שר החינוך, נפתלי בנט (הבית היהודי) הציג הבוקר את תוכנית החופשות של המשרד, בוועדת החנוך של הכנסת. עלות התוכנית עומד על 400 מיליון שקלים בשנה, ואמורה לתת מענה להורים בזמן החופשים מבתי הספר. ההישג הבולט של התוכנית הוא עלותה הנמוכה, האמור לאפשר להורים להמשיך לעבוד, אך היא איה אמורה להאריך את ימי העבודה של של המורות עצמן. בהודעת משרד החינוך מצויין שבכל קבוצת פעילות בבתי הספר יהיו מורה או שני מדריכים, ובגנים גננת וסייעת או שני מדריכים וסייעת.
"עם כניסתנו לתפקיד הצבנו מספר יעדים ברורים, בהם צמצום מספר תלמידים בכיתה, סייעת שניה בגני ילדים… וטיפול מקיף בכל סוגיית הנטל הכלכלי של ציבור ההורים", אמר הבוקר בנט, "הנחתי את מנכ"ל המשרד להיערך ליישום תכנית החופשות, בכל ההיבטים המקצועיים שקשורים לכך. אני קורא לשר האוצר להצטרף ליוזמה החשובה הזו, ולהקצות את התקציב הנדרש".
התוכנית אמורה להתחיל לפעול מהשנה הקרובה, ותתפרש על פני 6 ימי חופש בחג השבועות וחג הפסח, וחמישה ימים בחופשת האביב למגזר הלא יהודי. במרכז התוכנית יצירת יום חווייתי בדגש על פעילויות ספורט, יצירה ולמידה מהנה שיתקיימו בבתי הספר והגנים הציבוריים, ע"י צווי החינוך וסייעות חינוכיות, ויארכו במתכונת יום לימודים רגיל מהשעה 8:00 עד 13:00. הפעילות תהיה ללא תשלום בכלל עבור משפחות הנמנות עם אשכולות ההכנסה הנמוכים, ובעלות סמלית של 20-30 שקלים ליום באשכולות ההכנסה הגבוהים (5-10).
תוכנית החופשות באה בעקבות מסקנות ועדת קיצור ימי החופש, שהתכנסה בשנה האחרונה וביקשה לצמצם את כמות ימי חופש במערכת החינוך, עד ל-15 יום, וזאת בטענה שאי הסנכרון בין ימי החופש בבתי הספר ושוק העבודה נופל כנטל על ההורים. לטענת ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) ריבוי החופשות החופשות פוגע בפריון העובדים שחלקם נאלצים להגיע עם הילדים לעבודה או אינם מגיעים לעבודה.
הסתדרות המורים וארגון המורים תקפו את מסקנות הוועדה מכיוון שמדובר בפגיעה בפועל בתנאי העבודה של המורות. מורים רבים מחו על כך שהוועדה רואה בבתי הספר לא יותר מ"מחסן לילדים", ולא מבינה את חשיבות החופשות למורים עצמם לעבור השתלמויות, ללמוד ונוח כדי לאפשר את קיומה של מערכת החינוך. בשונה מהמלצות הוועדה, שר החינוך עצמו טען שהוא מבין את המורים והוא אינו מתכוון לשנות את ימי החופשות ללא דיון והסכמה מצד הסתדרות המורים, על כך הוא חזר גם בוועדה היום.
הסתדרות המורים מאגדת את נשות החינוך הרוב בתי הספר היסודיים והגנים אשר מולם נצבת הבעיה העיקרית של חופשות שכן הורים רבים לא מוצאים, או שידם אינה משגת, במציאת פתרון לילדהם בזמן החופשות.
ע"פ בדיקה של 'כלכליסט' מאוקטובר 2016, ישראל מהווה שיאנית במספר ימי הלימוד ב-OECD. בשנת 2015 היו בבתי הספר היסודיים בישראל 223 ימי לימודים ו־142 ימי חופשה. אחריה מגיעה יפן, עם 22 ימי לימוד פחות. ממוצע ה-OECD עומד על 180 ימי חופשה ומוצע האיחוד האירופי – 183.