דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הנגב

משבר בענקית התרופות / טבע צפויה לפטר מחצית מעובדיה בישראל: כ-3,300 עובדים

דיווחים כי החברה מתכננת לצמצם מחצית מפעולתה בארץ | גם עסקים תומכים, כגון שמירה והסעדה יושפעו | גילאון: "חברה שקיבלה הטבות מס של מיליארדי שקלים, מפטרת אלפי עובדים עקב צעדים עסקיים חסרי אחריות ועל אף שהיא עדיין רווחית"

עובדי טבע מפגינים מול מפעל החברה בנגב נגד פיטורים מתוכננים. אוקטובר 2013 (צילום: דודי גריינשפן/ פלאש 90).
עובדי טבע מפגינים מול מפעל החברה בנגב נגד פיטורים מתוכננים. אוקטובר 2013 (צילום: דודי גריינשפן/ פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר פיטורי מאות עובדים אך לפני שלושה וחצי חודשים, ובעקבות המשבר אליו נקלעה, צפויה מחר חברת טבע להודיע על פיטורי כמחצית מעובדיה בישראל. מדובר בגל הפיטורין הרחב ביותר שידע המשק הישראלי בשנים האחרונות – ורבים מהעובדים הצפויים לאבד את מקום עבודתם מועסקים במפעלי החברה בפריפריה. הערב יכנס יו"ר ההסתדרות מסיבת עיתונאים בנושא בהשתתפות חברי ועדים מהחברה וראשי איגודים מקצועיים.

מהלך הפיטורים ישפיע ככל הנראה לא רק על עובדי טבע אלא על ענפים רבים נוספים במשק הישראלי, ביניהם חברות שונות המספקות לטבע שירותים – הסעדה, ליסינג, הובלה, ניקיון, אבטחה ועוד.

גל פיטורים הכולל עובדים רבים כל כך, המהווים חלק מרכזי ממעמד הביניים של הפריפריה הגאוגרפית בישראל, צפוי להעמיק את האבטלה באזורים אלו, ואף להחליש את העסקים המקומיים ולהעמיק את הפערים שבין מרכז לפריפריה בישראל. לפני שלושה שבועות הזהיר יו"ר מרחב נגב בהסתדרות כי פיטורי עובדים נוספים במפעל בנאות חובב יובילו למאבק חסר תקדים של הנגב כולו.

עובדי נגב קרמיקה מפגינים (ללא קרדיט)
עובדי נגב קרמיקה מפגינים (ללא קרדיט)

במערכת הפוליטית מיהרו להגיב לידיעות. יו"ר הועדה לביקורת המדינה ח"כ שלי יחימוביץ' מסרה כי תכנס בשבוע הבא את הועדה לדיון חירום בנושא. כמו כן קראה לשר האוצר כחלון וליו"ר ההסתדרות ניסנקורן לא לעמוד מנגד שעה שאלפי עובדים מושלכים הביתה עם פיצויים עלובים במיוחד, לנקוט יד קשה כלפי הנהלת טבע, ולהבהיר לה כי מהלך אלים של פיטורים המוניים, לא רק שלא יחסוך כסף לחברה, אלא יעלה לה פי כמה וכמה. עוד אמרה יחימוביץ כי יש לכחלון ולניסנקורן מספיק כלים לעשות כך. לדבריה רק השבוע קיבל מנכ"ל החברה רכב חדש מסוג יגואר בעלות של 1.3 מיליון ש"ח. "זהו סימבול בוטה לתפישה המעוותת של הנהלת החברה.  גם נפטרת בקלות מעובדיה, גם מרפדת את בכיריה בסכומי עתק ובפינוקים, וגם בו בזמן שואבת הטבות של עשרות מיליארדים מהמדינה".

שלטים מחוץ לטבע כפ"ס (צילום באדיבות ועד העובדים)
שלטים מחוץ לטבע כפ"ס (צילום באדיבות ועד העובדים)

ח"כ דב חנין מתח ביקורת חריפה על בעלי החברה ומסר: "במשך שנים קיבלו  ב'טבע' הטבות מס בשווי מיליארדי שקלים, בטענה שהם 'מייצרים מקומות עבודה'. עכשיו מסתבר שאין שחר לסיפור הזה: החברה ממשיכה לייצר רווחים לבעליה, אבל את העובדים הם זורקים הביתה. בקרוב אביא להצבעה בכנסת את הצעת החוק להשבת כספי הטבות למדינה, שנועדה להבטיח שאת המתנות שבעלי החברה קיבלו – הם גם יחזירו. לא נאפשר שמקופת הציבור יצאו כספים שיעשירו קומץ, בשעה שאלפי משפחות נשלחות להתמודד עם אבטלה".

"חברת טבע שקיבלה מהמדינה הטבות מס בגובה 20.6 מיליארד ש"ח מפטרת אלפי עובדים עקב צעדים עסקיים חסרי אחריות שביצעה ועל אף שהיא עדיין רווחית" מסר יו"ר סיעת מרצ ח"כ אילן גילאון. "שוב נדרשים העובדים לשלם על כישלונות ההנהלה שבשנים האחרונות לא הצליחה להביא ערך עודף לחברה וסיכנה את יציבותה בשורת החלטות כושלות. על טבע להכריז קודם כל כי הבונוסים ומצנחי הזהב שהוענקו למנכ"ליה יוחזרו לחברה וזאת עוד לפני שיוזמן עובד אחד לשימוע. לא ייתכן שהעובדים המסורים ייזרקו לרחוב כאילו היו פירורים על מפת שולחן".

"בשעה שבבתי ישראל חוגגים את חג האורות, טבע החליטה לכבות את האור למאות מעובדיה ולשלוח אותם הביתה" מסרה ח״כ לאה פדידה (המחנה הציוני), ״חברת טבע נהנתה במשך השנים מהטבות מס בהיקף חסר תקדים, וכעת היא זורקת לאבן לבאר ממנה שתתה. אני קוראת לשר האוצר משה כחלון להתערב באופן מיידי ולהבהיר שאם התכנית תצא אל הפועל, הדבר יעלה לטבע בשלילת הטבות המס והתחשבנות על הטבות משנים קודמות".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!