דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מונדיאל 2018 / מאבק בסמים בספורט: פיפ"א תערוך בדיקות סמים לכל שחקני המונדיאל

לפי החלטת פיפ"א - 736 השחקנים שישתתפו במונדיאל יעברו בדיקות במהלך הטורניר | ראש המחלקה הרפואית בפיפ"א : "אנחנו כולנו מכירים את השמועות של מה שקרה ברוסיה בשנים האחרונות"

לוגו מונדיאל 2018 ברוסיה מוקרן על תאטרון הבולשוי במוסקובה (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
לוגו מונדיאל 2018 ברוסיה מוקרן על תאטרון הבולשוי במוסקובה (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

החלטה יוצאת דופן התקבלה השבוע במשרדי ההתאחדות הכדורגל העולמית, לפיה כל שחקני הכדורגל המשתתפים במונדיאל יעברו בדיקת סמים במהלך הטורניר. ההחלטה, לאחר שבשנים האחרונות ישנן הוכחות בלתי ניתנות לוויכוח על תכנית ממשלתית שפעלה בשנים האחרונות ברוב ענפי הספורט להגדיל את סיכויי הספורטאים הרוסים בתחרויות בינלאומיות, על ידי יצירת שיטה של לקיחת סמים וחומרים אסורים לפני תחרויות, שיטה שכללה זיוף בדיקות שגרתיות על ידי התאחדות הספורט הרוסית, שפעלה ככל הנראה גם באולימפיאדת החורף שהתקיימה ב-2014 ברוסיה.

בפיפ"א החליטו לא לקחת סיכונים והודיעו שבפעם השנייה בתולדות המונדיאל בדיקות סמים שגרתיות שילקחו מספורטאים יעברו באופן מידי במטוס למשרדי פיפ"א בלוזון שווייץ ויעברו שם את האבחון הנדרש לקבוע ביחס לשימוש בחומרים אסורים. בפיפ"א פרסמו שזאת החלטה סופית ושלא ניתן לערער אליה, כאשר מצד הארגון ישנו ניסיון להחזיר את האמון של צרכני הספורט בעקבות סקנדל השחיתות הגדול שפיפ"א נמצאת בתוכו עם אישומים שהזכויות לאירוח המונדיאל נמכר תמורת שוחד אישי למדינות קטאר ורוסיה.

בהתאם להחלטה, 736 השחקנים שישתתפו במונדיאל יעברו בדיקות במהלך הטורניר, כשבמהלך כל תהליך לקיחת הדגימות אף איש צוות רוסי לא ייקח חלק. "כאשר אנחנו הולכים לרוסיה בקיץ הקרוב, אנחנו כולנו מכירים את השמועות של מה שקרה ברוסיה בשנים האחרונות". כך אומר ראש המחלקה הרפואית בפיפ"א מיכאל ד'הוג הבלגי שהסביר לעיתון טלגראף הבריטי: "החלטנו בפיפ"א שהבדיקות יבדקו רק על ידי הרופאים של פיפ"א. זאת אומרת שפיפ"א לוקחת את כל האחריות על נטילת דגימות דם והשתן ללא התערבות של רוסיה".

החלטה החריגה מגיעה לאחר ניסיון בעייתי בשיתוף הפעולה הקודם בין התאחדות האולימפית להתאחדות הספורט ברוסיה אשר הפעילה במהלך אולימפיאדת החורף שאירחה לפני ארבע שנים רשת של שינוי דגימות של הספורטאים שלה כדי לכסות על השימוש הנרחב בסמים. גם במהלך אולימפיאדת לונדון 2012 ישנם הוכחות שמהמשלחת הרוסית חיבלה במכוון במחלק מהדגימות המפלילות.

במהלך המונדיאל הקודם שהתקיים בברזיל ב-2014 נתקלו בפיפ"א בסיטואציה דומה. בגלל אי תקינות בדיקות המעבדה שהייתה שייכת להתאחדות הברזילאית בריו, החליטו בפיפ"א לשלוח בעזרת טיסות טרנס-אטלנטית במהלך המונדיאל את הבדיקות ישירות לשווייץ. לעומת זאת, הפעם החלטה התקבלה מראש מתוך חוסר אמון מוחלט במערכת הרוסית ולא מתוך תקלות תכניות שנתקלו בתכנון וביצוע המונדיאל.

דרך ההחלטה החריגה מנסים בפיפ"א להרוויח מחדש את אמון הציבור ולנטרל את השמועות והחששות לגבי ניקיון והניטרליות של הטורניר הקרוב ברוסיה, אך נראה שגם מאמצים אלה הם מעטים ומאוחרים מידי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!