דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לבנון

בשכונה / חרירי הגיע לצרפת, מקרון ינסה לתווך בפתרון המשבר בלבנון

ראש ממשלת לבנון המתפטר טוען כי לא "הוחזק" על ידי הסעודים, וייצא לצרפת בנסיון להוכיח זאת | צרפת הודיעה שתנסה לגשר בין הצדדים בלבנון, אך העימות הנוכחי במדינה הוא רק ביטוי למאבק בין איראן לסעודיה

סעד חרירי בביקור אצל עמנואל מקרון נשיא צרפת ספטמבר 2017 (צילום: Ludovic Marin, Pool via AP)
סעד חרירי בביקור אצל עמנואל מקרון נשיא צרפת ספטמבר 2017 (צילום: Ludovic Marin, Pool via AP)

סעאד חרירי, ראש ממשלת לבנון המתפטר נחת לפני שעה קלה (שבת) בשדה התעופה דה-גול בצרפת, שם התקבל כראש ממשלה מכהן ע"י נשיא צרפת עמנואל מקרון. התפטרותו של חרירי בשבוע שעבר מתרחשת על רקע המתח בין סעודיה לאיראן, התומכות במפלגות יריבות בלבנון שכיהנו עד כה בתוך אותה ממשלה. מקרון ינסה לגשר בין הצדדים, אך היריבות בין איראן לסעודיה מתקיימת לא רק בלבנון – אלא גם בסוריה, בתימן ובפלסטין .

חרירי כיהן כראש ממשלת לבנון בין השנים 2009-2011 וכהונתו השנייה החלה בדצמבר 2016. לצד אזרחותו הלבנונית מחזיק חרירי גם באזרחות סעודית, ומקיים קשרים ענפים עם סעודיה. בשבוע שעבר נקרא חרירי לסעודיה, והפתיע רבים בלבנון ובעולם כאשר הודיע מסעודיה על התפטרותו מראשות הממשלה בלבנון. ההודעה עוררה חששות וביקרות לפיהן היא אינה החלטה אמיתית ומרצון, אלא כניעה לתכתיבים של סעודיה, אשר אף מחזיקה בחרירי בתנאים הדומים למעצר.

בהודעת ההתפטרות אמר חרירי כי הוא חושש לחייו והעביר ביקורת על חיזבאללה ואיראן, אשר מתערבות בעניינים הפנימיים של המדינות הערביות. חלק מהחשש נובע ממנופי הלחץ שיש לסעודיה על לבנון בדמות השקעות בבנקים לבנוניים, תיירים רבים מדי שנה ועוצמה דיפלומטית. חרירי עצמו הכחיש שהוא "נשבה" על ידי הסעודים, וטען אתמול (שישי) כי נסיעתו לסעודיה נועדה להתייעץ עם בכיריה על עתיד לבנון ושכנותיה הערביות. גם נסיעתו לצרפת אמורה להוכיח זאת.

האזהרות שפרסמה סעודיה לאזרחיה כנגד שהיה בלבנון כבר גרמו לפגיעה בכלכלת המדינה, שלא תסתיים בקרוב. לסעודיה יש יכולת גם לגרש מאות אלפי לבנונים המועסקים בתחומה, ושכרם נשלח בחלקים גדולים ללבנון. הסעודים גם משתמשים ברטוריקה חריפה כנגד לבנון וקראו לפרוק את חיזבאללה מנשקו, אחרת "לא תהיה יציבות בלבנון", לדברי שר החוץ הסעודי, אדל אל ג'וביר, אתמול, בביקור בספרד.

נשיא צרפת מקרון הודיע בפסגת האיחוד האירופי בשבדיה כי חרירי יוכל לשהות בצרפת מספר שבועות (יש לו בית במדינה), ושהוא מאמין כי לאחר מכן ישוב ללבנון. יש לציין כי חרירי אמנם הודיע על התפטרותו אך היא לא התקבלה עדיין על ידי המוסדות בלבנון, ולכן מבחינה רשמית הוא עדיין ראש הממשלה.

לצרפת יש היסטוריה של קשרים והשפעה בלבנון והם מעוניינים לשמש כמתווכים במשבר הפנימי בממלכה, אך במידה רבה זהו משבר שנוצר בעקבות התעצמות הסכסוך בין איראן לסעודיה. בנסיבות אלו, הסדר חדש בלבנון עלול להיות תלוי גם בהסכמה של איראן וסעודיה, ולא רק בקרב גורמים לבנוניים.

סעודיה מול איראן – כל הזירות

סעודיה ואיראן נמצאות בצדדים שונים של קונפליקטים רבים במזרח התיכון. איראן תומכת בנשיא סוריה אסד, שאותו סעודיה שואפת להפיל ותומכת במורדים נגדו. בתימן מתקיימת מלחמת אזרחים מרובת צדדים, שבה סעודיה ואיראן תומכות צבאית בצדדים שונים. המורדים החות'ים, בעלי בריתה של איראן בתימן, אף שיגרו טיל לעבר ריאד בירת סעודיה. גם התקדמות מהלכי הסכם הפיוס בין פתח לחמאס הובילה לביקור של ראש הרשות הפלסטינית אבו-מאזן בסעודיה, שם ככל הנראה הוזהר מפני מידת שיתוף הפעולה עם חמאס, השולט ברצועת עזה ונתמך על ידי איראן. במקביל נקראו אנשי חמאס לאיראן, שם קיבלו אזהרה מקבילה.

כעת מתחדד הצד הלבנוני של הקונפליקט הסעודי-איראני. בזווית הישראלית, בעוד איראן נחשבת לאיום הראשי על קיומה של ישראל במזרח התיכון, סעודיה נתפסת כמי שיכולה ליצור משקל נגד להשפעה האיראנית הגוברת בעולם הערבי. לאחרונה התראיין הרמטכ"ל גדי אייזנקוט לאתר חדשות סעודי בו הציע לסעודיה לקבל מידע מודיעיני מישראל. תמיכה זו בסעודיה, המתבססת על הכינוי "הציר הסוני המתון", מתרחשת בעוד בממלכה מתקיים מסע טיהורים פוליטי, בו יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן משליך לכלא את מתנגדיו, לקראת העברת השלטון אליו מאביו החולה, המלך סלמאן. יורש העצר הכריז כי פניו לחדש את סעודיה ולהיאבק בקיצוניות דתית, לאחר שסעודיה ומסודות במימונה ברחבי העולם היוו בית גידול רעיוני מרכזי לקיצונים איסלאמים בעשורים האחרונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!