דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת טבע

פיטורים ב"טבע" / ההסתדרות במרחב נגב: הפיטורים בטבע ייתקלו במאבק חסר תקדים

על רקע הפרסומים בתקשורת בדבר פיטורים צפויים בטבע ובמפעל "טבע טק" גוברת הביקורת על התנהלות החברה ועל הממשלה שממשיכה לתת לה הטבות מס במיליארדים | יו"ר המרחב, מאיר בביוף: "אנחנו נעלה בעוצמה כזאת שאי אפשר לתאר אותה"

מפעל טבע טק ברמת חובב (צילום: דודו גרישפן \ פלאש90)
מפעל טבע טק ברמת חובב (צילום: דודו גרישפן \ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאיר בביוף, יו"ר ההסתדרות במרחב נגב, התייחס אמש למשבר בחברת טבע בדברים שנשא בכנס של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית וקרן הנס בוקלר לקידום שיתוף עובדים בקבלת החלטות, בנושא תנאי עבודה הוגנים וחברות בנות קיימא. על רקע הפרסומים בתקשורת הזהיר בביוף כי במידה והנהלת טבע תבקש לפטר עובדים נוספים במפעל טבע טק שברמת חובב, ניסיון שכזה ייענה במאבק חריף. רק לפני שלושה חודשים הסכים ועד העובדים לפיטורי ייעול של 110 עובדים במפעל.

"מנהלים של טבע ושל טבע טק הבטיחו לנו הבטחה חד משמעית שעם סיום ההליך, שאנחנו לא הפרענו אלא עזרנו לקיומו כדי להציל את אותן 800 משפחות שנותרו במפעל, בתום התהליך כך התחייבו לנו: לא יהיו יותר פיטורים בטבע טק לפחות לחמש שנים", אמר בביוף, אולם לדבריו כשביקש לקבל את ההתחייבות הזאת בכתב, מנכ"ל טבע טק אודי אמיר עזב את הארץ להודו. "ברח, ולא כיבד את ההתחייבות שלו. לא נתן את המכתב".

עובדי טבע מפגינים מול מפעל החברה בנגב נגד פיטורים מתוכננים. אוקטובר 2013 (צילום: דודי גריינשפן/ פלאש 90).
עובדי טבע מפגינים מול מפעל החברה בנגב נגד פיטורים מתוכננים. אוקטובר 2013 (צילום: דודי גריינשפן/ פלאש 90).

"הנה מצאו להם מושיע חדש", אמר בהתייחס למינויו של המנכ"ל החדש בחברה. "לא מספיק משיחי השקר שהיו עד עכשיו בדמותם של ויגודמן, ינאי, ולפניהם היה ג'רמי לוין. עכשיו הביאו את האדון שולץ מדנמרק. הבנאדם עוד לא הגיע לארץ, המטוס שלו עוד לא נחת בבן גוריון, וכבר קיבל 30 מיליון דולר 'מענק חתימה'. הוא עוד לא עבד דקה! ומה עושה גאון כזה? מהמטוס הוא כבר שולח הודעה לפטר עוד בין 1,300 ל-1,700 איש בישראל, ומיד. הידיעה התפרסמה רק ביום חמישי האחרון. זו השיטה של אותם הגאונים, לקחת את המיליונים ולפטר אלפים".

לדברי בביוף, המכהן מזה למעלה משלושים שנה כיו"ר המרחב והוביל שורה ארוכה של מאבקי עובדים בעבר, החליט בקיץ שלא לנהל מאבק חריף ולאפשר את התייעלות המפעל במטרה לשמור על מקום עבודתם של כ-800 עובדיו. בעקבות כך, הבהיר, ספגה ההסתדרות גם כעס רב ומרמור מצד העובדים המפוטרים. "הפעם הזו אני מבטיח: אם הם ינסו, והם מתכוונים לפטר שוב גם בטבע טק – רק שינסו. אם האדון שולץ הזה לא חווה מימיו מאבק, אז הוא צפוי לחוות אותו עכשיו. אנחנו נשרוף את כל הדרום. אנחנו נעלה בעוצמה כזאת שאי אפשר לתאר אותה", הבהיר.

יו"ר ההסתדרות במרחב נגב, מאיר בביוף (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות במרחב נגב, מאיר בביוף (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)

בביוף גם הדגיש כי הוא רואה בממשלת ישראל האחראית העיקרית למצב. "היא יוצאת ידי חובה לזרוק כמה מילים פה ושם, ו'זה לא בסדר' ו'נו-נו-נו'. 20 מיליארד שקל זה סכום הפטור ממיסים שקיבל קונצרן טבע בהקלות במיסים ממשלת ישראל – לפחות תתנהלו כמו שצריך, לפחות אל תפטרו עובדים".

באשר לעובדים שפוטרו ושזעמם יצא על בביוף עצמו, אמר: "אותם מפוטרים שאני מבין לליבם. כל כך כאב לי וסבלתי איתם, במשך שבועות ארוכים, יום יום ולילה לילה, טלפונים – ואנשים באו אלי הביתה ולמשרד עם הילדים והנשים. טרגדיות אנושיות איומות. תבינו – פיטורים בבאר שבע ובנגב זה לא פיטורים בתל אביב או כפר סבא. המשמעות היא שממקום עבודה מסודר עם כל התנאים אתה נזרק לרחוב. אין אלטרנטיבה. בנגב אין עבודה טובה ואיכותית. אתה יכול לפתוח קיוסק, להיות נהג מונית, או סתם להסתובב מובטל. כמה נהגי מוניות אנחנו צריכים?".

ח"כ דב חנין הודיע כי יעלה להצבעה הצעת חוק השוללת הטבות מס שניתנו מתוקף החוק לעידוד השקעות הון במקרים של פיטורי עובדים. "לא יתכן שחברה תפטר אלפי עובדים ותקבל הטבות מס בשווי מיליארדים על 'ייצור מקומות עבודה'. יש לבחון מחדש בדחיפות את מדיניות הטבות המס לחברות הגדולות נוכח מקרה טבע", אמר חנין. על פי הצעת החוק יקבע שר הכלכלה הוראות לעניין זה באישור ועדת הכספים של הכנסת.

עובדי טבע מפגינים מול מטה טבע נגד פיטורים מתוכננים. אוקטובר 2013 (צילום: רוני שוסטר/ פלאש 90).
עובדי טבע מפגינים מול מטה טבע נגד פיטורים מתוכננים. אוקטובר 2013 (צילום: רוני שוסטר/ פלאש 90).

אמש דנה גם הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת בנושא כוונת טבע לפטר אלפי עובדים נוספים, על רקע הטבות המס המופלגות להן זכתה, העומדות מאז 2006 על למעלה מ-18 מיליארד ש"ח במצטבר. "הנושא של עידוד השקעות הון מבורך ורצוי לפיתוח התעשייה והמשק ולספק תעסוקה", אמר בדיון עו"ד צחי סעד ממשרד מבקר המדינה. "מצד שני, כשנותנים הטבות של עשרות מיליארדים, רצוי לבדוק לאן הולך הכסף ומה התועלת המשקית שנוצרה ממתן הטבות לגופים כל-כך גדולים. הדו"ח שלנו מ-2013 העלה שמרבית ההטבות ניתנו למספר מועט של חברות, ששילמו מס חברות נמוך, ואין ודאות לגבי התועלת שנתנו למשק ובמיוחד לפריפריה. מתן הטבות בהיקף בלתי מוגבל בלי שבוחנים עלות מול תועלת וחלופות אחרות – זו התנהלות לא כלכלית שפוגעת באזרחים".

תגובת חברת טבע לא נתקבלה, נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!