דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / בתי הספר העל-יסודיים יושבתו ביום א' במחאה על אירוע האלימות בתל שבע

המקרה החמור בו מורה איבד את הכרתו לאחר שתלמיד שבר מוט על ראשו, הוביל את ארגון המורים להכריז על שביתה כללית במערכת החינוך | רן ארז: "האם ממתינים שמורה יירצח במדינת ישראל כדי לקדם חקיקה שתחמיר את הענישה ותרתיע מלפגוע במורים?"

כיתה בבית ספר (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90)
כיתה בבית ספר (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90)
דוד טברסקי

ארגון המורים הכריז היום (חמישי) על שביתה כללית בכל בתי הספר העל יסודיים (ז'-י"ד) ביום ראשון הקרוב.

"כבר שנה וחצי משרד החינוך אינו מקדם את הצעת החוק שהוגשה על ידינו ובתאום עמו, להגדיר את עובדי ההוראה כעובדי ציבור, ואז מי שיפעל באלימות נגד מורה ייענש בחומרה כלשון החוק" מסר רן ארז יו"ר ארגון המורים. "אם השביתה הזו תציל את חייו של מורה אחד דיינו. האם ממתינים שמורה יירצח במדינת ישראל כדי לקדם חקיקה שתחמיר את הענישה ותרתיע מלפגוע במורים?" שאל ארז.

רן ארז, יו״ר ארגון המורים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
רן ארז, יו״ר ארגון המורים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

ההכרזה על השביתה הגיעה בעקבות אירוע אלימות חמור שהתרחש אתמול (רביעי) ביישוב תל שבע, בו תלמיד שבר מוט על ראשו של מורה. בעקבות האירוע המורה איבד את הכרתו והובהל לבית החולים. תלונה הוגשה למשטרה. בחודשים האחרונים מדווחים ארגוני המורים כמעט על בסיס יומיומי על אירועי אלימות חמורים כלפי אנשי חינוך. אתמול פורסמו נתוני המיצ"ב שמשקפים את המציאות בשטח – מורים רבים מדווחים על עלייה במקרי האלימות שמופנית כלפיהם מצד הורים, והביעו חשש מפגיעה פיזית, פגיעה ברכוש, ומהגשה של תלונות שווא. ע"פ ראמ"ה, תחושה זו משותפת למורים ביסודי, בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה.

בשנת תשע"ז נרשמה בבתי הספר היסודיים עלייה של 3% (מ-11% ל-14%) בדיווחי המורים על תחושת איום מצד הורים. בחטיבות הביניים נרשמה עלייה של 2% אחוזים ובחטיבות העליונות נרשמה יציבות העומדת על שיעור של 8%. תופעה זו בולטת במיוחד במגזר דוברי הערבית, שם נרשמה עלייה בכל שלבי הגיל. בנוסף, נרשמה עליה קטנה גם בתחושת האיום של מורים מפני תלמידים (יסודי: מ-5% ל- 6%, בחטיבת הביניים: מ-6% ל- 7% ובחטיבה העליונה מ-5% ל-6%). ע"פ בדיקה של ארגון המורים, בשנת 2016 דיווחו 32,400 מורים על אלימות מילולית שהופנתה כלפיהם, 4,800 מורים דיווחו על פגיעה ברכושם ו-3,000 מורים נתקלו באלימות פיזית שהופנתה כנגדם. סקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 400 מורים, המהווים מדגם מייצג, מצא כי 55% מהם ספגו אלימות מילולית מצד תלמידיהם, 42% נחשפו לביטויים פוגעים מצד הורים, 5% מהנסקרים העידו כי נפלו קרבן לאלימות פיזית ו-5% סבלו מפגיעה ברכושם, כאשר ברוב המקרים מדובר ברכבם.

"יש שינוי כללי בחברה הישראלית שמערכת החינוך, שהיא לא חומה בצורה, סופגת פנימה, ותפקידנו הוא לא רק לגונן אלא גם להוביל", אמר אתמול שר החינוך נפתלי בנט, במסיבת עיתונאים. בנט חשף כי לאחרונה הטיל על מזכ"ל המשרד, שמואל אבואב, את האחריות ליצירת תוכנית ממוקדת לפתרון בעיית האלימות כלפי אנשי החינוך.

נפתלי בנט (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)
נפתלי בנט (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

מועצת התלמידים ופורום ועדי ההורים הגיבו בביקורת על הכרזת השביתה וטענו כי השבתת הלימודים לא מקדמת את מאבקם של המורים ופוגעת בתלמידים: "השבתה הנה פעולה אלימה כלפי ציבור ההורים והתלמידים. פורום ועדי ההורים היישוביים ומועצת התלמידים והנוער הארצית מגנים כל אלימות מכל סוג שהוא; אלימות של הורים או תלמידים כנגד אנשי חינוך או כנגד תלמידים, וכן אלימות של אנשי חינוך כנגד תלמידים. ההורים מוחים על כך שבשבועות האחרונים הם הציעו מספר פעמים לארגוני המורים לשבת יחדיו כדי לנסות לגבש מהלכי מאבק מוסכמים על כל הצדדים במאבק כנגד התופעה אך ארגוני המורים הותירו את ההורים ללא מענה".

 

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!