דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משטרת ישראל

ביטחון פנים / מה זה "החוק הצרפתי", מהו "חוק ההמלצות" ומה רוצים משכר המפכ"ל?

בחודשים האחרונים ניכר ריבוי ההתבטאויות והצעות החקיקה שונות הבאות במטרה להצר את צעדי המשטרה ולפגוע בסמכויותיה | השר ארדן: "אין מקום לכל יוזמות החקיקה שעוסקות במשטרה בזמן הנוכחי וברגישות הנוכחית"

המפכ"ל רוני אלשיך ביום ירושלים ליד שער שכם (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
המפכ"ל רוני אלשיך ביום ירושלים ליד שער שכם (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

חוק ההמלצות, החוק על איסור חקירת ראש ממשלה מכהן, וכעת ההצעה להוריד את שכרו של מפכ"ל המשטרה – נראה כי בתקופה האחרונה משטרת ישראל חווה התקפות חוזרות ונשנות, בין אם אלו הצעות חוק שונות המבקשות להגביל את כוחה, או התבטאויות של חברי כנסת התוקפות את פעולות המשטרה ומניעיה.

הצעת החוק הראשונה המתקשרת לגל זה והמכונה "החוק הצרפתי" עניינה באיסור על חקירת ראש ממשלה מכהן והונחה על שולחן הכנסת בינואר האחרון, ימים ספורים לאחר פתיחת החקירה הרשמית נגד נתניהו ב"תיק 1000". ההצעה, עליה חתום ח"כ אחד בלבד, דוד אמסלם מהליכוד, מסבירה כי על מנת לא להפריע לתפקודו של ראש הממשלה, יש לאסור על חקירה באזהרה של ראש ממשלה מכהן, למעט במקרים יוצאי דופן. "בשנים האחרונות היו מספר מקרים בהם היו ראשי ממשלה טרודים בחקירות שנפתחו נגדם בשל עבירות שונות, לעתים אף בעניינים שהתרחשו עוד בטרם החלו לכהן. כדי להימנע מכך, מוצע לקבוע כי ככלל, לא ייחקר ראש הממשלה באזהרה במהלך תקופת כהונתו". ההצעה טרם עברה קריאה טרומית.

רק חודש מאוחר יותר, בפברואר, הגישו חברי הכנסת אמסלם וגפני הצעת חוק הקוראת למינוי חשב נפרד למשטרה, כך שחשב המשרד לביטחון הפנים ישמש גם כחשב המשטרה. הצעה זו זכתה לביקורת מצד היועמ"ש מנדלבליט, שאמר כי היוזמה המבקשת להעביר את חשבוּת המשטרה מהמשטרה עצמה למשרד לביטחון פנים, עלולה "להעצים את השפעת הדרג הפוליטי" על המשטרה, וכי על השלטון "לשמור על גופי האכיפה שלנו נקיים מכל השפעה חיצונית. עלינו לשמור מכל משמר על עצמאות פעולתה של משטרת ישראל, בפרט בכל הנוגע לאגף החקירות והמודיעין, עצמאות המהווה ערובה לשמירה על שלטון החוק במדינת ישראל". גם הצעה זו טרם עברה קריאה טרומית.

הצעת חוק נוספת שזכתה לסיקור רב, הנה זו האוסרת על המשטרה להגיש המלצות כשהיא מעבירה חומרי חקירה לפרקליטות. זו הוגשה רק לפני שבועות ספורים, וכבר עברה קריאה טרומית וכעת תועבר לוועדת חוקה להמשך הדיון בה. לפי הצעת החוק, בעת העברת חומר חקירה על ידי המשטרה או רשות חוקרת אחרת לפרקליטות, הרשות החוקרת לא תצרף לחומר החקירה המועבר חוות דעת או המלצה מטעמה בשאלה האם הראיות מספיקות לאישום. העברת המלצה או חוות דעת על ידי רשות חוקרת תהיה בלתי חוקית, ודינה יהיה שנת מאסר. הצעה זו זכתה לביקורת רבה מצד מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך כמו גם מצד מנדלבליט. אלשיך טען כי גם כיום המשטרה לא מגישה המלצות, אלא מעבירה סיכום תיק המבהיר האם מתקיימת בתיק תשתית ראייתית או לא. אלשיך הוסיף כי "רוצים שבתור משטרה יאפשרו לנו לבצע את העבודה המקצועית שלנו".

חבר הכנסת דוד אמסלם (צילום: דבר ראשון)
חבר הכנסת דוד אמסלם (צילום: דבר ראשון)

מיד לאחר שחוק ההמלצות עבר קריאה טרומית, התבטא ח"כ אמסלם בעד הורדת שכר מפכ"ל המשטרה, כך שזה לא ירוויח יותר מראש הממשלה. אמסלם חתום יחד עם חברי כנסת נוספים על הצעת חוק שהוגשה לכנסת כבר ב-2015, לפיה יש לחייב את הורדת שכרם של העובדים בעלי השכר הגבוה בסקטור הציבורי, כך שאלה לא ישתכרו יותר מראש הממשלה. הצעת החוק הזו אינה מתייחסת באופן ספציפי למפכ"ל המשטרה אלא לעובדי ציבור ככלל, אך בימים האחרונים התייחס אמסלם בצורה ישירה לשכרו של המפכ"ל והצהיר כי בעיניו לא ראוי שמפכ"ל המשטרה ירוויח יותר מראש הממשלה וששכרו צריך לרדת, אפילו בחצי.

חבר הכנסת העומד מאחוריי ארבע ההצעות המדוברות הינו דוד אמסלם מהליכוד. אמסלם משמש כיו"ר ועדת הפנים, העוסקת בין היתר בתפקוד המשטרה והתבטא פעמים רבות בצורה חריפה נגדה. בראיון שנתן לחדשות 2 ביום שישי האחרון תיאר את מעצרו על ידי המשטרה לפני מספר שנים, בחשד לזיוף טפסי התפקדות לליכוד, באופן הבא: "אני עברתי טראומה, כמעט כמו שבחורה נאנסת, ככה אני הרגשתי".

רצף הצעות החוק האלה, כמו גם התבטאויות מהסוג שהשמיע אמסלם, מתקבצות לתחושה לפיה המשטרה חווה התקפות חוזרות ונשנות על כוחה ועצמאותה.

בתגובה, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר אתמול בראיון לגל"צ כי "אין מקום לכל יוזמות החקיקה שעוסקות במשטרה בזמן הנוכחי וברגישות הנוכחית ובטח לא יוזמות פרטיות שלא מתואמות או נבחנות בצורה מקצועית על ידי המשרד לביטחון הפנים. אני אתנגד ליוזמות הללו ואני אתנגד לכל פגיעה בתנאי השירות של המפכ"ל או של קציני המשטרה. תפקידי להביע בצורה עניינית את עמדותיי ולנסות לשפר ולתקן אם יש דברים שדרושים תיקון". השר גם לא חסך את ביקורתו כלפי אירועים חריגים שהתרחשו במשטרה ובין היתר אמר: "הבעתי את עמדתי לגבי העסקת ליאור חורב (יועץ אסטרטגי שייעץ למפכ"ל ונחשד כי הדליף חומרים מחקירות רה"מ – ע.י). אני חושב שחקירות זה דבר שצריך להתנהל בחדרי החקירות ובטח שזה לא נוח לראות תדרוכים שבאים מהפרקליטות או מהמשטרה או מאיזה שהוא גורם, ואני וודאי מצפה מהיועץ המשפטי לממשלה לבדוק זאת. זהו חלק מתפקידי המורכב, אם מישהו מצפה ממני אוטומטית לעמוד פה או שם – זה לא יקרה. יש לי תפקיד מורכב יותר ואני מתכוון לעמוד בו".

השר גלעד ארדן והמפכ"ל רוני אלשיך (צילום: דוברות המשטרה)
השר גלעד ארדן והמפכ"ל רוני אלשיך (צילום: דוברות המשטרה)

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "לא נותר לנו אלא להצר על מגמה מסוכנת של פגיעה במשטרה בכל דרך אפשרית. המשטרה תמשיך בעשייתה הנחושה במלחמה בפשיעה ובשחיתות ובשירות לציבור ולא תורתע משום מהלך שעניינו ניסיון לרפות את ידה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!