דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ראיון

ראיון / "הביטחון חשוב לכל אזרחי המדינה - גם היהודים וגם הערבים"

כך אמר לדבר ראשון ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ), שמונה השבוע לחבר בוועדת החוץ והביטחון | הימנעות הסיעות הערביות מחברות בוועדה: "טעות, היו צריכות להשמיע את קולן" | המטרה המרכזית שלו: "להשאיר את התהליך המדיני על סדר היום"

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג' (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש90).
השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג' (צילום ארכיון: מרים אלסטר / פלאש90).
שי ניר

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) התמנה השבוע לחבר וועדת החוץ והביטחון של הכנסת. פריג' אינו החבר הערבי הראשון בוועדה, אך ניכר כי נציגי החברה הערבית במשכן נמנעים מלקחת בה חלק. חבר הכנסת לשעבר, מטעם סיעת רע"ם-תע"ל, טאלב א-סאנע, כיהן למשך מספר שבועות במהלך הכנסת ה-17 כחבר בוועדה. קדם לא-סאנע חבר הכנסת לשעבר, מטעם סיעת היחיד אחדות לאומית – הברית הלאומית המתקדמת, האשם מחמיד, שהיה חבר בוועדה במשך כל הקדנציה.

"המפלגות הערביות שהגיע להן להיות בוועדה, ולא קבלו על עצמן את הזכות, ולא הסכימו, אני חושב שהן עשו משגה גדול"

בראיון לדבר ראשון, פרש פריג' את תפיסת העולם איתה יגיע לוועדה, הציג  את הנושאים שבכוונתו להעלות על סדר יומה, וביקר את ההימנעות ההיסטורית של הסיעות הערביות מחברות בה.

ח"כ פריג', ברכות על המינוי החדש 

"תודה, אבל אני לא מבין למה ברכות ולמה מזל טוב. לא מצליח להבין את זה. חבר כנסת עובד בכל ועדה שישימו אותו. לא משנה איפה, אם זה מעמד האישה, חוץ וביטחון או כלכלה".

בכל זאת, חברות של חבר כנסת ערבי בוועדת החוץ והביטחון היא לא אירוע שגרתי. הפעם האחרונה שזה קרה הייתה לפני קרוב לעשרים שנה. איך אתה רואה את זה?

"אני חושב שהמפלגות הערביות שהגיע להן להיות בוועדה, ולא קבלו על עצמן את הזכות, ולא הסכימו, אני חושב שהן עשו משגה גדול.

"הן היו צריכות לקבל את הזכות הזו, ולהשמיע את קולן. הדעה שלהן היא לא פגם. מרצ היא מפלגה ישראלית לכל דבר ועניין, לא צריך לקחת את זה ליהודים וערבים. אני מייצג את השיח והאידאולוגיה של מרצ. אנחנו רואים בתהליך מדיני שמעמיק בנושאי ביטחון ושאמור לתת לנו חיים יותר רגועים. זה המוטו שאייצג בוועדה".

מהי תפיסת עולמך בנושאי החוץ והביטחון?

"תפיסת עולמי היא שהביטחון חשוב לכל אזרחי המדינה – גם היהודים וגם הערבים. ביטחון לא משיגים רק במלחמות, מלחמה זה אופציה אחרונה להשגת ביטחון. ביטחון משיגים בתהליך מדיני, ואנחנו חייבים להשאיר את הנושא  הזה על סדר היום, בכל מקום ובכל זמן. ועדת החוץ והביטחון היא מקום חשוב בשביל להשאיר את הסוגיה הזו על הפרק.

"לאזרחי מדינת ישראל הערבים מגיע לקבל מיגון כמו כל ישוב ואזרח אחר במדינה. הטיל שבא מחיזבאללה וחמאס, לא אומר 'זה משה וזה מוחמד'"

"בנוסף, יש את נושא המיגון הציבורי בישובים הערביים, שלא קיים כמעט. לאזרחי מדינת ישראל הערבים מגיע לקבל מיגון כמו כל ישוב ואזרח אחר במדינה. לדוגמה, במלחמת לבנון האחרונה, נהרגו 18 ערבים מתוך למעלה 40 שנהרגו בכל הארץ. הטיל שבא מחיזבאללה וחמאס, לא אומר 'זה משה וזה מוחמד'.

"חשובה לי סוגיית המוסריות והאדם. אנחנו צריכים להתנהל כמדינה מוסרית, נורמלית וערכית".

מדוע חברי הכנסת הערבים נמנעים עד היום מלהשתתף בוועדת החוץ והביטחון?

"אני שב ואומר, זו טעות מצידם לא לקחת חלק בוועדה. עצם העובדה שאתה נציג ציבור, אתה חבר כנסת ישראל, אין חסם בפניך להביע את הדעות שלך בכל מקום ומקום בכנסת – אם בוועדת החוץ והביטחון ואם בוועדת הכספים.

"כשאני שומע אותם אומרים שהם לא רוצים להיות שותפים במדיניות הביטחונית של המדינה, זה אליבי שאני דוחה אותו ולא מקבל אותו. בכל הוועדות, למשל בוועדת הכספים, המון החלטות מתקבלות שם על כספים שמועברים להתנחלויות. יש חברי כנסת ערבים שם, אז מה, הם שותפים להעברת הכספים? הם מרימים את צעקתם, משמיעים זעקה, שזה לא נכון, ולא צריך להיות, ויש סדר עדיפויות שצריך להיות אחר. את אותם דברים הם יכולים להשמיע בוועדת החוץ והביטחון".

אתה יודע באיזה וועדת משנה של הוועדה תהיה חבר?

"עוד לא הוזמנתי. אני מחכה לשבוע הבא, אז אתחיל להיות בעניינים. לאט לאט, כמו בכל ועדה שאני חבר בה, אני מתבטא בדברים שאני מבין. דברים שאני לא מבין אני לומד ומשתדל לבטא עצמי נכון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!