דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך על יסודי

שכר המורים / ארגון המורים: נשבית את הלימודים בעל יסודיים ביום ראשון

לטעת הארגון, דורשים באוצר כי העלאת שכר המורים המתחילים ל-8,000 שקלים לא תחול על מורים שכבר במערכת, ואלה יזכו להעלאה אטית, ונמוכה יותר למורים ותיקים. בהסתדרות המורים מבהירים: מורי החטיבה שלנו מלמדים כרגיל

שביתה, צילום ארכיון: פלאש 90.
שביתה, צילום ארכיון: פלאש 90.
דוד טברסקי

לאחר שהודיע ארגון המורים על סכסוך עבודה במחאה על הסחבת במו"מ מול המדינה ביום שלישי האחרון, הכריז היום יו"ר הארגון, רן ארז, על שביתה הזהרה בת יום אחד בתיכונים ברחבי הארץ "״המדינה צריכה להפסיק לטמון את ראשה בחול ולהשקיע בעתיד ההוראה ובעתיד תלמידי ישראל" מסר ארז. ע"פ ארגון המורים, אמורה להתקיים פגישה בין נציגי ארגון המורים למדינה ביום ראשון בערב.

ארגון המורים מוחה על כך שמאז תחילת שנת 2017 המורים החברים בארגון עובדים ללא הסכם עבודה והמו"מ, שנמשך מעל עשרה חודשים, נתקל בקשיים. לטענת ארז, האוצר הניח הצעה לכך ששכר המורים המתחילים יעלה ל-8,000 שקלים, אך זאת בתנאי שההסכם יחול רק על מורים חדשים שיכנסו למערכת, ושאר המורים החדשים יזכו להעלאת שכר אטית יותר בהמשך. עוד ציין ארז שהתנאי להצעת האוצר הוא שההעלאה בשכר תהיה דיפרנציאלית, כך ששכר המורים הוותיקים לא יעלה באותו הקצב כמו של המורים המתחילים.

ארז הכריז שהשביתה בראשון תתקיים בכל מוסדות הלימודים העל יסודיים, כולל חטיבות הביניים שלרוב מאגדות בתוכן מורות ומורים המאוגדים הן בהסתדרות המורים והן בארגון המורים . יו"ר הסתדרות המורים,יפה בן דויד , הודיעה בתשובה להכרזת השביתה  כי הלימודים בחטיבות הביניים יתקיימו כסדרם והזהירה את המורים המאוגדים בהסתדרות שלא ימלאו את מקומם של המורים השובתים: "הסתדרות המורים הינה הארגון היציג של עובדי ההוראה במדינה לרבות עובדי ההוראה בחטיבות הביניים, עובדי ההוראה בחטיבות הביניים לא ימלאו את מקומם של עובדי ההוראה השובתים".

השכר הממוצע למורים בישראל היום, ע"פ נתוני האוצר, עומד על 11 אלף שקלים בחודש והצעת האוצר אמורה להביא אותו לקרוב ל 13 אלף ש"ח. ע"פ תמונת החינוך של ה-OECD שבדקה את נתוני שנת 2014, השכר ההתחלתי של מורי העל יסודיים בישראל עומד על 60% מהממוצע של ה-OECD. אחרי 10 שנות ותק עומד השכר על 61% מהממוצע, ואחרי 15 שנות ותק – על 56% מהממוצע בלבד. גם בעלי השכר הגבוה ביותר מבין המורים רק מתקרבים לעמיתיהם מעבר לים, ועומדים על 97% nהשכר הממוצע ב-OECD

ע"פ הOECD הפער הממוצע בשכר בין מורים מתחילים לוותיקים עומד על 2.5 (בעיקר בבתי הספר היסודיים, אשר מוריהם מאוגדים בהסתדרות המורים). ע"פ האוצר, מדובר בפערים הגדולים ב-OECD, כאשר ישנה קפיצה גדולה בגובה השכר אחרי 15 שנות ותק. הכלכלן הראשי תולה את הפער בהיבטים המיוחדים של הסכמי השכר, שיצרו התפתחות משמעותית בשכר אחרי זמן ממושך במערכת, בניגוד למגמה הבינלאומית  ועל כן יש לשאר שעל בסיס זה מנסה לקדם האוצר הסכם דפרנציאלי. בשנה האחרונה, בחידוש ההסכם בין האוצר והסתדרות המורים הסכימה הסתדרות המורים, כנראה לראשונה, על כך שהתוספות למשכורות המורים יהיו דיפרנציאליות, כלומר שהמורים החדשים יקבלו תוספת משמעותית יותר מאשר המורים הוותיקים, ולא כפי שהיה מקובל עד היום, שהתוספות בשכר מתבצעות באחוז גדילה קבוע הן למורים החדשים והן לוותיקים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!