דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רשות ההסתדרות לצרכנות

צרכנות / החברה שהונתה זוג קשישים טרם שילמה את הפיצוי שנפסק לטובתם

חנה וציון מידר, תושבי באר שבע בשנות השבעים לחייהם, טוענים כי חברת 'מי מיקרון' הציבה מכשיר בביתם ללא אישור וגבתה כסף מהאשראי ללא הסכמתם | גם פסק דין לטובתם בבית המשפט לתביעות קטנות בבאר שבע לא עזר

האותיות הקטנות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
האותיות הקטנות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

למשרדה של אילנה ביטון, מרשות ההסתדרות לצרכנות בבאר שבע, הגיע זוג קשישים בשנות השבעים לחייהם. חנה וציון מידר, תושבי באר שבע, בסך הכל רצו לשתות מים נקיים. "הם התיישבו וסיפרו לי את סיפורם וזה ממש נגע לי ללב. הם ביקשו להזמין טכנאי למתקן המים שיש להם בבית, הגיעו הטכנאים והתחילו עם השכנועים שלהם, והם החליפו את המתקן, והמקרה הסתבך. אחרי שהבינו שהחליפו את מי הבר, גבו ללא ידיעתו סכום גדול, מעל 3,000 שקלים, תשלום נוסף ללא אישור" סיפרה ביטון לדבר ראשון.

תחילתו של הסיפור פשוטה כביכול. חברות מים מציעות מתקני שתייה שמטהרים את המים הביתיים. בהדגמות כאלו ואחרות, מוכיחים כביכול אנשי המכירות שמי השתייה מהברז אינם ראויים וכי יש לטפל בעניין. חנה מידר סיפרה ש"זה כל כך נורא, הם עוברים משכונה לשכונה, וככה הם גונבים מאנשים. הם מראים להם שהמים האלה מלוכלכים ומזוהמים ואנשים רוצים מים נקיים. הוא אומר לך: 'את אשה מבוגרת, את שותה פה מים מורעלים'. אני כל כך פתי, אז אמרתי שאני אשאל את בעלי. ושאלתי את בעלי שצדק ואמר לי 'אל תקני', בסוף כן רכשנו  מ'מי זך' מכשיר ב 2,000 שקלים. וככה נגמר הסיפור שאנחנו משלמים אותו עד היום בתשלומים" אומרת חנה.

"זה כל כך נורא, הם עוברים משכונה לשכונה.. הוא אומר לך: את אשה מבוגרת, את שותה פה מים מורעלים. אני כל כך פתי"

כשהמכשיר שנקנה מחברת מי זך התקלקל מספר פעמים נכנסה לתמונה חברת מי מיקרון. "בהתחלה הם באו אלינו לתיקון של המכשיר"  סיפרה חנה, "המכשיר שהיה ברשותנו אז היה של חברה אחרת שנקראת 'מי זך'. הטכנאי הלך והביא על דעת עצמו מכשיר והניח אותו. אמרתי לו 'קודם כל תיקח את המכשיר החדש הזה'. הוא אמר לי 'לא, מחר אני אגיע'. אבל אמרתי לו 'אני לא רוצה שזה יהיה פה'. הוא אמר לי 'מחר אני מבטיח'. הם רצו שבעלי יחתום והוא אמר 'בשום פנים ואופן אני לא חותם על כלום'. והוא לא חתם. בדקתי את המכשיר שהוא הביא וזה סתם איזה פח עם משהו. הכל הצגה".

ציון מידר סיפר שכל הדרך עם 'מי מיקרון' הייתה קשה. "היו לי כל מיני בעיות עם 'מי מיקרון' שעשו לי זה וזה והכל שילמתי להם. בפעם האחרונה שלא רציתי להתעסק איתם ולא רציתי שירות יותר אמרתי להם: לא רוצה כלום וזהו, נגמר העניין. פתאום אני רואה בויזה תשלום מאובטח. גיליתי שזה ממי מיקרון והם לקחו את המספר מהויזה ששילמתי להם כל הזמן. באותו היום ביטלתי את הויזה הזאת ועשיתי ויזה חדשה. ניסיתי להוציא מהם חזרה את ה-3,600 שקלים ששילמתי בשישה תשלומים. לא ב-0 או ב-12 כמו שהם היו רגילים לקחת. ניסינו בכל מיני דרכים ולא הצלחתנו בשום אופן גם לתפוס אותם בטלפון".

אילנה ביטון נכנסת לתמונה

הזוג מחליט לפנות לרשות ההסתדרות לצרכנות- שירות של ההסתדרות החדשה הנוגע לנושאים צרכניים. "בסוף הייתה לי בחורה מאוד  נחמדה מההסתדרות בשם אילנה. הלכתי אליה והיא גם ניסתה להתקשר איתם ולברר ושום דבר לא עזר" סיפר ציון. ביטון שלחה מכתב ביולי 2016 הדורש מ'מי מיקרון' שיחזירו לבני הזוג את הכסף שנלקח מהם במרמה.

"כשביקשתי לסדר ולגשר בין החברה לבני הזוג וזה לא הצליח, נכנסתי לאינטרנט וחשכו עיניי. ראינו את כל הזוגות האחרים שעבדו עליהם. אחרי שראינו שזאת חברה לא אמינה והם עשו זאת לזוגות אחרים, עזרתי לזוג מידר להגיש תביעה לבית דין לתביעות קטנות. השופטות נתנה להם את הכל." אמרה ביטון.

"בסוף החלטתי ללכת לתביעות קטנות. הגשנו בקשה על סך 3,227 שקלים. השופטת סיקרה את העניין ובעלה של זאת מ'מי מיקרון' ייצג אותה בדיון. הוא אמר  מה שאמר ואני את מה שאמרתי. והשופטת קבעה שתוך 30 יום יחזיר את הכסף. שלושים יום נקבע ובינתיים עברו שנתיים" אומר ציון.

חנה מספרת שהמקרה השפיע על בריאות הזוג. החוויה כולה יצרה תחושות ורגשות קשים. "ציון קיבל את זה מאוד קשה. גם אני לא ידעתי מה לעשות. הם אנשים אלימים, איך הוא דיבר אליי בבית משפט. רציתי להגיד לשופטת – מה זה בשבילו לתת את הסכום הזה. הרי הוא עשה ככה עם כל כך הרבה אנשים. אני הרגשתי שהוא לא ישלם את זה. ובאמת היה כך. עד עצם היום הזה. איך אומרים, נכנענו כמו כולם כנראה." אומרת חנה ביאוש.

"התרגשתי, אין ספק, וגם כעסתי" אומר ציון ומתוודה על הקושי בגילו "אני קצת לא שומע טוב ובדיון לא יכולתי להתבטא כי לא שמעתי טוב את מה שהשופטת אמרה. הסכמתי למה שהיא תגיד. אני רק  אמרתי את מה שיש לי עם המסמכים שהיו לי וזהו. עורך הדין של 'מי מיקרון' הוציא כל מיני פרשנויות. בסוף השופטת לא קיבלה את הסברה שלו".

ציון מידר: "אני קצת לא שומע טוב ובדיון לא יכולתי להתבטא כי לא שמעתי טוב את מה שהשופטת אמרה"

"הלכנו לבית משפט ואכלנו אותה בשקט כמו שאומרים. בעלי היה חולה ועבר ניתוח. אני מקווה מאוד שמישהו יעשה משהו כדי שאף אחד לא יקנה ממנו" אומרת חנה. "מה זה בשבילו? הרי הוא לקח את הכסף של בעלי, אני כל כך כועסת שאני לא יכולה לדבר, זה מכניס אותי ללחץ. איך רעדתי , בקושי מוציאה את המילים מהפה, כי אני היום כבר לא רוצה לקנות כלום, זה עד כדי כך השפיע עליי." חנה משתפת בחוויה הקשה.

מסתבר שגם פסק דין שבסך הכל מחזיר את הכסף שנלקח ללא פיצוי נוסף לא מספיק. 'מי מיקרון' לא כיבדו את פסק הדין של השופטת ולא שילמו את החוב.

"הלכתי אחר כך להוצאה לפועל כי לא קיבלתי את התשלום של פסק הדין. בהוצאה לפועל רק על פתיחת תיק שילמתי 92 שקלים וגם על תביעות קטנות שילמתי 92 שקלים פתאום אני רואה מהוצאה לפועל שילמו לי סה"כ שבע מאות ומשהו שקל. חשבתי שרוצים לפרוש את זה לתשלומים. אמרתי נחכה וניראה. מאז לא קיבלתי שום דבר".

צרת רבים, ואין נחמה

"הוצאה לפועל אמרו לי שיש עוד הרבה אנשים כמוני. ניסיתי לרדת מזה ואמרתי לעצמי שמה שיבוא – תודה רבה. חשבתי שאני אבקר עוד פעם בהוצאה לפועל לראות מה העניינים. בתקופה הזאת חליתי ועשיתי ניתוח. עד היום לא קיבל את כל הכסף. לא יצרתי שום קשר איתם, לא ידעתי אם הם קיימים או לא, לא יודע כלום, ההוא מההוצאה לפועל אומר לי "אתה יודע כמה כאלה יש לנו נגד 'מי מיקרון'?" חשבתי שאני אחכה בתור אם הם יצליחו לעשות משהו, ומאז הם לא באו הביתה יותר ושום דבר" אומר ציון.

חנה מסכמת: "חיפשתי מעין יבוא עזרי. תראי כמה עבירות, לקחו מהויזה, קבעו מחיר, זאת האישה הזאת היא עורכת דין ותראי מה יצא ממנה" אומר חנה על הבעלים של 'מי מיקרון'. "אני בחיים שלי לא ראיתי דבר כזה, ואנחנו אין לנו כוח. הם ניצחו ולמרות שהיינו בבית משפט. עד היום הוא לא משלם את החוב".

"הייתי רוצה שהשופטת תלמד אותם לקח ותזעזע אותם. זה הרי לא זוג ראשון" אמרה ביטון, שחושבת שגם פסק הדין הנמוך שניתן היה לא מספק. "את לא מבינה כמה מקרים דומים יש של חברות כאלה של ביטוח מוצרי חשמל. משלמים סכומי עתק וכשמשהו קטן הולך צריך לשלם ולהחליף. אז עבור מה לקחת 300 ומשהו שקלים?".

"מרגישה שליחות בעבודה הזאת"

המקרה נגע בביטון באופן אישי. אילנה ביטון, בת 46, מטפלת בהסתדרות בנושאים צרכניים בשש השנים האחרונות ולמעלה מ-20 שנה עובדת בהסתדרות. את דרכה החלה בהסתדרות הנוער העובד עובד. "אני מרגישה שליחות בעבודה הזאת. אני מקבלת יותר ממה שאני נותנת, אני מרגישה שאני מתחברת ברגש של כל גמלאי כאילו זה היה ההורים שלי. יש לי רגישות אחרת למבוגרים, אני רואה אותם ובא לי לבכות. קודם כל מנסה להתייחס בכבוד".

"הטיפול נמשך מעל שנה וכל הזמן במשא ומתן שמנסה ליצור מצב שהחברה תחזיר את הכסף בדרכי נועם. זה לא עניין אותם. הם טירטרו אותם הם החלפת החלקים, הבן אדם לקח ללב ואפילו התאשפז. אמרתי לו שזה לא הכל בחיים. הוא בחיים לא היה בבית המשפט, קשה לחשוב מה הוא הרגיש כשהוא היה צריך להיכנס לשם" אומרת אילנה על ציון.

על הטיפול של רשות ההסתדרות לצרכנות אמרה ביטון "הם לא שילמו שקל, והם לא חברי הסתדרות. נתתי להם את כל הטיפול, גם לבית המשפט לתביעות קטנות, ללא עלות". ביטון ציינה כי היא קיבלה לכך אישור מיו"ר רשות ההסתדרות לצרכנות ירון לוינסון.

בהוצאה לפועל רק על פתיחת תיק שילמתי 92 ש"ח וגם על תביעות קטנות שילמתי 92 ש"ח. אמרתי נחכה וניראה. מאז לא קיבלתי שום דבר

'מי מיקרון' נתבעה כבר עשרות פעמים בשנים האחרונות על תלונות בתחום הצרכנות. אמנם יש את אלו שתובעים בבית המשפט את זכויותיהם אבל בדרך ישנם עוד עשרות, אם לא מאות, שנפגעו. גם פסק דין כנראה לא מספיק בישראל כדי לקבל פיצוי. בינתיים, הכספים שנלקחו מזוג הקשישים מבאר שבע לא שבו. והמחיר,המחיר עולה להם בבריאות.

החברה איננה קיימת יותר ולכן לא היה ניתן לקבל את תגובתה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!