דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות

תרבות / תחרות 'ולפאתי מזרח' פתחה צוהר לעולמם של יהודי מדינות ערב ואיראן

מעל ל-3,000 משתתפים מכל רחבי הארץ השתתפו במשך השנה בחידון שמטרתו להגביר את המודעות להישגיהן ולתרומתן של הקהילות היהודיות שעלו מאזורים אלו, וזאת כחלק מיישום דו"ח ועדת ביטון

השרה גילה גמליאל ומשפחת ולד שזכתה במקום הראשון (צילום: דוד טברסקי).
השרה גילה גמליאל ומשפחת ולד שזכתה במקום הראשון (צילום: דוד טברסקי).
דוד טברסקי

תחרות הגמר בחידון הארצי 'ולפאתי מזרח' על מורשת יהדות המזרח, נערכה אתמול (רביעי) בירושלים. החידוןיוזמת המשרד לשוויון חברתי ומשרד החינוך, יד בן צבי והחידונאי דן חמיצר, התקיים לאורך כל השנה באופן מקוון ולקחו בו חלק מעל ל-3,000  משתתפים מכל רחבי הארץ במתכונת של משפחות, כיתות וקבוצות לימוד. מטרת התחרות הייתה להגביר את המודעות של הציבור הישראלי להישגים הרוחניים, החברתיים והתרבותיים של הקהילות היהודיות בארצות ערב ואיראן ולתרומתן לבניינה והתפתחותה של מדינת ישראל, וזאת בעקבות השמת מסקנות דוח ועדת ביטון.

"יש לנו פה עוד דרך לחשוף את האוצרות הגנוזים של היהודים במדינות ערב ואיראן" אמרה השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל (הליכוד) במעמד הטקסי של התחרות. "זה מצטרף לעוד פרוייקטים נוספים שהמדינה עושה במטרה ליישם את מסקנות דו"ח ועדת ביטון". גמליאל הוסיפה כי "תמיד היה חסר לנו הסיפור היהודי השלם. יש הרבה תיעוד והרבה אינפורמציה שהיא מאוד חשובה אבל יש חלקים בחברה שלנו שיש בהם חסך עצום בידע". בין היתר ציינה גמליאל את שילוב התכנים לתוכנית הלימוד בבתי הספר והענקת פרס ראש הממשלה למחקר בתחום ופרויקט תיעוד לאומי של סיפורי המשפחות שגורשו מארצות ערב. "יש לנו עוד דרכה ארוכה לספר את סיפור יהדות קווקז, יהדות אתיופיה, בני המנשה ועוד. זה לא סיפור של 'הם' ו'אנחנו' אלא זיכרון שלם של הסיפור היהודי".

ועדת ביטון קראה לשלב תכנים ממורשת יהדות ספרד לתוך תכניות הלימוד בבתי הספר, באקדמיה ובתרבות. בין היתר, המליצה הוועדה להרחיב את המקום שניתן לסיפוריהן של הקהילות היהודיות בארצות האסלאם ועל תפקידן בבניית הארץ.

לגמר עלו 10 משפחות שהציגו סרטונים שונים שמציגים את סיפורן של אחת הקהילות של היהודים בארצות ערב וביניהן פרעות וגירוש יהודי עיראק ואיראן, מסורת החינה, סיפורי המעפילים מארצות ערב ועוד.

"רצינו משהו שאפשר ללכת אחריו ולעקוב דרך אוסף של חידות המוליכות את המשתתף בעקבות האוצר" סיפרו אביב ועופר ואלד, הזוכים במקום הראשון בתחרות שבנו חדר בריחה המספר את הסיפור. "אנחנו מאוד אוהבים במשפחה לפתור חידות הגיון וככה הגענו לסיפור". חדר הבריחה של משפחת ולד מספר את הסיפור של כתר ארם צובא, כתב יד תנכ"י קדום שנכתב בטבריה בסוף המילניום הראשון ועשה את דרכו דרך קהילות ערב השונות עד שהגיע לידי קהילת חלב. עשור לאחר הפרעות ביהודי העיר ב-1947 הגיע הספר לידי הנשיא יצחק בן צבי ויד בן צבי ולאחר מכן הוא הועבר למוזיאון ישראל שם הוא שוכן עד היום בהיכל הספר. "הספר הוא מהחשובים בספרים והוא עבר מאות ידיים בין קהילות ישראל השונות מפה בישראל , דרך מצרים ועד סוריה משם הוא הוברח במכונת כביסה. אבל בשביל לדעת יותר צריך לעשות את חדר הבריחה".

"אני עובד כבר המון שונים עם משרד החינוך ומשרדים שונים כדי להטמיע אנשים לתוך מערכות שונות מאשר המקובל" סיפר החידונאי דן חמיצר, שבנה את מערכת החידות האסוציאטיבית שעליה מתבסס ממשק המשחק של החידון שלדעתו פותח אופן למידה חדשני לישראלים ללמוד את הסיפורים שנשכחו. "זה סטראטאפ ישראלי מקורי שמאפשר להכניס המונים לתוך נושא כזה. מתחילים עם 3,000 משפחות ומסיימים עם עשר מובילות, אבל המטרה היא לא הניצחון אלא החשיפה הרחבה לתכנים. יש פה חתיכת עבודה שגם צריך להתחרות, גם להשתתף ובסוף עוד צריך להפיק תוצר, לכן זה הצליח במיוחד במשפחות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!