דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עבודת נשים / שינו כיוון: ועדת הכספים תקדם חקיקה להעלאת גיל הפרישה

אחרי שהביעו בעבר עמדה הפוכה, הציגו היום (שני) חברי הוועדה הסכמה רחבה במהלך, גם אם באופן מסויג | ח"כ גפני, הודיע כי יקדם הצעת חוק שתאשר את העלאת גיל הפרישה, אך תיתן מענה לנשים עניות וכאלה שעובדות במקצועות שוחקים

הדיון על העלאת גיל הפרישה בועדת הכספים, 13 בנובמבר (צילום: דוברות הכנסת)
הדיון על העלאת גיל הפרישה בועדת הכספים, 13 בנובמבר (צילום: דוברות הכנסת)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר חודשים של המתנה לחוות הדעת של שר האוצר משה כחלון, בעניין העלאת גיל הפרישה לנשים, התכנסה היום (שני) ועדת הכספים לדיון בנושא. יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי "מלכתחילה, הסדר הנכון היה ששר האוצר יגיש את המלצותיו לוועדת הכספים, ואנחנו היינו אמורים לקיים דיונים מספר חודשים עד להחלטה סופית בעניין. אך משהדבר לא קרה, והשר אף פנה אליי במכתב וביקש שאנחנו, חברי ועדת הכספים, נקבל את ההחלטה, אנחנו נוביל את המהלך".

"הבנתי שנצטרך להעלות את גיל הפרישה" הוסיף, "יש שר אוצר שמאפשר לנו את הדיון הזה. הנחיתי את היועצת המשפטית להכין חוק בעניין. יש בעיות אקטואריות וגם המצב הזה לא ראוי ולכן חייבים לעשות מעשה".

יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני והיועצת המשפטית עו״ד שגית אופק (צילום: דבר ראשון).
יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני והיועצת המשפטית עו״ד שגית אופק (צילום: דבר ראשון).

אחרי לא מעט דיונים בנושא, בהם הביעו התנגדות למהלך, הציגו היום חברות וחברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, תמיכה בהעלאת גיל הפרישה לנשים, נוכח העלייה בתוחלת החיים. אליהם הצטרפו גם ארגוני נשים שהשתתפו בדיון. הסכמה רחבה נרשמה גם ביחס לצורך בביצוע הצעד תוך כדי התאמות מיוחדות לאוכלוסיות נשים שונות.

"ועדת הכספים לא תלך על מהלך של העלאת גיל הפרישה לנשים, אם לא נוודא שיש פתרון לכלל הנשים, לרבות נשים מוחלשות, נשים במקצועות שוחקים, נשים עניות ומובטלות", הבהיר גפני, שהוסיף כי הורה ליועצת המשפטית של הוועדה לנסח הצעת חוק, עליה בכוונתו להחתים את כל חברי ועדת הכספים ובמקביל, קרא לאוצר להצטרף למהלך ולגבש יחד עם הוועדה את הפתרונות שיאפשרו להעלות את גיל הפרישה.

לדבריו, ההצעה שתנסח הוועדה תיתן מענה לנשים בנות 55, שלא עובדות ושאין להם מקום עבודה חלופי, נשים בעבודות שוחקות שקשה להמשיך בהן ולנשים עניות שעובדות שמשתכרות שכר נמוך – "לשלוש הקבוצות האלה צריך לעזור", אמר גפני.

עוד תקבע הצעת החוק כי העלאת גיל הפרישה תקבע לעשר שנים, ולא לשמונה כפי שדרש משרד האוצר. בנוסף, נשים מעל גיל 65 יהיו זכאיות לקבלת דמי אבטלה במשך שנתיים , ונשים המשתכרות שכר נמוך יהיו זכאיות למענק עבודה (מס הכנסה שלילי) גבוה פי 2.5 מהקבוע כיום. ההצעה גם תקבע תנאים מיוחדים לכל העובדות במקצועות שוחקים, אותם הגדיר ככאלו הגורמים לפגיעה פיזית או מנטלית.

לטענת גפני, "מדובר במיליארד שקלים, נוסף על המיליארד שקלים  שהאוצר היה אמור לתת לעניין. המשמעות; שאנחנו מעלים את גיל הפרישה, ולא משאירים אף אחת מבלי שיש לה תשומת הלב בחקיקה הזו ולו אני הייתי איש משרד האוצר שדואג לשר האוצר הייתי מקבל את ההצעה הזו בשתי ידיים".

שר העבודה והרווחה, חיים כץ אמר בדיון כי "במידה ומעלים את גיל הפרישה לנשים, יש לעשות זאת בצורה מדורגת, ולעשות את המהלך במשך 12 שנה לפחות. כלומר חודשיים בכל אחת מהשנים הבאות. יש להחיל את ההעלאה החל מאוגוסט 2018 וזאת תוך החרגה של  50,000 נשים שצפויות להיפגע מהעלאה: 15,469 נשים בקרנות הפנסיה הוותיקות שאינן פעילות לא ממשות את זכאותם לקצבה ובמקום לממש את זכאותם בקרוב הם יאלצו להמתין. יש עוד 35,000 נשים שעבדות שישלמו מכיסם על העלאת גיל הפרישה כי יש להם אופציה להמשיך לעבוד ולקבל בונוסים מהביטוח הלאומי של 5% בשנה ועוד 1% פנסיוני שהן מאבדות. יש נשים שעובדות עד גיל 75, למה לא נותנים להן את הפנסיה המגיעה להן?".

נציג אגף תקציבים באוצר, כפיר בטאט, אמר בדיון כי "הנושא חשוב לנו, בגלל המגמות הדמוגרפיות שלא מותירות ברירות. העלאת גיל הפרישה תורמת רבות להשתלבות נשים מבוגרות בשוק התעסוקה. בעולם של פנסיה צוברת על כל שנת דחייה של העלאת גיל הפרישה יש השפעה של גידול ב- 9% על הקצבה של האישה. שלנשים יהיה ממה לחיות לאחר הפרישה לאורך למעלה מעשרים שנה. זה מאוד משמעותי. אנחנו חוששים שחלק מהכלים יביאו לתוצאה הפוכה ולכן ההסתייגות שלנו. נבחן את הצעת יו"ר ועדת הכספים גפני".

ח"כ מיכל בירן אמרה כי "אין מנוס מהעלאת גיל הפרישה, אך חייבים קודם לדאוג לנשים. האוצר רוצה לבצע את זה כבר שנים אך לא מוכן לתת את גלגלי העזר כמו שמציע יו"ר ועדת הכספים גפני. יש הזדמנות לעשות מהלך ארוך טווח בלי להפקיר את כל הנשים האלה".

חברת הכנסת מיכל בירן (צילום: פלאש 90).
חברת הכנסת מיכל בירן (צילום: פלאש 90).

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר כי "צריך להיזהר עם המקצועות השוחקים, כי זה עשוי להיות מבול שלא נוכל לעמוד בפניו. יש אחיות וגם אחים. בסוף יהיה מבול וזה מה שייתקע את כל העניין הזה, כי אני רואה את שיירות הלוביסטים בדרך אל השר עם כל המקצועות "השוחקים".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה, "לו הייתי צריכה להרים את האצבע הייתי מרימה בעד, כן העלאת גיל הפרישה אך לא להשאיר מאחור את הנשים המבוגרות והמוחלשות, שעל זה האוצר מתעקש. כי להעלות את הגיל ל- 64  סתם כך, זז אומר עוד שנתיים של רעב ועוני. בהידברות שלנו עם האוצר הם הסכימו ל- 10 חודשי אבטלה בלבד. למה? האוצר גם לא מכיר את ההגדרה של מקצועות שוחקים; כל הפועלות במפעלי ייצור, אחיות וכד'. זה עיוורון מוחלט. נמאס לי מההצגה הזו שבה שר האוצר שולח הפקידים שלו ואנחנו מתעמתים איתו. מה שגפני הציע הוא נכון ומידתי".

נגה דגן בוזגלו ממרכז אדווה אמרה בדיון, "ברור לנו שצריך להעלות. אך יש לבצע התאמות. יש מקום לנדיבות רבה יותר על דור נשים ששוק העבודה לא ערוך אליו ולכן החשיבות של שנתיים דמי אבטלה. תמיד עדיף לעבוד, לא מקבלים כל הסכום, לא מקבלים בחגים וסוף חודש. לא דבר שעטים עליו".  גם נציגת נעמ"ת, גלי עציון, הביעה תמיכה ביוזמה של גפני ואמרה: "התכנית של גפני טובה".

נציגת לשכת העצמאים בישראל (לה"ב), לילי לאה בורוכוב, העלתה סוגיה שדורשת אף מענה: "הנשים העצמאיות". "22,135 נשים עצמאיות לא על השולחן שמרחיקים עוד שנתיים של גיל הפרישה ויעבדו עד היום האחרון שלהן" טענה בורוכוב, "דמי אבטלה לזה לא נוגע אליהן, שוברים זה לא נוגע להן".  גפני, ביקש ממנה להעביר נייר עמדה בנושא על-מנת לבחון אפשרויות למתן מענה לקבוצת נשים זו.

לא נשאיר אף קבוצת נשים מאחור. לא אביא להצבעה אם יהיו נשים שיישארו בחוץ" סיכם גפני את הישיבה, "אנחנו ננסח הצעת חוק ואני קורא לאוצר לגבש את עמדתו ולקבל את עמדת ועדת הכספים. אני לא מתכוון להתמהמה עם העניין. אני לא אלך על העלאת גיל הפרישה אם לא יהיה פתרון לנשים החלשות ולכל קבוצות הנשים שעשויות להיפגע מכך."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!