דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה ציבורית

חברה ועבודה / כן לנסיעה משותפת, לא לפגיעה בזכות הנהגים להתפרנס בכבוד

ועדת הכלכלה אישרה פיצול חשבוניות בנסיעה במונית, החלטה שתתרום הן לנהגים והן לנוסעים. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל: "זו תחילתה של מהפכה – אבל מי שלא ישכלל את הנסיעה השיתופית במונית יקבל את הנסיעות השיתופיות באמצעות גופים אחרים", והתייחס בין היתר לשירותיה של UBER X, הצפויה לפגוע פגיעה אנושה בענף המוניות בישראל

מונית מסוג סקודה אוקטביה. צילום: Krokodyl / ויקיפדיה.
מונית מסוג סקודה אוקטביה. צילום: Krokodyl / ויקיפדיה.
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה אישרה: מוניות ספיישל יוכלו לפצל חשבונית. המהלך יצא לדרך במרץ הקרוב והמחיר ירד ב-20% לפחות. עד כה, נסיעה במונית הוגבלה להוצאת חשבונית אחת – דבר שהגביל את היכולת של עובדים או מכרים להתארגן לנסיעה באותה מונית באיסוף משותף, כאשר ברצונם לקבל החזר נסיעה. כעת, בהתאם לפיתוח תשתית טכנולוגית, יהיה ניתן להזמין מהבית נסיעה במונית יחד עם נוסעים אחרים. המסלול יהיה מעט ארוך יותר, אך המחיר יוזל וכל נוסע יזכה לקבל חשבונית. השיטה החדשה אמורה להתחיל לפעול רק ב-1 במרץ 2017, בכדי לאפשר את פיתוח התשתית הטכנולוגית שתתאם בין נוסעים ליעדים סמוכים.

היתרונות שבשיטת החדשה, פרט להוזלה, הן הגדלת רווחיות הנהגים והפחתת מספר הנסיעות הכולל, מה שיתרום לירידת העומס בכבישים ולהפחתת זיהום האוויר. אך למרות הכל, מדובר בשינוי די מתון שקשה לראות כיצד ישפיע על מצב התחבורה במובן הרחב.

יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל ('המחנה הציוני') הבהיר בדיון שהתקיים אתמול (שני) בנושא, כי מדובר בהחלטה שמעכבת את כניסת השירות UBER X לישראל, הצפוי לגרום להתמוטטות של חלקים נרחבים בענף המוניות בישראל, בשל ההרשאה לכל נהג להסיע נוסעים בתשלום. לדבריו, "זו תחילתה של מהפכה – אבל מי שלא ישכלל את הנסיעה השיתופית במונית יקבל את הנסיעות השיתופיות באמצעות גופים אחרים". מנכ"ל UBER בישראל יוני גריפמן שנכח בדיון אמר: "אנחנו מפגרים אחרי העולם בנושא תחבורה שיתופית שמוזילה דרמטית את העלות לצרכן ומפחיתה את כלי הרכב על הכביש". הוא הוסיף כי אין דיאלוג בין החברה למשרד התחבורה וקרא למשרד לפעול יחד. יו"ר ארגון נהגי המוניות, יהודה בר אור, התפרץ לדבריו ואמר כי אסור להכניס "חבלנים" לענף, הוא אף ציין כי בעולם כבר קרה מקרה שנהג אובר "השתגע וחיסל שישה אנשים". סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי עמדת משרד התחבורה היא "שלא נכון שתהיה הסעה בשכר על ידי כלי רכב ונהגים שאין עליהם רגולציה".

גם בהצעה החדשה, וגם בשירות UBER X, לא מדובר בתחבורה שיתופית אמיתית, אלא בתחבורה "שיתופית", במרכאות. בסיס השירות הוא זהה – אדם בעל רכב, מסיע בשכר נוסע או מספר נוסעים בתשלום. הטכנולוגיות של איכון המיקום באמצעות הטלפון הנייד ושירותי חיוב אלקטרוניים באפליקציות הזמנת הנסיעות דוגמת UBER, RIDER  ו- GET TAXI הופכים את התיאום בין הנוסעים לנהגים לנוח ויעיל יותר, ומחליפים את תפקידה הוותיק של תחנת המוניות, אך אין קשר ממשי בין התפתחויות אלו לכלכלה שיתופית, שעיקרה בעלות משותפת של היצרנים.

נהגי המוניות ספגו מכה בדמות הורדת תעריפי הנסיעה ב-11%, אשר לטענתם מבוססת על חישובים שגויים המפחיתים מהעלויות האמיתיות של החזקת מונית, בייחוד לאור הכוונה להחיל על עצמאים חובה לחסוך לפנסיה. מנגד, טענו אחרים כי דחיית ההפחתה לאורך השנה הגדילה את הכנסות נהגי המונית בעשרות ואף מאות מיליוני שקלים.

כאמור, האיום האמיתי על ענף המוניות נשקף מכיוון חברת UBER, נושאת הדגל העולמית של מודל עסקי בו היא גובה את הכסף מהנוסעים ואיננה מחוייבת להעסיק את הנהגים, שנחשבים לקבלנים עצמאיים, גם אם פירוש הדבר לעיתים הוא הסעת נוסעים בשכר שמצטבר למתחת לשכר המינימום. אחת החלופות המתרקמת בענף היא פיתוח אפליקציה להזמנת נסיעות, אשר נמצאת בבעלות הנהגים, או דווקא הנהגות, כפי שמעוניינות נהגות המונית שהתאגדו בקואופרטיב "מוניתה" לעשות.

אך מדובר לא רק במאבק על ענף המוניות, אלא גם במאבק פוליטי. ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם יו"ר UBER בכנס הכלכלי העולמי בדאבוס ודחק בחבר מפלגתו ושר התחבורה ישראל כץ, לסלול את הדרך לכניסת שירות UBER X בישראל. השר כץ, הואשם בכך שהוא מחוייב פוליטית לנהגי המוניות, אשר חלקם התפקדו לליכוד והם נחשבים לבעלי השפעה בפריימריס, ולא פועל לטובת ציבור הצרכנים. במשרד התחבורה מנמקים את ההתנגדות לשירות UBER X, לא בדאגה לפרנסת הנהגים, אלא בכך שהשירות מבוסס על נסיגה גמורה של המדינה מפיקוח על הרכבים ועל הנהגים. אף כי נעשו שגיאות ברגולציה על ענף המוניות, לרבות מכירת יותר מדי מספרי רשיון למונית, אשר העשירו ציבור מצומצם של נהגים שצבר מספר גדול של מספרים, והקטינו את ההכנסות לשעה של הנהגים, ניתן לראות כי במדינות אחרות בהן פועלת UBER  עם שירות UBER X, ישנן תופעות מדאיגות של תקיפות מצד נוסעים כלפי הנהגים ולהיפך, כאשר במקום רגולציה ואכיפה של המדינה, כל מה שיש לאפליקציה להציע, זהו מנגנון דירוג של השירות. באופן כללי, נראה כי נכונותה של המדינה לשלב טכנולוגיות חדשות בענף מוניות הספיישל יכול לסלול את הדרך לשכלולים נוספים, כמו שירותי התחבורה הציבורית הגמישים מבחינת המסלול כפי שמפעילה חברת VIA הישראלית בארה"ב, וזאת מבלי להיגרר לדה-רגולציה מוחלטת, עליה מבוסס המודל של UBER X.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!