דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

סביבה / היועמ"ש: מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה נקי מחשד לניגוד עניינים

ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, נחשד על-ידי מבקר המדינה בניגוד עניינים בסוגיית מיכל האמוניה בשל קשרי ילדות עם בכיר בכי"ל | אתמול (ג') ניקה אותו היועמ"ש מחשד לפלילים | דנציגר: "פעלתי ללא רבב, אמשיך בעשייה למען תושבי המדינה"

ישראל דנציגר. צילום: דבר ראשון.
ישראל דנציגר. צילום: דבר ראשון.
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

היועץ המשפטי לממשלה הודיע היום (שלישי) כי ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, לא היה נגוע בניגוד עניינים בנושא סגירת מיכל האמוניה וכי לא נמצא חשד לפלילים בהתנהלותו בנושא. במשרד מבקר המדינה חשדו כי דנציגר הדיר את מנהל מחוז הצפון במשרד, שלמה כץ, ופעל בעקיפין למען כי"ל בנושא האמוניה, זאת בעוד שהוא מיודד עם אחד מבכיריה. החשדות היו מראש בעלי סבירות מוגבלת, שכן המשרד, בהובלתו של דנציגר, תמך בסגירת מיכל האמוניה – פעולה שמשביתה עד היום את "חיפה כימיקלים" וככל הנראה גם גרמה לכי"ל למתן או להפסיק את פעילות ייצור הדשנים בישראל – נושא כלפיו לא מוכנים בחברה להגיב. דנציגר הגיב לדברים ואמר כי "כפי שידעתי כל הזמן – פעלתי ללא רבב, אמשיך בעשייה למען תושבי המדינה".

ממשרד היועץ המשפטי נמסר: "במסגרת בירור הפניות עלה כי קיימת זיקה מהותית בין סוגיית מיכל האמוניה לבין חברת כימיקלים לישראל (כי"ל). זאת, בשעה שבעקבות הצהרתו של מר דנציגר כי סמנכ"ל הכספים של החברה, מר יעקב אלטמן, הוא חבר ילדות שלו, נקבע בהסדר ניגוד העניינים עליו חתם עם כניסתו לתפקיד, כי הוא יימנע מעיסוק בעניינים הנוגעים במישרין לחברת כי"ל. במסגרת הבירור טען מר דנציגר כי היכרותו עם מר אלטמן היא שטחית וכי אין קשרים משותפים משמעותיים ביניהם. עוד טען, כי ציין את הקשר ביניהם בשאלון ניגוד העניינים שלו מתוך חוסר ניסיון עם הדרישות בעניין זה, לפנים משורת הדין ולמען הזהירות בלבד".

מיכל האמוניה ליד חיפה (צילום: ארז רביב)
מיכל האמוניה ליד חיפה (צילום: ארז רביב)

במשרד היועמ"ש נטען כי גרסתו זו של דנציגר עוררה קושי מול גרסתו הראשונית ומול העובדה שבמקרה אחר דווקא נמנע דנציגר מעיסוק בעניין שהשפיע על חברת כי"לאך בסופו של דבר הם מצאו שטיפולו של דנציגר בסוגיית האמוניה אינו מעורר חשד לפלילים, גם אם היבטים משמעתיים מסוימים בהתנהלותו עדיין מצויים בבחינה של נציבות שירות המדינה. בסיכומו של דבר, בנציבות שירות המדינה מקבלים את הגרסה של דנציגר ואפילו מצדיקים שינוי, כך שיורשה באופן פורמלי לעסוק בכל מה שקשור לכי"ל.

מלשכתו של דנציגר נמסר כי: "היום נקבע את מה שידעתי כל הזמן: לא הייתי נגוע בניגוד עניינים ופעלתי ללא רבב. אני רוצה להודות ליועץ המשפטי לממשלה וצוותו על בדיקתם. באתי לשרת ציבור ביושר ובניקיון כפיים, ולרגע לא הפסקתי לעשות זאת גם כשהוטחו בי האשמות שונות. בשנתיים וחצי האחרונות זכיתי להוביל את המשרד להגנת הסביבה לעשייה ולהישגים המצילים מאות חיים בכל שנה ומצילים אלפים מחולי וכן מצמצמים פערים ועוני, ועל כך אני אסיר תודה".

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין התייחס לסיום הפרשה שהתחוללה סביב דנציגר באומרו כי: "לאורך כל הדרך האמנתי במנכ"ל משרדי וגם מעל במת הכנסת ציינתי כי נעשה לו עוול. אני מודה ליועץ המשפטי לממשלה ולצוותו על בדיקתו המעמיקה ומברך על כך שהמשרד להגנת הסביבה יוכל סוף סוף לשוב לתפקוד מלא"

מיכלי איזוטנקים לאמוניה (צילום: באדיבות חברת אירטמד בע"מ)
מיכלי איזוטנקים לאמוניה (צילום: באדיבות חברת אירטמד בע"מ)

סוגיית האמוניה עדיין עומדת ותלויה ללא פתרון כולל. בהתאם לתחזיות המשרד רוב המשק הישראלי הסתגל לסגירת מיכל האמוניה וכעת מייבא אמוניה במיכלים זעירים או קטנים. כי"ל מייבאת אמוניה בהיקף קטן במיכלים קטנים (איזוטנקים) ואף מוכרת כמויות קטנות לכל דורש, כפי שעשתה בעבר. עם זאת, אספקת האמוניה כיום קטנה בהרבה לעומת התקופה בה פעל המיכל, והיא מקשה על כי"ל לייצר דשנים בהיקפים בהם ייצרה בעבר. המחסור מביא להשבתה של מעל ל-60% מכושר הייצור של החברה שמפעלה הצפוני מושבת לחלוטין ומפעלה הדרומי פועל בהיקף חלקי, זאת בשל קשיי לוגיסטיקה באספקת האמוניה במיכלים הקטנים. עננין נוסף הוא חוסר הרצון של החברה להתחייב לרכישת מיכלים בחוזה ל-3 שנים, כאשר בחברה צופים שתוך מספר חודשים תורשה לייבא אמוניה באוניה, בעלת כושר אחסון של 2,500 טון, שתעגון כמעט באופן קבוע במפרץ חיפה – חלופה שכבר קיבלה אישור מהמשרד אך מטורפדת בינתיים על-ידי עיריית חיפה, הסבורה שהאישור שנתן המשרד להגנת הסביבה מהווה החלטה שגויה ומסוכנת.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!