דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון המורים

חינוך / המאבק נמשך: היום (ד') שביתה בתיכונים בארבע ערים

ארגון המורים הודיע כי עקב מה שהגדיר כ"התבצרות האוצר בעמדותיו וסירובו להגיע להסכם בתום לב ומתוך רצון לקדם את מעמד המורה ותנאי העסקתו", יושבתו היום (ד') הלימודים בחינוך העל יסודי (כיתות י'-י"ד) בחיפה, עכו, אשדוד ואילת

כיתה בבית ספר (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90)
כיתה בבית ספר (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90)
דוד טברסקי

השביתה בבתי הספר אותה מוביל ארגון המורים התיכוניים ממשיכה. היום (רביעי) יושבתו הלימודים בחינוך העל-יסודי (כיתות י'-י"ד) בערים חיפה, עכו, אשדוד ואילת. ביתר היישובים יתקיימו הלימודים כסדרם, למעט פעילויות נוספות כגון ישיבות.

רן ארז, יו"ר ארגון המורים, אמר שהמאבק ממשיך עקב "התבצרות האוצר בעמדותיו וסירובו להגיע להסכם". עוד הוסיף ארז כי בהמשך צפויות להיות שביתות ארוכות יותר, וכי הום תודיע הנהלת הארגון על צעדיה הבאים.

רן ארז, יו״ר ארגון המורים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
רן ארז, יו״ר ארגון המורים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

"השביתה יכולה להסתיים בעוד שבועיים, וגם בעוד חודש ומחר יכול להיות משהו אחר שהוא לא שביתה" אמר ארז היום בראיון באולפן Ynet. על הביקורת שהופנתה כלפיו לפיה שביתות לא מצליחות לשנות את המציאות, טען כי משרד האוצר לא מתעניין בכך  שהילדים יושבים בבית. "לא מעניין את האוצר לא התלמידים, לא הנכים, לא הזקנים ולא ניצולי השואה ולא החינוך. הם לא מבינים שעתיד המדינה והכלכלה זה בחינוך", אמר.

עוג הגיב ארז לטענות כי הוא דואג, כביכול, רק למורים הוותיקים כדי שיתמכו בו בבחירות לראשות הארגון. "זה ההפך הגמור ממה שקורה…יכולתי להגיד שהנה עלה שכר המורים והשגתי הישג, אני דואג לכלל הציבור ולכלל המורים. אלה שסוחבים את מערכת החינוך על כתפיהם עשר, עשרים ושלושים שנה".

ארז הביע אכזבה מהיעדר ההתייחסות של שר החינוך, נפתלי בנט, למשבר. "כנראה שיש לו עיסוקים חשובים יותר שלוקחים את כל זמנו" אמר. "נפתלי בנט בנאדם חזק מאוד וחבל מאוד שהוא יושב על הטריבונה. אנחנו מצפים שהוא יתערב כי למעשה פקידי האוצר הפכו להיות אלו שמנהלים את מערכת החינוך". ארז מתח ביקורת חריפה על כך שמנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, תומך בדרישות ארגון המורים אך לא מעז לעמוד  מול משרד האוצר. "מי שמנהל היום את המדינה ואת החינוך אלו פקידי האוצר", טען.

אמש נפגשו הצדדים בניסיון לגשר על הפערים, אך בסופם הודיע ארגון המורים שלא הושגה כל התקדמות, ועל כן שבתו אתמול כל בתי הספר התיכוניים בארץ. מהלכי העיצומים של ארגון המורים החלו בשבוע שעבר כאשר נערכה שביתת אזהרה בת יום אחד.

באיגרת שהפיץ למורים אמש, טען ארז שמשרד האוצר מנסה לעשות תרגילים במטרה לפגוע בשיפור השכר והתנאים. "למעשה, מדובר לא רק בקביעת ישיבות בתדירות נמוכה, אלא גם בניסיון מצד פקידי האוצר להטעות אותנו באמצעות נתונים שגויים וחישובים לא נכונים המכוונים להצביע על עלות גדולה מדי של הסכם השכר ואז להקטין למקסימום את דרישותינו. הם שכחו כנראה שגם אנחנו יכולים לחשב חישובים וכי לשקר רגליים קצרות", נכתב באיגרת.

ארז לא פירט את כל נקודות המחלוקות במשא ומתן, אך התייחס לכמה דרישות מרכזיות של המורים, ביניהן: "תוספת שכר מידית לשכר ההתחלתי, כדי שמורה חדש יתחיל משכר של 8,000 שקלים ברוטו במקום 6,400 שקלים; עליית שכר יחסית לוותק 2 עד 7 כולל; תוספת שכר מידית בסך 600 שקלים למורים מוותק 8 שנים ומעלה. יש לקחת בחשבון של-600 שקלים אלו מתווספות התוספות של הסכם איחוד הרכיבים, בסך של כ-400 שקלים, כך שהתוספת היא בערך 1,000 שקלים; תוספת גמולי השתלמות והעלאת התקרה של צבירת גמולי השתלמות, שעות לבעלי תפקידים, הוספת תפקידים, תקן לייעוץ בחט"ב, מענקי הצטיינות למורי חט"ב, גמול שעות חינוך למורי החט"ב, סל שעות ניהול למנהלי בתיה"ס ותוספת שכר למנהלים".

שכר המורים בישראל – נמוך מממוצע OECD

השכר הממוצע למורים בישראל כיום, ע"פ נתוני האוצר, עומד על 11 אלף שקלים בחודש והצעת האוצר אמורה להביא אותו לקרוב ל 13 אלף ש"ח. ע"פ תמונת החינוך של ה-OECD שבדקה את נתוני שנת 2014, השכר ההתחלתי של מורי העל יסודיים בישראל עומד על 60% מהממוצע של הOECD-. אחרי 10 שנות ותק עומד השכר על 61% מהממוצע, ואחרי 15 שנות ותק – על 56% מהממוצע בלבד. גם בעלי השכר הגבוה ביותר מבין המורים רק מתקרבים לעמיתיהם מעבר לים, ועומדים על 97%מ השכר הממוצע ב-OECD.

יו"ר ארגון המורים, רן ארז: "נפתלי בנט בנאדם חזק מאוד וחבל מאוד שהוא יושב על הטריבונה. אנחנו מצפים שהוא יתערב כי למעשה פקידי האוצר הפכו להיות אלו שמנהלים את מערכת החינוך"

לפי נתוני ה-OECD הפער הממוצע בשכר בין מורים מתחילים לוותיקים עומד על 2.5 (בעיקר בבתי הספר היסודיים, אשר מוריהם מאוגדים בהסתדרות המורים). ע"פ האוצר, מדובר בפערים הגדולים ב-OECD, כאשר ישנה קפיצה גדולה בגובה השכר אחרי 15 שנות ותק. הכלכלן הראשי תולה את הפער בהיבטים המיוחדים של הסכמי השכר, שיצרו התפתחות משמעותית בשכר אחרי זמן ממושך במערכת, בניגוד למגמה הבינלאומית, ועל כן יש לשער שעל בסיס זה מנסה האוצר לקדם הסכם דפרנציאלי

בשנה האחרונה, בחידוש ההסכם בין האוצר והסתדרות המורים, הסכימה הסתדרות המורים, כנראה לראשונה, על כך שהתוספות למשכורות המורים יהיו דיפרנציאליות, כלומר שהמורים החדשים יקבלו תוספת משמעותית יותר מאשר המורים הוותיקים, ולא כפי שהיה מקובל עד היום, שהתוספות בשכר מתבצעות באחוז גדילה קבוע הן למורים החדשים והן לוותיקים

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!