחסור בהישגים ספורטיביים בשנים האחרונות, רצו לנצח בביתם את זמביה, ולהיות הנבחרת הראשונה מאפריקה שמבטיחה את העליה למונדיאל.

לאחר משחק מותח ועצבני, הגיע השער הניצחון בדקה ה-70, אותו כבש המחליף אלכס איוובי חלוצה בן ה21 של ארסנל האנגלית והבטיח את העפלה החגיגית למונדיאל הקרוב ברוסיה. באופן סמלי, החלוץ הצעיר הוא אחיינו של הכוכב הגדול ביותר אי פעם של נבחרת ניגריה הקשר ג'יי ג'יי אוקוצ'ה שבגיל 21 היה חלק מהנבחרת הסוחפת והמפתיעה של ניגריה במונדיאל 94 וכמובן הוביל את הנבחרת הניגרית לזכיה סנציונית במדליית הזהב באולימפיאדת אטלנטה 96.

עם סיום המשחק, המדינה חולת הכדורגל חגגה את העליה למונדיאל, כולל הנערים הצעירים שחיים ביער סימבוסה, השטח שנכבש מחדש במהלך החודשים האחרונים בידי צבא ניגריה מהארגון בוקו חראם. מאז שנת 2009 מתקיים מאבק אלים בצפון מדינת ניגריה, בין הצבא המקומי לארגון הטרור האיסלמיסטי בוקו חראם. מנהיג בוקו חראם נשבע אמונים לדאעש במרץ 2015, ובכך הפך את הארגון ל"וילאייט (מחוז) מערב אפריקה" של דאעש. בשנים האחרונות, פשט הארגון על מאות ערים וכפרים בצפון ניגריה, צ'אד, ניג'ר וקמרון ובשיאו שלט בשטח הגדול משטחה של בריטניה. על פי ממשלת ניגריה, מאז שנת 2009 רצח הארגון יותר מ-20,000 בני אדם.

 

בשטח הענק בצפון ניגריה עליו שלטו כוחותיו הצבאיים של בוקו חראם יושמו חוקי השריעה הקיצונים של האיסלאם והוגדרו חוקים מאוד נוקשים שכללו לפי התפיסה האידיאולוגית, התנגדות מוחלטת ונחרצת לכל מה שמייצג המערב, כולל את החינוך המערבי ואת אהבת משחק הכדורגל. בשטחים הכבושים נאסר לשחק בכדורגל וכחלק מקו האידיאולוגיה הקיצוני, ארגון בוקו חראם ביצע בשנים האחרונות מספר פיגועים נגד אוהדי כדורגל – בניהם הפיגוע בו נרצחו 40 אוהדים בשנת 2014 במהלך משחק כדורגל, במגרש שבעיר מובי בצפון מזרח המדינה, פיגוע במהלך צפייה של אוהדים במשחק בין מקסיקו לברזיל במונדיאל 2014 בעיר דמטורו, פיגוע במהלך צפייה מרוכזת של אוהדים בגמר ליגת האלופות ב2014 ועוד. בכך ניסו בארגון הקיצוני לקחת מהאזרחים הניגרים את אחת האהבות הגדולות שלהם, כדי להשליט שלטון של טרור והפחדה.

אחרי שניצחו בשדה הקרב את בוקו חראם, הבינו בצבא הניגרי שניצחון אמיתי יגיע רק דרך כיבוש הלבבות של האזרחים והצעירים באזור. במקום להילחם בנשק חם, החליטו קברניטי הצבא הניגרי לייצר חלופה שתארגן מחדש את הנוער והצעירים באזור ובעיקר תעניק תקווה וחוויה חיובית משותפת בין הנערים הצעירים שגדלים בשטח לבין הצבא הניגרי.

לפי העיתון "פאנץ'" הניגרי ,הצבא החליט לארגן טורניר כדורגל לצעירי האזור בשטח שנכבש מחדש ביער סימבוסה. יוזמת טורניר החלה בחודש ספטמבר כאשר הדויזייה השמינית של הצבא הניגרי הקימה ליגה של 16 קבוצות של צעירים מקומיים שיתחרו בניהן על בסיס שבועי עד משחק הגמר החגיגי שיתקיים במהלך חודש דצמבר. טימוטי אנטיגה סגן מפקד יחסי הציבור של צבא ניגריה  הסביר שהרעיון הוא "לגרום לנערים שגדלים במקומות שחשופים לגיוס ולרדיקליזציה של בוקו חראם, להיות נגישים יותר. הטורניר יהיה מרתק והמטרה שלו היא כיבוש הלבבות בעזרת טיפוח שיתוף פעולה אזרחי- צבאי"

זהו צעד חשוב למאבק מחדש על לבבות האזרחים בצפון המדינה, בעיקר לאור האשמות הקשות שעולות ממספר ארגונים לזכויות האזרח שפועלות בשטח בשנים האחרונות, שטוענות שישנו אמון נמוך בצבא הניגרי. לאחר שבמסמך רשמי שפורסם ע"י ארגון אמנסטי בשנת 2015 נטען שהצבא הניגרי הוציא להורג כ-1,200 איש ועצר כ-20 אלף נוספים מאזרחי צפון ניגריה שלכאורה השתייכו או תמכו בארגון האיסלמיסטי. בוקו חראם ניצל את הכעס והשנאה למשטר המקומי והצבאי והצליח לגייס לשורותיו צעירים מתוסכלים רבים, בעזרת חיבור בין זרם דתי קיצוני, יצירת שייכות וביטוי לתסכול שהצטבר כנגד הממשל והצבא הניגרי.

הבחירה של הצבא להשתמש בכדורגל כדי לייצר קשר מחודש עם הקהילה המקומית היא מעוררת השראה. הילדים שגדלים בצפון המדינה מאוד מחוברים לאווירת הכדורגל ששוטפת את המדינה מאז ההופעה המוצלחת במונדיאל 94, לאחר שכוכבי נבחרת "הנשרים" הפתיעו את ארגנטינה עם ניצחון בשלב הבתים ועליה לשמינית הגמר מול איטליה. במדינה מוכת הטרור, בה הכדורגל הוא כמו אוויר לנשימה ומספק את הרגעי הנחת אולי הבודדים עם ההעפלה המחודשת למונדיאל 2018 שיתקיים בקיץ ברוסיה, הבינו שהכדורגל הוא הדרך הטובה ביותר לחבר מחדש את הקרעים, בתקווה לעתיד טוב יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!