דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זיהום

תחבורה / מיזם חדש בחיפה ינסה לגמול את הנהגים מרכב פרטי

בשבוע שעבר הושק מיזם "השכרה גמישה" לרכבים של car2go בחיפה, המתקיים בשיתוף העירייה | כל הרכבים במיזם - חשמליים | האם יצליחו להפחית את זיהום האוויר ואולי גם להקל על העומס בכבישים?

car2go. המכונית החשמלית במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב).
car2go. המכונית החשמלית במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מיזם השכרת רכבים חדש וניסויי יצא לדרך לפני כשבוע בחיפה. המיזם הוא של חברת השכרת הרכבים קאר-טו-גו, שעד כה פעלה באזור תל-אביב, בשיתוף העירייה ובסיוע של המשרד להגנת הסביבה וקרן קימת לישראל.

בשלב ראשון הוקצו לניסוי 100 רכבים חשמליים, עבורם הותקנו קרוב ל-300 מקומות חניה עם עמדות הטענה ברבי העיר. השכירות מתנהלת באמצעות אפליקציה והרשמה מראש, וכ-2,000 אנשים נרשמו כבר לפני שהשירות הושק ועברו הכשרה. אם המיזם יצליח לאורך זמן, הוא צפוי להפחית את עומס התנועה בכבישים, ויאפשר הנאה מרכב זמין לפי דרישה, כאשר הטיפול השוטף בו נעשה ע"י עובדי החברה.

מסיבת עיתונאים להשקת הרכב החשמלי במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב).
מסיבת עיתונאים להשקת הרכב החשמלי במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב).

כמה זה עולה?

תמחור השכרת הרכב מבוסס אך ורק על משך השימוש ברכב, בין חניה יעודית לחניה אחרת, ולא על מרחק הנסיעה. רכבי הפיילוט, כמו כל הרכבים ההיברידים, מורשים לחנות בחינם בכל החניות בחיפה, כעצירת ביניים. למרות היתרון הזה, עצירת ביניים איננה מקפיאה את תשלום השכירות לפי זמן, אלא רק נועדה למנוע תשלום נוסף על חניה. עלות השירות היא 1.2 ש"ח לדקה לצד דמי מנוי חודשיים של 50 ש"ח, וניתן להתנסות בשירות למשך חודשיים, ללא תשלום דמי מנוי. אפשרות נוספת היא לשלם רק 15 ש"ח לחודש, באופן לא קבוע, ולשכור את הרכב בתעריף גבוה יותר של 1.7 ש"ח.

איפה ניתן לחנות?

בשנתיים האחרונות עובדת עיריית חיפה על הכשרת התשתיות למיזם, בשיתוף עם car2go, אשר נבחרה במכרז להיות המפעילה המסחרית של המיזם. בחברה ובעירייה השתדלו למקם את החניות במרחק של 300 מטר זו מזו, כך שתתקבל אפשרות סבירה לאסוף את הרכב קרוב לבית ולחנות קרוב ליעד.

האם זה משתלם?

לפי אנשי החברה, עלות השימוש יוצאת יותר יקרה מאוטובוס, אך זולה יותר ממונית. השירות נעשה משתלם בעיקר כאשר משתמשים ברכב כמה אנשים בבת אחת, כמו בנסיעה משפחתית. בנסיעות קצרות השימוש זול יותר מאשר שכירת רכב חברת השכרה, וחוסך את הצורך להגיע למשרדי חברת ההשכרה, כדי לקבל את הרכב ולהשיבו לשם בסיום. במוניות יש כבר כיום אפשרות חוקית לפצל את החשבונית בין 3 נוסעים, כאשר במיזם החדש, נהג הרכב הוא זה שצריך לשלם ללא קשר לנוסעים שאיתו.

שאלות ותשובות

רכבים במודל של שכירות גמישה אינם דומים לרכב פרטי. הצורך לתאם אותם, במקביל לחיפוש אחר חניה ייעודית מתוך מבחר מוגבל, כמו גם סוגיות הביטוח והידיעה כי ברכב נהגו כבר נהגים רבים, עם הרגלים שונים מהנהג הנוכחי, אינה חוויה מוכרת לרוב הנהגים בישראל. בהשקת המיזם בשבוע שעבר, הבהיר מנכ"ל החברה, גיל לייזר, כי הוא מעריך שלכל הקשיים ישנו מענה סביר והיתרונות עולים בהרבה על החסרונות.

איך אדע כמה תעלה הנסיעה?
חיוב על פי זמן, דומה לנסיעה במונית המפעילה מונה, ואינו מאפשר לתכנן במדויק את עלות הנסיעה. לטענת החברה, שימוש באמצעים כמו WAZE מאפשר לקבל נתוני אמת אשר מהם ניתן לחשב את מחיר הנסיעה מראש בוודאות גבוהה. בעבור מי שנוסע בחיפה ברחובות הצרים של שכונת הדר, למשל, ונתקע באופן פתאומי מאחורי משאית פינוי אשפה במשך חצי שעה זו אינה נחמה גדולה. כאשר נעשית הזמנה, למשתמש יש 15 דקות להגיע אל הרכב ולהתניע אותו לפני שהנסיעה מתחילה לעלות כסף.

מה קורה כשיש תאונה?
למשתמשים יש אפשרות לשלם דמי ביטוח בסך 99 שקלים בחודש, או להסתכן בהשתתפות עצמית של עד 3,000 ש"ח, במקרה של אשמה בגרימת תאונה. כדי להמנע מחיוב בלתי צודק על שריטות חיצוניות – ניתן לצלם את הרכב באפליקציה לפני נסיעה.

איך אמצא חניה פנויה?
האפליקציה של המיזם מאפשרת לדעת אילו חניות פנויות בכל רגע נתון. עם זאת, הדיווח ברגע תחילת הנסיעה לא משקף בהכרח את המצב בסופה, וגם לא מדווח על מקרים של חניה בלתי מורשה של רכב רגיל, הפולש לחניות השמורות למיזם. אם הגעתי ליעד והחניה תפוסה, האפליקציה תוכל להודיע לי היכן החנויה הפנויה הקרובה ביותר.

הרכב החשמלי במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב).
הרכב החשמלי במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב).

האם אקבל רכב נקי?
עובדי החברה מנקים את הרכבים מבחוץ ומבפנים באופן שגרתי, וניכר שמשתמשי המיזם בת"א למדו לשמור על נקיון סביר, לטענת החברה.

זה רכב ציבורי או פרטי?
בישראל, רכב בשכירות גמישה אינו מוגדר כרכב ציבורי ואינו זכאי לקבל עדיפות – כלומר, הוא נוסע באותם נתיבים כמו הרכבים הפרטיים ולא בנתיבים השמורים לתחבורה ציבורית.

האם תמיד יהיה לי רכב פנוי?
קשה לדעת בוודאות. בייחוד כאשר ייתכן שישנם רכבים פנויים, שאינם נמצאים קרוב ויש להביאם אלי. הדבר אפשרי בהתראה סבירה, אך אין כאן את הודאות של הרכב הפרטי, שתמיד יחכה היכן שהחנינו אותו.

חווית הנסיעה
הרכבים מצויידים כולם בדיבורית BLUETOOTH ,שקע הטענה לסלולר וחיבור למקור שמע חיצוני.

ההיבט הסביבתי

רכבים חשמליים אינם מזהמים כלל את האוויר. הטענתם בחשמל, מחייבת הפעלת תחנות כח, אשר בישראל מייצרות כ-98% ממנו ע"י שריפת דלקים מזהמים, אבל מבחינה בריאותית השאלה אינה הפליטה לאוויר, אלא החשיפה האישית של כל אדם בפני עצמו. במילים פשוטות – אגזוז של אוטובוס חולף פוגע בבריאותי באופן ישיר יותר מאשר חלקיקים הנפלטים מארובה גבוהה במרחק כמה קילומטרים, גם אם כמותם המצטברת גדולה יותר, בשל פיזור וחשיפה לא ישירה. יתרון נוסף צפוי בעתיד – ככל שמדינת ישראל תגביר את השימוש בחשמל נקי, הרי שהרחקת הזיהום כיום תהפוך בעתיד להפחתה אבסולוטית שלו. השאלה הגדולה היא באיזו מידה הנסיעות ברכבים החדשים יבואו על חשבון נסיעות ברכב פרטי. לו השירות יתחרה בעיקר באוטובוסים, הרי שאין בכך חיסכון בזיהום.

מפעל כרמל אולפינים, במפרץ חיפה. רוב הזיהום הוא תוצאה של תעשייה, ולא שימוש פרטי (צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה).
מפעל כרמל אולפינים, במפרץ חיפה. רוב הזיהום הוא תוצאה של תעשייה, ולא שימוש פרטי (צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה).

שיתופי או מסחרי או פרטי או ציבורי?

חברת car2go הפרטית, שזכתה במכרז, לוקחת על עצמה סיכון עסקי הכרוך בהכנות הארוכות (שנתיים) ובהשקעה של כ-27 מליון שקל ברכישת הרכבים, שיהוו את אחד מציי הרכב החשמלי הראשונים בישראל. זהו מהלך בעל משמעות חלוצית, שיכול להקל על רכישות דומות בעתיד בעבור גופים נוספים. לא נמסרו פרטים לגבי משך הזמן בו החברה צופה שההשקעה תחזיר את עצמה ותהפוך לרווחית. הפילוט נבחר בחיפה, בקריות ובנתניה, בשל מכרז שערך המשרד להגנת הסביבה ובו סבסוד מכספי ציבור שיועבר לחברה. עוד תרומה ציבורית היא הקצאת החניות למיזם, שהן רכוש ציבורי, אשר הופקע משימושו הקודם, למגינת ליבם של חלק מהתושבים הסובלים ממצוקת חניה לרכב פרטי ואשרמפתרונות התחבורה הקיימים לא מהווים תחליף ראוי בעבורם.

מסיבות שיווקיות ותרבותיות, רכב בשכירות גמישה מכונה בטעות 'כלכלה שיתופית'. בהשוואה, משתלם לחברות סטארט-אפ לרכוש שירותי מחשוב בשכירות גמישה משרתים של חברה גדולה, ולא לרכוש ולתחזק שרתי מחשב בעצמם. איש לא חושב שיש מידה של "שיתוף" בין כלל הפירמות שמתארחות על גבי השרתים של amazon ודומותיה, אלא בדיוק להיפך. על החברה להקפיד על איכות והבטחת הפרטיות של המידע, כך שלא יווצר שיתוף. למעשה, זה הקוד המכונן גם של השכרת הרכב. הנסיעות שהיו לפני ואחריי, הם הדבר שצריך להסתיר מהחוויה שלי, כדי להתקרב לחוויה של שימוש ברכב פרטי. כלכלה שיתופית אמיתית קיימת כבר עשרות שנים, בעיקר בקיבוצים ובמושבים, בהם אנשים חולקים זה עם זה רכוש אשר שייך להם במשותף. יוזמות מסחריות לכל דבר ועניין מעוניינות לקבל את התיוג של 'כלכלה שיתופית' בשל האופנתיות של המונח, אך למעשה זהו פשוט שכלול של עיקרון המסחור, אשר טכנולוגיות מחשוב ותקשורת חדשות מאפשרות לעשות בו שימוש מגוון, דינמי ואפילו אקראי. למרות הקושי המושגי, מוצרים בשכירות גמישה הם חלק מעולמנו ויש להם השפעה תרבותית משמעותית. הם מתחרים לא רק בשכירות ממושכת, אלא גם במאפייני קהילתיים כמו תרבות ההשאלות והשיתוף הבלתי ממוסד.

ראש עיריית חיפה יונה יהב ומנכ"ל CAR2GO גיל לייזר מסיבת עיתונאים להשקת הרכב החשמלי במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב).
ראש עיריית חיפה יונה יהב ומנכ"ל CAR2GO גיל לייזר מסיבת עיתונאים להשקת הרכב החשמלי במפרץ חיפה (צילום: ארז רביב).

פתרון לפקקים?

בהשקת המיזם, טען המנכ"ל לייזר כי יש בידיו נתונים המעידים שרכבים בשכירות גמישה מפחיתים את הנסועה (מונח עברי לקילומטרז') באופן דרמטי. הטיעון הראשון מעט אבסורדי ולפיו ברכב פרטי אנחנו נוטים לבצע יותר נסיעות שאיננו באמת צריכים, ומשתמשי רכב בשכירות גמישה מפחיתים את כמות הנסיעות שלהם. לנסוע פחות ברכב בהחלט חוסך כסף, אבל גם יכול לפגוע ברמת החיים ובחופש האישי. עוד אמר לייזר כי בת"א, עשירית מלקוחות החברה חדלו להחזיק רכב פרטי, ובסך הכל ל60% מהלקוחות אין רכב פרטי. מצד שני, פירושו של דבר הוא ש40% מהלקוחות גם זקוקים למקום חניה בעבור רכב פרטי, וגם לחניות שמוקצות לרכבים השכורים, באופן שמגביר את מצוקת החניה. בחברה מודעים לכך שהמיזם מתאים בעיקר לנסיעות קצרות, ולא עונה על הצורך של נסיעות קבועות למרחק גדול או לטיול סופשבוע רגוע בטבע. עם זאת, יש כאן איזון עדין אליו חותרים – יותר משתמשים, יותר חניות ציבוריות, יותר צרכים שניתן לקבל עליהם מענה וביחד נוצר פאזל של אמצעים משלימים, אשר ביחד מהווים חלופה לרכב פרטי – אופניים, אוטובוס, מונית, רכב בשכירות גמישה והשכרת רכב. לייזר סיפר על מחקר בונקובר, אשר גילה כי הרכב בשכירות גמישה גורם להתכנסות של הנסועה בתוך העיר ומצמיח את הכלכלה המקומית, על חשבון מרכזי קניות מחוץ לערים. מה שברור הוא שללא שינויים בהרגלי הנסיעות שלנו, כולנו נסבול יותר ויותר מזיהום ומפקקים שיהפכו לסתימה אחת ענקית אליה הופכים כבישי ארצנו. סלילת כבישים חדשים רק דוחה את הבעיה ומדרבנת קניית עוד רכבים פרטיים. בדרך כלשהי, אם ברצוננו לשמור על מידה של חופש תנועה, עלינו להבין שהרכבים הפרטיים אינם רק פתרון נח , אלא שהם הבעיה, הגורמת חוסר נוחות לכלל בקנה מידה עצום.

בהשקת המיזם השתתף השר זאב אלקין, בו אמר: "כל המציל אפילו נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו, דייני שזכיתי להגיע לתפקיד הזה ולמקום הזה דווקא בנקודת הזמן הזאת. כל רכב כזה מוריד מהכביש בין 7 ל-14 רכבים פרטיים. כל שנה מתים בישראל מזיהום אוויר 2,200 אנשים. כחצי מזה, כתוצאה מזיהום אוויר מתחבורה. אנחנו מאבדים כ1,100 אנשים בכל שנה מזיהום אוויר מתחבורה. זאת הסיבה שאנחנו כאן בפרויקט הזה", השר פירט כי לצד היוזמה הזו, באיזור חיפה יונהג איזור אסור לכניסת משאיות, שימוש במשאיות מפחיתות זיהום המונעות בגז והחמרת האכיפה כנגד שימוש במנועי דיזל מיושנים לצד חיוב התקנת מסננים. ראש העיר חיפה, יונה יהב, אמר כי "חיפה עוברת מהפכה סביבתית אמיתית, הרבה הודות למשרד להגנת הסביבה. אנו רוצים להגביר את הרגולציה על שאר המפעלים באיזור. בסביבה גרים כאן כמיליון אזרחים. המדינה הקצתה 600 דונם לפארק הקישון וגם תממן את הקמתו. אגד הכניס 50 אוטובוסים שעובדים על חשמל והנה הפרויקט של CAR2GO יהפוך את הסביבה לידידותית. כל מי שקונה רכב היברידי יש לו חניה חינם בכל העיר הזו והחודש אנחנו מוציאים מכרז לחניון ענק במפרץ חיפה שאליו נעביר את כל הרכב הכבד, שלא יחנו חניית לילה בתוך העיר. המכלול הזה במצטבר הופך את העיר לנקייה יותר". עומרי בונה, מנהל מרחב צפון בקק"ל אמר כי "כמי שנולד בחיפה וגדל בקריות שמחתי שהמיזם יוצא לדרך ופונה למי שאין לו אפשרות כלכלית להחזיק רכב. זאת לא השקה ראשונה בחיפה. השקנו את האוטובוסים החשמליים. השורה התחתונה היא אחת – חיפה עוברת מהפכה סביבתית אמיתית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!