דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

בלעדי / ועד עובדי בזק יפגש עם רוכשים פוטנציאליים שהציעו לעובדים להצטרף להליך

חברה עם בעלים בתסבוכת משפטית ומבנה שליטה בעייתי מחפשת קונים | שתיים מהקבוצות "הגדולות בישראל" כבר פנו לוועד העובדים כדי לרתום את עובדי החברה למעבר בעלות חלק - אחת מהן אף הציעה לעובדים להיות שותפים לרכישה

עובד בזק יוצא ממשרדי החברה (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
עובד בזק יוצא ממשרדי החברה (צילום: קובי גדעון / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועד עובדי בזק הופך לשחקן מרכזי בהליך המכירה של החברה. ל'דבר ראשון' נודע כי ביום ראשון הקרוב אמורים להיפגש עם נציגות הוועד נציגים של שני רוכשים פוטנציאליים, אשר לפחות אחד מהם הציע לשתף את העובדים בהצעת הרכישה של גרעין השליטה במניות בזק.

בזק היא חברה רווחית ביותר, עם מבנה שליטה בעייתי, כאשר בראש הפירמידה ניצבת קבוצת יורוקום. ועד עובדי החברה מצפה מכל רוכש אפשרי לגרעין השליטה להידבר עמו, אך האפשרות המעניינת היא שהעובדים יצטרפו לרכישה עצמה. בשיחה עם 'דבר ראשון' לא הסכים שלמה כפיר, יו"ר וועד עובדי בזק, לומר מי הם בדיוק הרוכשים המתעניינים, אך ציין כי הם "מהקבוצות הגדולות בישראל". אמש (חמישי) אושר סכסוך עבודה נוסף בבזק, לגבי אפשרות החלפת הבעלות – בכך מסמנים העובדים את עצמם כגורם נוסף המשפיע על תנאי הרכישה.

מאז הפרטת בזק, בתחילת שנות האלפיים, היו מספר בעלי שליטה בבזק שהרוויחו הון עתק, אך דרדרו את מצב החברה. רק שליטתה העסקית הבלתי מעורערת בשוק, לצד רגולציה רכה ולא יעילה מטעם משרד התקשורת, אפשרו לה להישאר עדיין החברה שמנקזת לעצמה מעל 90% מהרווח הכולל בענף התקשורת. אלא שבינתיים, לאט לאט מתחילה בזק לפגר בכמה שירותי תקשורת שצומחים במהירות כמו גישת אינטרנט על גבי סיב אופטי, ושירותי צפייה ישירה מוזלים, אשר גורמים לנטישה בקרב לקוחות YES, חברה בבעלות בזק. מקור רווח נוסף שנמצא תחת איום רגולטורי הוא ההכנסות מהטלפונים הקוויים. השימוש בהם נמצא בירידה, אך הם עדיין מהווים תחום מאוד רווחי בו יש תחרות מועטה.

העובדים, רוצים לשמור על אופק תעסוקתי ולכן הם דורשים מרוכשי בזק לעשות את מה שהייתה צריכה לעשות מזמן גם מסיבות אחרות – להגדיל את ההשקעות בתשתית, לנהל מדיניות דיבידנדים שמרנית ולמנוע פגיעה בהסכמי העבודה שלהם. כפיר הוסיף כי העובדים מעוניינים גם ליהנות מהרווחים העתידיים של בזק, אם אכן תתנהל החברה באופן נבון, באמצעות חלוקת אופציות. 

בניין בזק ובניין YES (צילום: פלאש 90 / אידאה)
בניין בזק ובניין YES (צילום: פלאש 90 / אידאה)

בזק – בין חולשה זמנית לחוזקה זמנית

קשה להעריך את מצבה של קבוצת בזק, אשר סובלת מחולשה בשל סיבוכים משפטיים של ראשיה מצד אחד, ושליטה אדירה מבחינה עסקית בשוק התקשורת, מצד שני. מצד שלישי, איומים משונים מצד משרד התקשורת, שנועדו לאלץ אותה לשרת דווקא את האינטרסים של המתחרות, ובייחוד את פרטנר ואת סלקום. ההתעניינות החדשה בבזק נובעת מההסתבכות המשפטית של שאול אלוביץ', בעל השליטה ביורוקום, אשר לכאורה ביצע עבירות חמורות בעסקת בעלי העניין בה בזק רכשה את YES מיורוקום, כאשר מנכ"ל משרד התקשורת המושעה, שלמה פילבר, חשוד כמי שסייע לו להגדיל את התמורה שיקבל מהעסקה.

גם בהנהלות של בזק ו-YES ישנם בכירים החשודים ששירתו דווקא את האינטרס של אלוביץ', על חשבון כלל בעלי המניות, ובעקיפין גם על חשבון הציבור. במקביל, משרד התקשורת מנסה לבצע הלאמה בלתי פורמלית של תשתיות בזק, באופן שרק מעודד סכסוכים בשוק התקשורת ולא מסדיר ריבוי תשתיות עם אופק לעתיד.

השקעה בבזק – הזדמנות קורצת למשקיעים מתוחכמים

ה"דימום" בראש פירמידת השליטה עורר את התיאבון של כל מיני קבוצות, ביניהן קרן אליוט, הידועה כקרן השקעות אגרסיבית מאוד, אשר בעבר, מנעה מממשלת ארגנטינה להנפיק אגרות חוב, עד אשר לא תסדיר את התשלומים לקרן, שנקנו במחירי רצפה, ונגבו בערך גבוה פי 3 וחצי לפחות, ואולי הרבה יותר. מכיוון שקרן אליוט מוגבלת לאחזקה של מתחת ל-5%, יכולתה להשפיע תלויה ביצירת קואליציה עם בעלי מניות אחרים לגבי מינויים בדירקטוריון החברה. סביר להניח שמי שירכוש את גרעין השליטה בחברה ישאף ממילא למנות אנשים חדשים לדירקטוריון, והקרן מנסה להשפיע על הליך זה באמצעות התאגדות עם קרנות אחרות לאחזקה של 4.8% ומגעים עם בעלי מניות אחרים.

תשתית בזק (צילום ארכיון: David King / ויקיפדיה).
תשתית בזק (צילום ארכיון: David King / ויקיפדיה).

סביר להניח שקרן אליוט לא תוכל להתמודד בעצמה על גרעין השליטה, ובתרחיש הסביר כרגע, תשאף להעלות את ערך המניה במהירות יחסית, ולצאת מההשקעה ברווח. עצם ביצוע עסקת רכישה צפוי להעלות את ערך המניה בזכות הניתוק של בזק מאלוביץ' החשוד בפלילים. הצעת רכישה ראשונה הוגשה על-ידי האחים סיידוף מארה"ב, כאשר בתקשורת דווח גם על התעניינות מצד אדוארדו אלשטיין, המחזיק כיום גם בשליטה בסלקום. לא ידוע כעת מי הם המתעניינים הנוספים.

מחד, מדובר בהצעה מפתה, של רכישת השליטה (26% מהמניות, ושבחישוב השרשור, הן מהוות אחזקה ישירה של כ-9%) בבזק, על בסיס תשלום מזומן של 400 מיליון שקל בלבד לכיסוי החובות של יורוקום. בזק עצמה נסחרת סביב שווי של 15 מיליארד שקל, ובעבר הגיעה גם לשווי של 20 מיליארד. מכיוון שהחובות של יורוקום הם לפחות בגובה של 1.5 מיליארד שקל ונכסיה שווים פחות, הרי שהרוכשים נכנסים למתווה מורכב הדורש את הסכמת הבנקים, הנושים הנוספים, וגם אישור רגולטורי של שר התקשורת ושל ראש הממשלה, להחזיק בשליטה בחברת התקשורת הגדולה בישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!