דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תביעות יצוגיות

משפט / מהיום נשלם יותר על הגשת תביעות יצוגיות, האופוזיציה: "דיון מבזה"

לפי הצעת הפשרה של ח"כ סלומינסקי, עליה הוסכם בוועדת חוק חוקה ומשפט, אזרחים שירצו להגיש תביעה יצוגית לבית המשפט המחוזי ישלמו אגרה של 16,000 ש"ח | ח"כ אורלי לוי אבוקסיס: "כל התהליך הזה – לידתו בחטא"

מערכת בתי המשפט (צילום: Brian Turner, ויקימדיה)
מערכת בתי המשפט (צילום: Brian Turner, ויקימדיה)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

בתום הדיון הרביעי בנושא בוועדת חוק חוקה ומשפט, אושרה היום (רביעי) העלאת האגרות על תביעות יצוגיות. הסכומים שאושרו הנם חלק מפשרה אותה הציע יו"ר הוועדה ניסן סלומינסקי (הבית היהודי). גובה סכומי האגרות שאושרו: תביעות יצוגיות שיוגשו לבית משפט השלום: 8,000 ש"ח, תביעות יצוגיות שיוגשו לבתי המשפט המחוזיים: 16,000 ש"ח,תביעות יצוגיות שיוגשו נגד רשויות מקומיות יושוו לגובה אגרות בג"צ: 1,800 ש"ח, תביעות יצוגיות שיוגשו כנגד המדינה: 8,000 ש"ח.

שינוי נוסף שהוצע בהסכם הפשרה הינו בחלוקת התשלום – עד כה הוצע כי חצי מהסכום ישולם בעת הגשת התביעה, והחצי השני ישולם לאחר מתן פסק הדין. היום, אושר כי בעת הגשת התביעות ישולם אחוז קטן יותר מהסכום – במקרה של תביעות נגד המדינה ותביעות המוגשות בביהמ"ש השלום, הסכום שיידרש לשלם בעת הגשת התביעה יהיה 3,000 ש"ח. במקרה של תביעה המוגשת למחוזי, הסכום ההתחלתי שישולם הוא 5,500. יתר הסכום בשני המקרים ישולם עם מתן פסק הדין.

גובה סכומי האגרות על תביעות ייצוגית שאושרו (גרפיקה: אידאה)
גובה סכומי האגרות על תביעות ייצוגית שאושרו (גרפיקה: אידאה)

עד כה תביעות יצוגיות הוגשו ללא צורך בתשלום אגרות. ביולי האחרון העבירה השרה שקד לאישור ועדת חוק, חוקה ומשפט, הצעה לשינוי תקנות בתי המשפט, המחילה אגרות גבוהות על הגשת תביעות כאלו. לפי תקנות אלה, הגשת תביעה ייצוגית בבית משפט שלום תחייב תשלום של 12,000 ש"ח, ותביעה ייצוגית בבית המשפט המחוזי תידרש לאגרה בסכום של 24,000 ש"ח. גם תביעה ייצוגית נגד רשות מנהלית תלווה באגרה בסכום של 24,000 ש"ח.

הצעה זו זכתה לתמיכת איגוד התעשיינים, אך לביקורת קשה מצד לשכת עורכי הדין,  ארגונים אזרחיים שונים וחברי כנסת מהאופוזיציה. בשלושת הדיונים שערכה וועדת חוק חוקה ומשפט בנושא עד כה, התנגדות זו בלמה את אישור התקנות.

אתמול בשעות הערב, לאחר התייעצות עם נציגים המתנגדים להעלאת האגרות, הגיש יו"ר הוועדה סלומינסקי הצעת פשרה, לפיה יורד גובה האגרות בשליש ויעמוד על 8,000 ש"ח לתביעת שלום, ו-16,000 ש"ח לתביעת מחוזי ותביעה נגד רשות ממשלתית. בנוסף, הוצע בהסכם הפשרה כי יינתן פטור מאגרות לכל תביעה יצוגית בתחומים הבאים: איכות סביבה, איסור אפלייה, דיני עבודה, ופגיעה בבעלי מוגבלויות. בפשרה הוצע גם כי מגיש התביעה יהיה פטור מתשלום החצי השני של האגרה, ויקבל חזרה את החצי הראשון של האגרה, במקרים בהם יינתן פסק דין לטובתו, או במקרים בהם יינתן הסדר פשרה במסגרתו הנתבע מפצה את חברי הקבוצה התובעת, או בהתאם לשיקול דעתו של השופט במקרה של הסתלקות מהתביעה.

בדיון שהתקיים היום, בוצעו מספר שינויים על גבי הסכם הפשרה שהגיש אמש סלומינסקי. השינויים המרכזיים, שהתקבלו, נוגעים לסכומים – ראשית, גובה האגרה על תביעות נגד רשויות מקומיות הוחרג, והורד לסכום המקביל לסכום האגרה על תביעות בג"צ – 1,800 ש"ח. גובה האגרה על תביעות בביהמ"ש שלום ותביעות נגד רשויות ממשלתיות הורד ל-8,000 ש"ח, וגובה האגרה על תביעות שיוגשו בביהמ"ש מחוזי – 16,000 ש"ח. שינוי נוסף נעשה בחלוקת הסכומים – הסכומים שישולמו עם הגשת האגרה לא יהיו מחצית מהסכום, אלא 3,000 ו-5,500, בהתאמה.

למעט שינויים אלה, הוועדה אישרה את הסכם הפשרה שהציע סלומיניסקי. נשארה בתוקף גם החרגת תשלומי האגרות לתביעות בתחומים הבאים: איכות סביבה, איסור אפלייה, דיני עבודה, ופגיעה בבעלי מוגבלויות.

כהן פארן: "אנחנו כח"כים לא שותפים בכלל לפשרה"

בוועדה הוצגה ביקורת חריפה של ח"כים רבים מהקואליציה, על כך שההצבעה מתנהלת כמחטף, מבלי שחברי הוועדה קיבלו לידיהם את השינויים החדשים בכתב, ולמעשה לא ברור כלל על מה הם  מצביעים. ח"כ יעל כהן פארן (מחנ"צ): "ההתנהלות של הדיון לא ראויה ומבזה. עם הפשרה שלך שראינו אתמול בערב, היום מקבלים בעל פה דברים שנסגרו במסדרון – זה לא יאה. אנחנו כח"כים לא שותפים בכלל לפשרה. לא השגתם את הפשרה הזאת עם הציבור. לא יכול להיות שאנשים חלשים לא יוכלו להגיש תביעות יצוגיות".

לכל אורך הדיון, חברי הכנסת מהאופוזיציה ולשכת עורכי הדין הציעו פשרה משלהם, לפיה כלל האגרות צריכות להיות מושוות לגובה אגרת בג"צ – 1,800 ש"ח. פארן תמכה בהצעה זו, והוסיפה כי נושאים נוספים צריכים להיות גם הם פטורים מאגרה.

ח"כ יעל גרמן אמרה בדיון כי יש להעביר את העלאת האגרות כהוראת שעה ולא כתקנות קבועות, על מנת שניתן יהיה לראות כיצד דבר זה משפיע בפועל על תביעות יצוגיות, ולבחון את השינויים ומתוך כך את יעילות האגרות.

ח"כ אורלי לוי אבוקסיס אמרה כי "כל התהליך הזה – לידתו בחטא. במתכונת הנוכחית – יש פה העדפה של החברות הגדולות אפילו על פני רשויות המדינה. אנחנו מתירים את האגרות הגבוהות על החברות הגדולות. העסקים הקטנים והבינוניים מתנגדים לתיקון האגרות. זה שאנחנו מחריגים את הרשויות המקומיות והמדינה – אנחנו משאירים את ההגנה המסיבית ביותר על בעלי ההון. אפי נווה אמר – בעלי ההון רחשו בדבר הזה".

ח"כ מוסי רז: "מה שהיה פה זה היה שערורייה בלתי רגילה. באו בעצם להטיל על הציבור שמתלונן נגד העוולות הכי קשות אגרות, שהם קוראים לזה אגרות – אבל זה קנס לכל דבר. באו בכוונה בצורת שוק, עם מחיר מופקע, אחרי זה עשו מעיין פשרה, כאילו פשרה, שהיא מאוד מאוד גבוהה גם בסוף, ועוד איימו שאם האופוזיציה לא תסכים להעביר את זה במהירות עד השעה 11, אז יחזירו את זה חזרה. הצבענו על נוסח שעד היום אני לא יודע בדיוק על מה הצבענו, משום שאין נוסח כתוב. אני לא חושב שזה בכלל תקין שמצביעים על משהו שהוא לא כתוב, הצבעתי נגד, אני אפילו לא בטוח ב100% על מה הצבעתי נגד, למרות שעשיתי כל מאמץ לברר על מה הצבעתי".

יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נווה: "אנחנו לא רצינו את האגרות האלה. התנגדנו להן. אני שמח שבסופו של דבר, התוצאה הסופית, שונה מהמתווה ההתחלתי שהיה קטסטרופה, ואיום ונורא, אבל זה הרע במיעוטו. זה לא הדבר הכי אופטימלי, כי לדעתי, היה צריך להטיל אגרת בג"צ וזהו, על הכל".

בנוגע לכך שחלק מסכומי האגרות עדיין נותרו גבוהים מאודף אמר נווה כי "זה לפחות מותן בצורה הזאת שהחלק הראשון יעל רק 3,000, ו-5,500 שקלים, שזה עדיין סכום גבוה, אבל זה לא הסכום שהתחילו איתו. אם זה היה תלוי בי – 1,800 שקלים לכל תביעה יצוגית, והכלי הנכון זה שבית המשפט יחייב בהוצאות, אם יש תביעת סרק. למה אתה לא סומך על בית משפט שיחייב בהוצאות? למה להטיל מחסום? אבל אני מסתכל על איפה התחלנו ואיפה סיימנו אז לפחות אני אומר שזה הרע במיעוטו".

עו"ד גלעד ברנע, שהתנגד להעלאת האגרות, אמר לאחר אישורן כי הצעד הבא של הגורמים המתנגדים הוא הגשת בג"צ כנגד ההעלאה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!