דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שביתה

חינוך / מאבק ארגון המורים נמשך: התיכונים בגליל ובעמק יזרעאל ישבתו היום

בכלל הארץ המורים לא ירשמו ציונים ולא יקיימו ישיבות לאחר שעות הלימודים | בארגון הודיעו כי אם המו"מ עם האוצר לא יתקדם לאחר חופשת החנוכה, יושבתו כל הפעילויות מחוץ לבתי הספר

שביתה בבית ספר (צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com)
שביתה בבית ספר (צילום: ChameleonsEye / Shutterstock.com)
דוד טברסקי

ארגון המורים ישבית היום (שלישי) את בתי הספר העל-יסודיים באזור הגליל ועמק יזרעאל. לפי הארגון, מדובר ב-9,100 מורים שישבתו. זאת במסגרת המאבק שמנהל הארגון במחאה על תקיעות במו"מ עם משרדי האוצר והחינוך על שכרם ותנאי התעסוקה של המורים בחטיבות העליונות.

השביתה תתקיים ביישובים הבאים: אכסאל, בית ירח, בית שאן, דבוריה, הזורעים, זרזיר, חמדיה, טורעאן, טירת צבי, יפיע, יפעת, כדורי, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, כפר כמא, כפר כנא, כפר מנדא, מגדל העמק, מוקייבלה, מזרע, מלכישוע, משהד,נאעורה, נהלל, נווה איתן, ניין, נצרת, נצרת עילית, עוזייר, עילוט, עין מאהל, עפולה, ריינה, רמת דוד, שבלי -אום אל-גנם ושדה אליהו. במסגרת השביתה לא יקיימו המורים כל פעילות בבית הספר.

בנוסף להשבתת הלימודים בצפון, ימשיך הארגון לנקוט עיצומים בכלל בתי הספר במסגרתם המורים לא יבדקו מבחנים, ויימנעו מנתינת ציונים מכל סוג, הקלדתם והעברתם להנהלת בתי הספר, למעסיקים ולמשרד החינוך. בנוסף, העבודה בבתי הספר תסתיים לא יאוחר משעה 15:30, ולא יתקיימו ישיבות מורים, אסיפות הורים ומועצות פדגוגיות אחרי שעה זו.

בארגון הודיעו כי אם המו"מ לא יסתיים עד סוף חופשת חנוכה, החל מהיום הראשון לאחר חופשת חנוכה אין לקיים יותר יציאות מחוץ לבית הספר לפעילויות מכל סוג שהוא (טיולים, סיורים, הצגות, תחרויות ספורט וכו'), מלבד פעולות ההכנה ליציאה לפולין, יד ושם ומשלחות לפולין המוחרגות מהאיסור ויתקיימו כרגיל.

בשישי אחה"צ הודיע הארגון כי נסוג מכוונתו להשבית את כלל בתי הספר העל יסודיים עקב גל אלימות כלפי בני נוער, וזאת לאחר שמנכ"ל משרד החינוך הבטיח לקדם הצעת חוק שתעגן את מעמד המורים כעובדי ציבור וכך תחמיר את הענישה על אלימות כנגדם. ההצעה תובא לאישור ועדת השרים לחקיקה בראשון הקרוב, ותקודם בהליך מזורז בכנסת.

לפני שבועיים התייחס ארגון המורים למשא ומתן, וציין כמה מהדרישות המרכזיות של המורים, ביניהן תוספת שכר מיידית לשכר ההתחלתי, כך שמורה חדש יתחיל משכר של 8,000 שקלים ברוטו במקום 6,400 שקלים; עליית שכר יחסית לוותק 2 עד 7 כולל, ותוספת שכר מיידית בסך 600 שקלים למורים מוותק 8 שנים ומעלה. עוד דורש הארגון תוספת תגמולי השתלמות והעלאת התקרה של צבירת גמולי השתלמות, שעות לבעלי תפקידים, הוספת תפקידים, תקן לייעוץ בחט"ב, מענקי הצטיינות למורי חט"ב, גמול שעות חינוך למורי החט"ב, סל שעות ניהול למנהלי בתיה"ס ותוספת שכר למנהלים.

גורמים במשרד האוצר מסרו ל"דבר ראשון" כי דרישות ארגון המורים חורגות בלפחות 400 מיליון ש"ח מהתקציב עליו דנו עד כה במו"מ. לטענתם, התנהלותו של ארז איננה רציניתואינה משקפת רצון להגיע להסכם, אלא נסיון להמשיך את מצב המשבר מסיבותיו שלו.

שכר המורים בישראל נמוך מממוצע במדינות המפותחות

השכר הממוצע למורים בישראל כיום, ע"פ נתוני האוצר, עומד על 11 אלף שקלים בחודש והצעת האוצר אמורה להביא אותו לקרוב ל-13 אלף ש"ח. ע"פ תמונת המצב של מדד ה-OECD לשנת 2014, השכר ההתחלתי של מורי בתי הספר העל יסודיים בישראל עומד על 60% מממוצע המדינות המפותחות. לאחר 10 שנות ותק עומד השכר על 61% מהממוצע, ואחרי 15 שנות ותק – על 56% מהממוצע בלבד. גם בעלי השכר הגבוה ביותר מבין המורים רק מתקרבים לעמיתיהם מעבר לים, ועומדים על 97% מהשכר הממוצע במדינות ה-OECD.

לפי נתוני ה-OECD, הפער הממוצע בשכר בין מורים מתחילים לוותיקים עומד על 2.5 (בעיקר בבתי הספר היסודיים, אשר מוריהם מאוגדים בהסתדרות המורים). ע"פ האוצר, מדובר בפערים הגדולים ב-OECD, כאשר ישנה קפיצה גדולה בגובה השכר לאחר 15 שנות ותק. הכלכלן הראשי תולה את הפער בהיבטים המיוחדים של הסכמי השכר, שיצרו התפתחות משמעותית בשכר לאחר זמן ממושך במערכת, בניגוד למגמה הבינלאומית, ועל כן יש לשער שעל בסיס זה מנסה האוצר לקדם הסכם דיפרנציאלי.

בשנה האחרונה, בחידוש ההסכם בין האוצר והסתדרות המורים, הסכימה הסתדרות המורים, כנראה לראשונה, לכך שהתוספות למשכורות המורים יהיו דיפרנציאליות – כלומר שהמורים החדשים יקבלו תוספת משמעותית יותר מהמורים הוותיקים, ולא כפי שהיה מקובל עד היום, כלומר, שהתוספות בשכר מתבצעות באחוז גדילה קבוע הן למורים החדשים והן לוותיקים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!