אמנם אנחנו כבר יודעים איפה אפשר למצוא את הסופגניה הכי טעימה השנה, אבל סופגניות בוחרים גם לפי המחיר, ובבדיקה מקיפה שנעשתה נראה כי הפערים גדלים בין המותגים ורשתות השיווק עצומים. לא רק הסופגניה סובלות מפערי מחיר גבוהים, אלא הנרות והשמן. ייתכן ודמי חנוכה בשנת 2017 יצטרכו ללכת למימון מוצרי הבסיס.

חור בכיס ורון בלב

סקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות, מגלה שיש פערים של עד 300% בין סופגניה אחת לרעותה מאותו הסוג. סיירי המועצה לצרכנות בדקו את מחיריהן של סופגניות בעשרות קונדיטוריות ובתי מאפה, ומצאו פערים משמעותיים במחירי המוצרים לחג. מתוצאות הבדיקה עולה כי במחיר של סופגנייה יקרה אחת, נוכל לרכוש בין 3-4 סופגניות רגילות.

נתניהו בטקס הדלקת נרות בחוות רונית, דצמבר 2016. פערים של 130% במחירי נרות החנוכה (צילום: פלאש 90).

בבדיקה שנערכה ב-7 ערים שונות באזורים שונים בארץ: ראשל"צ, אשדוד, אשקלון, כרמיאל, באר שבע, חולון ועפולה, הסופגניה היקרה ביותר שנמצאה עלתה 12 שקלים באשדוד, ואילו באותה העיר עצמה ניתן לרכוש בקונדיטוריה סופגניה בעלות של 3 שקלים, פער של כ-300%. גם בחולון הפערים עצומים בין המאפיות – ניתן לרכוש בעיר סופגניות במחיר 2.50 שקלים לעומת 11 שקלים, פער של 340%.

את הסופגנייה הבודדת הזולה ביותר בממוצע רשתי מצאה המועצה לצרכנות ברשתות ויקטורי ורמי לוי, שם תוכלו לרכוש סופגנייה במחיר של 0.90 ש"ח בלבד ליחידה. הסופגנייה הבודדת היקרה ביותר בקינג סטור במחיר של 3.90 ש"ח בממוצע, פער של 333%.

פער של 130% במחירי נרות החנוכה

גם במחירי נרות החנוכה ניתן לראות פערים של עשרות אחוזים ואף לעיתים יותר מ- 130%, במחירים בין הרשתות. נרות חנוכה של 'לוקס תורג'מן' עולות ברמי לוי 2.9 ש"ח לעומת 'מחסני השוק' ו'יש בשכונה', שם הם עולים 6.9 ש"ח, פער של 138%. 'נרות חנוכה מנורה 44 יחידות' תמצאו ב-2 שקלים ב'חצי חינם', לעומת ב-3.5 שקלים ב'מגה בעיר' – פער של 75%.

חנוכה הוא חג בו נעשה שימוש רב בשמן לשם טיגון לביבות והכנת סופגניות. שר החקלאות קרא לשימוש בשמן ייצור ישראלי, אך בדיקת מחירים מגלה פערי מחיר שיגרמו לצרכן הנבון להתלבט. לדוגמא 'שמן זית כתית מעולה עץ הזית 750 מ"ל' יעלה ב'פרש מרקט' 30.40 שקלים לעומת  37.90 שקלים ב'שופרסל שלי', פער של 25%. 'שמן קנולה פלוס מועשר באומגה 9 עץ הזית 1 ליטר' יעלה ברמי לוי 11.88 שקלים לעומת 16.9 שקלים ב"יש בשכונה", פער של 42%.

ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות אמר: "גם הפעם אנו רואים פערים גדולים מאוד במחירי מוצרים בסיסיים שכולנו צורכים, ועלינו להכיר בפערי מחירים אלו, לנקוט באחריות צרכנית ולממש את חופש הבחירה המושכלת שלנו, ובכך לחסוך לא מעט כסף בחג המשפחתי והיפה הזה, שבו מטבע הדברים אנו מוציאים סכומים נכבדים".