דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

פרשת אזריה / ההחלטה לדחות את בקשת החנינה של אזריה עוררה סערה ציבורית

גולשים בעמוד הפייסבוק של הנשיא הביעו זעם על ההחלטה, ותמונה של ריבלין חובש כאפייה הופצה ברשתות החברתיות. במשטרה פתחו בבדיקה | השרה מירי רגב: "נכנע ללחצים פסולים והפקיר את אלאור"; ח"כ עמיר פרץ: "לעצור את ההסתה"

נשיא המדינה בביקור ממלכתי בסופיה בולגריה הנשיא ריבלין במפגש עם הקהילה ביהודית בבית הכנסת של סופיה.  צילום: חיים צח / לע"מ
נשיא המדינה בביקור ממלכתי בסופיה בולגריה הנשיא ריבלין במפגש עם הקהילה ביהודית בבית הכנסת של סופיה. צילום: חיים צח / לע"מ

הודעתו של נשיא המדינה ראובן ריבלין כי דחה את בקשת החנינה של אלאור אזריה, הביאה אמש (ראשון) לגל תגובות נזעמות בעמוד הפייסבוק שלו ובמערכת הפוליטית. בין היתר, הופצה ברשתות החברתיות תמונה של הנשיא כשהוא חובש כאפייה. המשטרה הודיעה הבוקר כי פתחה בבדיקה בעקבות הפצת התמונה.

‫בהתחשב בעבירות שבוצעו על ידי אלאור אזריה, החומרים וחוות הדעת שהובאו בפני, הוחלט לדחות את בקשתו לחנינה. ערכי צה"ל – ובהם…

Posted by ‎Reuven Ruvi Rivlin – ראובן רובי ריבלין‎ on Sunday, November 19, 2017

"לא רובי. החלטתך שוב פעם נובעת אך ורק בעיקר למצוא כן בעיניי חבריך משמאל ומהערבים" כתב אחד הגולשים, "ובגלל החלטתך, ההיסטוריה תתייחס לאלאור כאל גיבור ולך כאל עוד עלה שנשב ברוח מפני שלא הקשבת לרצון עמך השפוי לחון על החייל שאולי טעה אך בסופו של דבר, חיסל מחבל". גולש אחר כתב כי "מי צריך אותך רובי ריבלין בעלויות של מיליונים. מוסר של צבא? ללכת כצאן לטבח? להניח את הראש מתוך כניעה? חייל מצטיין ששירת את המדינה והגן עליה הוא לא מוסרי? רוצח ארור שבא לרצוח חייל יהודי, הוא קדוש מעונה? יום עצוב למדינת ישראל. ראה כמה אנשים לא תומכים בך".

מנגד, הביעו מספר גולשים תמיכה בהחלטה. "נשיא דמוקרטי, ואמיץ כול הכבוד תמשיך בדרך הזו ותיהיה אור של שפיות בממשלה הנוכחית" כתבה אחת הגולשות, "תודה לך שאתה בשונה מרוב הממשלה הנוכחית שומר על הדמוקרטיה והצדק ככה מתנהל נשיא!". וגולשת אחרת הוסיפה כי "כל הכבוד לך! כבוד הנשיא. הנך נקודת אור! בחשיכת הכאוס המוסרי אותה מובילים ראש הממשלה, שרים וחברי כנסת. גאה בך. ישר כוח! ואנא, המשך להיות נקודת האור ואל תיכנע לעולם".

אלאור אזריה מגיע לדיון הקראת הדין בערעור שהגיש (צילום: פלאש 90)
אלאור אזריה מגיע לדיון הקראת הדין בערעור שהגיש (צילום: פלאש 90)

ההחלטה לדחות את בקשת החנינה עוררה סערה גם במערכת הפוליטית. שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שקרא בתחילת החודש לנשיא לחנון את אזריה, אמר אתמול כי "אני מוקיר ומעריך את נשיא המדינה, אך מביע צער על החלטתו לדחות את בקשת החנינה של החייל אלאור אזריה. לנשיא ריבלין הייתה הזדמנות לשים קץ לפרשה זו אשר טלטלה את החברה הישראלית. מעבר למחיר האישי ששילמו החייל ומשפחתו, סברתי ועודני סבור כי במקרה ייחודי זה היה מקום לשקול גם את האינטרס הציבורי, את הצורך באיחוי הקרעים בחברה ואת השפעת האירוע והמשפט על חיילי צה"ל ועל הנוער העומד בפני גיוס. גם בשעה זו, אל לנו לשכוח שמדובר בחייל מצטיין ובמחבל שבא להרוג".

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) אמר אתמול כי "החלטת הנשיא הייתה צפויה מראש. זו הייתה הזדמנות לנשיא להתחבר לרצון העם להעלות את מורל החיילים והנוער שעתיד להתגייס. העובדה שהרמטכל הפחית 4 חודשים אינה שיקול, היות שאלאור עזריה לא צריך לשבת בכלא ולו יום אחד".

גם שרת התרבות והספורט, מירי רגב, תקפה אמש בחריפות את ריבלין. "הייתה לו הזדמנות לממש את התכלית הראויה ביותר של מוסד החנינה, ומצער מאוד שהוא נכנע ללחצים פסולים ובחר גם הוא להפקיר את אלאור" אמרה, "מוסד החנינה נועד בדיוק למקרים כאלה – להשלים את הפער בין הדין הרשמי לבין תחושת הצדק ורחשי הלב של הציבור הרחב. לנשיא הייתה הזדמנות להעביר מסר לחיילים שגם אם הם טועים, הם ישפטו במישור המשמעתי אבל הם לא יופקרו. אלאור לא צריך לשבת אפילו יום נוסף אחד בכלא. כל הסאגה הזו אמורה הייתה להתנהל בהליך משמעתי בצבא ולא במישור הפלילי. חבל מאוד שהנשיא לא סיים את הסאגה הזו היום".

בעקבות החלטת הנשיא והפצת התמונה, קרא הבוקר יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, לראש הממשלה בנימין נתניהו לצאת להגנתו של ריבלין ולנזוף בשרים שמתחו עליו ביקורת. "התמונה של הנשיא ריבלין עם כאפיה לא נעשתה בידי מי שאינו זוכר את התמונה של רבין עם כאפיה, אלא דווקא בידי מי שזוכר; זוהי התרת דם", כתב לפיד בעמוד הפייסבוק שלו.

התמונה של הנשיא ריבלין עם כאפייה לא נעשתה בידי מי שאינו זוכר את התמונה של רבין עם כאפייה, אלא דווקא בידי מי שזוכר. זוהי…

Posted by ‎Yair Lapid – יאיר לפיד‎ on Sunday, November 19, 2017

הבוקר התייחסה רגב לנושא שוב, כמו גם לדבריו של לפיד, וטענה כי אמירותיה היו בגדר ביקורת לגיטימית. "אני מגנה כל פעילות של הסתה וגזענות נגד כל אדם ובתוך כך גם נגד נשיא המדינה", אמרה. "יחד עם זאת אנו חייבים להבין שלא ייתכן שבכל פעם שישנו דיון ענייני, נוקב ככל שיהיה, הופכים אותו להסתה. הגיע הזמן שיבינו כולם שביקורת עניינית נכונה וצריכה להישמע ולהיאמר. זו לא הסתה, זו הסטה". עוד הוסיפה כי "הביקורת על הנשיא היא עניינית ומוצדקת – דווקא מכוח תפקידו המאחד והממלכתי הוא היה צריך לסיים את הפרשיה הזו בחנינה. מצער מאוד שהוא פחד לעשות זאת".

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, כתב הבוקר דברים דומים בעמוד הטוויטר שלו. "אני מאמין שהיה צריך לאפשר לאלאור אזריה לשוב לביתו ולהעניק לו חנינה. נשיא המדינה חשב והחליט אחרת מתוקף סמכותו ושיקול הדעת" כתב השר, "בדמוקרטיה מותר לחלוק ולמתוח ביקורת, אבל כל ההתקפות האישיות וההסתה החמורה נגד נשיא המדינה הן חרפה וחציית קו אדום. יש להפסיק אותן מיד".

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני), אמר הבוקר כי "זהו מבחנו של ראש הממשלה: למרות בורות הבוץ שהוא שקוע בהם, עליו לעצור את ההסתה נגד נשיא המדינה כי המעבר מהשתוללות ברשת לאלימות בכיכר העיר מהיר מאד". עוד הוסיף כי "זה הרגע בו ראש הממשלה צריך לקיים תפקידו ולהפסיק את החתירה תחת שומרי הסף הפוגעת ביסודות הדמוקרטיה ובכל הנורמות הציבוריות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!