דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

פוליטי / האם השר ליצמן יממש את איומיו ויפרוש מהממשלה בשל העבודות בשבת?

ליצמן הודיע כי יכנס הבוקר (ראשון) מסיבת עיתונאים בשעה 11 | שר התחבורה כ"ץ הבהיר כי נעשו עבודות בשדרוג תשתית הרכבת, אך רק עובדים שאינם יהודים עסקו בכך | וגם - היסטוריה קלה על איומי הפרישה של החרדים מהקואלציה

ח"כ יעקב ליצמן מסיעת יהדות התורה בכנסת נושא דברים מעל בימת הכנסת, 2003. (צילום: אבי אוחיון / לע״מ)
ח"כ יעקב ליצמן מסיעת יהדות התורה בכנסת נושא דברים מעל בימת הכנסת, 2003. (צילום: אבי אוחיון / לע״מ)

שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן הודיע ביום שישי לראש הממשלה בנימין נתניהו, כי אם יתבצע חילול שבת בעבודות תשתית לרכבת בשבת הקרובה, הוא יתפטר ביום ראשון מתפקידו בממשלה. "המשך הפיכת יום השבת ליום השיפוצים הלאומי של רכבת ישראל, מנוגד לסטטוס קוו, ומהווה פגיעה חמורה במסורת ישראל ובערך קדושת השבת", אמר השר ליצמן. במוצאי השבת הודיעה לשכתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ (הליכוד) כי "עפ"י הסיכום לא נעשו עבודות על ידי עובדים שיום מנוחתם הוא שבת". הבוקר (ראשון) הודיע כי יכנס מסיבת עיתונאים בשעה 11, האם יממש בה את הבטחתו?

אם האיומים על הפלת הממשלה בעקבות העבודות בשבת נשמעו לכן מוכרות מאיפשהו, לא טעיתן. רק בממשלה הנוכחית הצהירו החרדים, הן ש"ס דרך רבניה והן יהדות התורה מפי הפוליטיקאים עצמם, כי יפילו את הממשלה, כלומר יפרשו ממנה, אם סוגיית עבודות שדרוג תשתית הרכבת במהלך השבת לא תיפתר. לחרדים יש כאן "קלף חזק", נציגים שונים שלהם כבר פרשו ממשלות בעקבות סוגיות חילול שבת בפרהסיה בידי המדינה, עם כי עד כה הם לא הצליחו להפיל את הממשלה.

 

ח"כ אריה דרעי נואם במליאת הכנסת, 1998. ש"ס פרשה מהקואליציה רק פעם אחת, והיה זה בשל הסכמי אוסלו ב-1992. כשיהדות התורה פרשה בשל פרשת המשחן, ש"ס נשארה בקואליציה של ברק. ( צילום: אבי אוחיון / לע״מ).
ח"כ אריה דרעי נואם במליאת הכנסת, 1998. ש"ס פרשה מהקואליציה רק פעם אחת, והיה זה בשל הסכמי אוסלו ב-1992. כשיהדות התורה פרשה בשל פרשת המשחן, ש"ס נשארה בקואליציה של ברק. ( צילום: אבי אוחיון / לע״מ).

ברקע הודעתו של ליצמן עומדת היחלשותה של "ועדת הארבעה" – ועדה המורכבת מנציגי המפלגות החרדיות, שאמורה לקיים שיח עם משרדי התחבורה והעבודה סביב עבודות תשתית מתוכננות בשבת.

יש לציין כי ביולי 2016 איים ליצמן במשבר קואליציוני סביב אי קידום הרפורמה בביטוח הסיעודי. "ככל שאני מנסה להתחיל את המהלך – אני נתקל בהיעדר שיתוף פעולה ברור מצד משרד האוצר, מה שאומר שישנה הפרה מהותית של ההסכם הקואליציוני על כל המשתמע מכך", אמר אז ליצמן. מאז חלפה יותר משנה, חוק הביטוח הסיעודי הממלכתי לא קודם, אך ליצמן ממשיך לשבת בממשלה.

יו"ר שדולת הקשישים ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הגיב לאיום ההתפטרות של שר הבריאות ואמר כי "בעולם מתוקן, האולטימטום הפוליטי של שר הבריאות היה צריך להיות על משבר הקשישים והביטוח הסיעודי, ולא על עבודות תחזוק שממילא מתבצעות בשבת כבר עשרות שנים." חברת הכנסת קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) הגיבה בחשבון הטוויטר שלה: "איכשהו לעולם השרים לא מאיימים שיפרקו את הקואליציה בגלל קצבאות הזקנה העלובות, המשבר בדיור הציבורי או ברפואה הציבורית. תמוה".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) חיזק את ידיו של השר ליצמן וקרא להקפאת עבודות התשתית: "מתפלא על השרים כץ שבכהונתם מגיעים לשיאים בחילול השבת, אני גם מצפה ודורש שבועדה למתן היתרי עבודה בשבת יכהן גם רב שידע להגדיר מה חיוני, מה מותר ומה אסור, כי מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. אני מצפה מראש הממשלה שיקפיא את העבודות ויושיב בשבוע הקרוב את ועדת ההיתרים לדיון עומק שידע לשמר את השבת כיום מנוחה, ולא כיום עבודה."

איומים ומימושם

המפלגות החרדיות היו שותפות ביחד ולחוד במספר ממשלות. ש"ס, שקיימת משנת 1982, מיוצגת בכנסת ברציפות משנת 1984, הכנסת האחת עשרה, ועד היום.  היא הייתה שותפה בממשלות ה-21 (שם עם 4 מנדטים הצליחה לסגור את שוק השבת הראשון בקיבוץ ניר אליהו, הפשפשוק), 22, 23 (כבר עם שישה מנדטים) הממשלה ה-24. במהלך כהונת הממשלה ה-25, מממשלתו השנייה של רבין, פרשה ש"ס מהקואליציה, הסיבה הייתה הסכמי אוסלו. בממשלה ה-26 המשיכה ש"ס לשבת באופוזיציה. בממשלה ה-27, עם 10 מנדטים ש"ס הייתה חלק מהממשלה, וכן בממשלה ה-28 (עם 17 מנדטים),וה-29. בממשלה ה-30 עם 11 מנדטים ואלי ישי בראש ישבה ש"ס באופוזיציה. 31, 32, וחזרה לכנסת הנוכחית, ה-33 במספר, עם 7 מנדטים, כשבקודמת ישבה באופוזציה.

יהדות התורה, סיעה שהיא איחוד של שתי מפלגות חרדיות אשכנזיות – דגל תורה ואגודת ישראל, מיוצגת בכנסת מאז שנת 1992, מועד הבחירות לכנסת השלוש עשרה. יהדות התורה ישבה באופוזיציה במשך שתי ממשלות, עד לממשלה ה-27, עת נכנסה לקואליציה עם 4 מנדטים. יהדות התורה ישבה בממשלה ה-28 עם 5 מנדטים, עד שפרשה בעקבות משבר המשחן (שינוע מתקנים של חברת החשמל בשבת). בממשלה ה-30, אחרי שבקודמת ישבה באופוזיציה, התפצלה הסיעה שוב וחלקים ממנה ישבו בממשלה. בממשלה ה-32 נכנסה לקואלציה לאחר שבקודמת ישבה באופוזיציה. גם בממשלה הנוכחית יושבת יהדות התורה, עם 7 מנדטים, בקואלציה לאחר שבממשלה הקודמת שהתה באופוזיציה.

הבאנו בפניכם חלק מהאיומים ומימושם – 

1999 – ממשלת ברק ופרשת המשחן. ממשלתו של ברק, טולטלה עקב פרישת 'יהדות התורה' מהקואליציה, חודשיים בלבד לאחר הקמתה. משחן ענק של חברת החשמל שונע ברחבי הארץ במהלך שבת בחודש פברואר, על מנת לצמצם את הפגיעה בתנועה. המפלגות החרדיות זעמו על חילול השבת וחמשת חברי הכנסת של 'יהדות התורה', שלא כמו חבריהם ממפלגת ש"ס, מימשו את האיום ופרשו מהקואליציה. ממשלתו של ברק החזיקה מעמד עד מרץ 2001, אבל מקרים דומים של שינוע גופים גדולים ברחבי ישראל בשבת, נמנעו בלחץ החרדים, כמו ב-2001.

יוני 2009 – ח"כ משה גפני, גם אז יו"ר ועדת הכספים, מאיים כי סיעתו תפרוש מהממשלה אם 'חוק נהרי המשודרג' לא יעבור בממשלה. החוק ביקש להכיל סבסוד מלא של מוסדות חינוך 'מוכר שאינו רשמי', לעומת חוק נהרי אשר סבסד את המוסדות הללו ב-75%.

באפריל 2016 – פרשו נציגי ש"ס מהקואלציה בעיריית ת"א, בעקבות בג"ץ המרכולים שהגישה העירייה וראש העיר רון חולדאי. נשיא מועצת החכמים מרן הגר״ש כהן, הצהיר כי על ש"ס לפרוש גם מהקואלציה בממשלה, בשל עבודות הרכבת בשבת, ״ברוך ה׳ הנציגים שלנו פרשו מהקואליציה. צריך להלחם בכל מה שבג״צ הזה עושה, ואם לא – יפרשו אפילו מהממשלה. תתפללו על רבי אריה שה׳ יהיה בעזרו ושימשיך לעשות עוד ועוד למען כבודו יתברך״, אמר כהן.

ביוני 2017 – "אם ימשכו הפרות ההסכם הקואליציוני בנושא השבת, לא בטוח שנוכל להמשיך לשבת בממשלה" – אמר השר ליצמן. "אם מצב חילולי השבת לא יחזור לקדמותו, נלך לגדולי התורה והם יגיע לנו אם אפשר להמשיך לשבת שם", אמר ח"כ משה גפני. ליצמן וגפני ייצגו את יהדות התורה בישיבה מיוחדת שקיימו עם ש"ס. באותה הזדמנות אמר השר דרעי כי "רכבת ישראל הפכה את יום השבת ליום של תחזוקה ותיקוני תשתיות. הלב של כל יהודי שומר שבת נקרע".יש לשים לב – דרעי לא איים בפרישה.

בספטמבר 2017 – בעקבות עבודות תשתית ברכבת ישראל, נפגשו רבני הנהגת העל של הציבור החרדי, ואליהם חברו שלוש מועצות הרבנים המובילות – מועצת חכמי התורה של ש"ס, מועצת רבני הציבור הליטאי, ומועצת האדמו"רים החסידיים. זהו מפגש המתרחש לעתים נדירות. בפגישה הוחלט לדרוש את הפסקת עבודות הרכבת בשבת, מלבד אלו המצילות חיים, אך לא לאיים בפרישה מהקואליציה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!